2463
Sök

Trimma En B230ft För 30"

1 196 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#1
som sagt tänkte trimma min 740i lite eftersommaren, hur mkt hk får man ungefär ut för 30 tusen?

/// Jocke

Rapidoz
688 Inlägg
23 april 2008
#2
som sagt tänkte trimma min 740i lite eftersommaren, hur mkt hk får man ungefär ut för 30 tusen?

Beror ju på vad du vill ha gjort och hur mycket du vill ändra
det är ett ganska spritt område..
Men du kan ju tex byta topp/kam/snurra?
eller gå ennu grövre och byta till 16v men allt är upp till hur mycket jobb du vill lägga ner

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 196 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#3
ska byta, topp,kam turbo och allt det där, men ska fortfarande köra med 8v

41 Inlägg
24 april 2008
#4
Ska du ha en värstingtopp med större ventiler annan kam ventilfjädrar ligger väl det runt 16500kr på en firma. En bra kam ligger väl runt 2000 till 3000 kr.

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#5
Spiike skrev:
ska byta, topp,kam turbo och allt det där, men ska fortfarande köra med 8v

Tänkt bara på att du vill ha med bränslet i leken också, du vill inte få spikningar!

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#6
Ekan_ skrev:
Ska du ha en värstingtopp med större ventiler annan kam ventilfjädrar ligger väl det runt 16500kr på en firma. En bra kam ligger väl runt 2000 till 3000 kr.

vart har du köpt dina saker egntligen?!!

ventil/fjädrar/topp och kam för dryga 20,000:- ?
har du köpt split nya?
Senast redigerat av 940turboplus (24 april 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Smålänning
7 887 Inlägg
24 april 2008
#7
Varför 8V?

Ska du ändå lägga så mycket pengar så skulle i alla fall jag satsat på 16v, marinvev, Haltech (eller liknande), och byggt en SJUKT stöddig bottendel, så du kan stoppa i en VNT-snyrra och få grymt drag från noll wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 196 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#8
jag har inte köpt något, ska köpa efter sommaren

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#9
twin_cam skrev:
Varför 8V?

Ska du ändå lägga så mycket pengar så skulle i alla fall jag satsat på 16v, marinvev, Haltech (eller liknande), och byggt en SJUKT stöddig bottendel, så du kan stoppa i en VNT-snyrra och få grymt drag från noll wink

Egentligen men tänk på att om han nu ska ha 16v så är blocket det ända han behåller på bilen...
Han ska ha stakar/kolvar/insug/extraktor/spridare/BTR/Spännare/Ic(vid högre laddning)

Jag menar och du pratar egentligen också om Marinvev?
jag tror inte han får allt detta + andra delar som kommer förekomma som rör/slangar m.m för 30lakan.

Och vad kostar Haltech system att köpa?
Det är en del utgifter men kan gå att fixa fram till bra priser.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

41 Inlägg
24 april 2008
#10
Men det vill ju säga att en sån topp med rätt komponeter runt omkring bänkar ut runt 580 HK !!!

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#11
Ekan_ skrev:
Men det vill ju säga att en sån topp med rätt komponeter runt omkring bänkar ut runt 580 HK !!!

VAD för värsting topp är det du vill sätta på en 230ft?

blir riktigt nyfiken nu på vilken det är!

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 196 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#12
det sitter en 530 som är planad o portad nu, och det ska bli en 531 planad o portad, sen en t04b turbo och lite smått o gott

41 Inlägg
24 april 2008
#13
531 toppen har filat ett antal såna. Med väldigt bra resultat. Å det går att få ut effekter även i 8 ventilare smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
24 april 2008
#14
Man kan faktiskt klämma ut några hundra hk med en portad 530/531, med större ventiler osv wink Självklart med överladdning


1 004 Inlägg
24 april 2008
#15
tror att mitt motor bygge gick på runt 30-40k.... gissa efekt får den som vill göra smile  mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Smålänning
7 887 Inlägg
24 april 2008
#16
940turboplus skrev:
Ekan_ skrev:
Men det vill ju säga att en sån topp med rätt komponeter runt omkring bänkar ut runt 580 HK !!!

VAD för värsting topp är det du vill sätta på en 230ft?

blir riktigt nyfiken nu på vilken det är!

Är troligen en 16v-topp han menar, och ja, den gör grym skillnad.

En 16v-topp på en i övrigt original B230FT (165 hk) lär ge närmare 200 - 250 hk bara på det ökade flödet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
24 april 2008
#17
Enligt min kära formel så räcker 30kkr till 100Hkr trimning. Så målet bör ligga runt 300-320 Hkr.

Han behöver då byta till tex en M90, 712 tryckplatta (om inte den han har räcker), Intercooler, turbo typ 18T /19T, bättre kam, chip med vettig tändkurva, större AMM, större spridare. Orginal 530 topp med orginal ventiler är lite klen för 300+ så det krävs nog en 531 med gärna större ventiler och upptaget förbränningsrum om man inte vill våldta motorn med en massa onödigt laddtryck.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#18
Spiike skrev:
det sitter en 530 som är planad o portad nu, och det ska bli en 531 planad o portad, sen en t04b turbo och lite smått o gott

Vill du ha en rolig bil att köra med hade jag köpt planad/portad 531 topp med vx3 kam och mitshu15-16T,
större spridare, chip och progressiv btr 1:1:2

Mer behöver du egentligen inte för att få en rolig bil  och du blir nog garanterat belåten av bilen

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#19
twin_cam skrev:
940turboplus skrev:
Ekan_ skrev:
Men det vill ju säga att en sån topp med rätt komponeter runt omkring bänkar ut runt 580 HK !!!

VAD för värsting topp är det du vill sätta på en 230ft?

blir riktigt nyfiken nu på vilken det är!

Är troligen en 16v-topp han menar, och ja, den gör grym skillnad.

En 16v-topp på en i övrigt original B230FT (165 hk) lär ge närmare 200 - 250 hk bara på det ökade flödet.

Ah jo en 16v topp är ju bult on på blocket men han säger aldrig om han menar en 8v lr 16v eller om han vill att killen ska riva allt och börja försöka klämma in någon 24 valves i bilen!
så man vet ju inte.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
24 april 2008
#20
Att ge rådet med både större spridare och progressiv BTR är inte vettigt. Progressiv BTR är bara andningshjälp om man inte ids eller kan byta spridare.

Dessutom behöver han en större AMM än orginal (det ser ut som ett LH sprut på bilderna). Över 240-250 Hkr går det inte att få stabil effekt med orginal AMM.

Dessutom är det först och främst förbränningsrummen man skall ge sig på när man skaffar 531 topp.

/Göran

940turboplus skrev:
Vill du ha en rolig bil att köra med hade jag köpt planad/portad 531 topp med vx3 kam och mitshu15-16T,
större spridare, chip och progressiv btr 1:1:2

Mer behöver du egentligen inte för att få en rolig bil  och du blir nog garanterat belåten av bilen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök