2471
Sök

Trimma en B21, med låg bensin förbrukning?

12 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#1
Jag undrar hur man kan trimma en B21?
Om man ska trimma en förgasar motor så drar den så extra mycket bensin eller?

/Josef


7 120 Inlägg
23 april 2008
#2
Ju mer hästkrafter du har desto mer bensin går det ju åt, gäller alla motorer.

12 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#3
Jo, Om man tex. skaffar två förgasare så drar den grymt mycket mer.
Jag vill bara ha några trim tips som lönar sig alltså inte drar extremt mycket bränsle!
Vad behöver jag om jag ska turbo konvertera en förgasar motor är det något att ha? dyrt?


45 Inlägg
24 april 2008
#4
du kan köpa trimtopp kam förgasare som sagt man kan alltid bygga in turbo så där e ju en del man kan göra

2 122 Inlägg
24 april 2008
#5
billigt och bra är ju att köpa ett extraktor, 2.5" avgas, månen kam från folkrace shop, porta lite detta kanske kostar 3000:-

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

8 156 Inlägg
24 april 2008
#6
Som sagt, en bättre kam, portad och planad topp, extraktorgrenrör, bättra avgassystem.
En Weber 36/36 kan vara ett bra alternativ. Tvåstegsförgasare som öppnar andra "porten" när det behövs. Är bensinsnål när man ekonomikör (agerar enkelförgasare då)  och har fördelen som en dubbelförgasare när man drar på lite wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

12 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#7
Det är ju ingen dum idé. Så när man ska köra lång så plockar man bara bort ena förgasaren och sen när man vill ha lite skoj så sätter man dit den. Finns det mer sätt att trimma så man lätt kan ändra tillbaka till en mer ekonomisk körning?

Vad tycker ni jag ska börja med att göra?


Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#8
josef89 skrev:
Det är ju ingen dum idé. Så när man ska köra lång så plockar man bara bort ena förgasaren och sen när man vill ha lite skoj så sätter man dit den. Finns det mer sätt att trimma så man lätt kan ändra tillbaka till en mer ekonomisk körning?

Vad tycker ni jag ska börja med att göra?

plocka bort vadå? webern? 36/36?! hmm

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

mariestad
59 Inlägg
24 april 2008
#9
940turboplus skrev:
josef89 skrev:
Det är ju ingen dum idé. Så när man ska köra lång så plockar man bara bort ena förgasaren och sen när man vill ha lite skoj så sätter man dit den. Finns det mer sätt att trimma så man lätt kan ändra tillbaka till en mer ekonomisk körning?

Vad tycker ni jag ska börja med att göra?

plocka bort vadå? webern? 36/36?! hmm

haha big_smile haru aldrig hörtalas om att de går o köra utan elle ?tongue

raggarsvin!

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 april 2008
#10
Aerodynamik skrev:
Ju mer hästkrafter du har desto mer bensin går det ju åt, gäller alla motorer.

Nej!

Eller snarare:

Ja, om du utnyttjar motorn maximalt, dvs ligger på maxvarv/effekt. Men det gör man ju sällan. I själva verket är en starkare motor oftare snålare då den behöver utnyttjas i mindre grad. Ett snabbt exempel är Volvos gamla motorer. Vad händer om man byter till en Weber? Jo, den får fler hästar men drar mindre soppa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#11
haha big_smile haru aldrig hörtalas om att de går o köra utan elle ?tongue

Har faktiskt aldrig varit med om någon som monterar bort och dit en weber varje gång man ska leka hmm

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

644 Inlägg
24 april 2008
#12
NeroX skrev:
940turboplus skrev:
josef89 skrev:
Det är ju ingen dum idé. Så när man ska köra lång så plockar man bara bort ena förgasaren och sen när man vill ha lite skoj så sätter man dit den. Finns det mer sätt att trimma så man lätt kan ändra tillbaka till en mer ekonomisk körning?

Vad tycker ni jag ska börja med att göra?

plocka bort vadå? webern? 36/36?! hmm

haha big_smile haru aldrig hörtalas om att de går o köra utan elle ?tongue

Hur gör man då? Ska man bara stoppa ner bränsleslangen i insuget?


Driifter;)
1 630 Inlägg
24 april 2008
#13
plana toppen och lätta svänghjulet ställa fram tändningen nån grad kankse . ökar ju inte soppaförbrukningen..

annars så får du väl lätta bilen

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Smålänning
7 883 Inlägg
24 april 2008
#14
Ställ upp tändningen några grader, och försök hitta en Weber 32/36 eller 36/36, eller t.om 36/40.

Då drar den mindre soppa sålänge du inte gasar fullt som phaetoon påpekade.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#16
Pellefax skrev:
NeroX skrev:
940turboplus skrev:
plocka bort vadå? webern? 36/36?! hmm

haha big_smile haru aldrig hörtalas om att de går o köra utan elle ?tongue

Hur gör man då? Ska man bara stoppa ner bränsleslangen i insuget?

visst blir det svårt att förstå honom ^^ men tror han menar att sätta dig gamla förgasaren igen istället tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

12 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#18
Kan någon reda ut för mig vad skillnaden på förgasarna är. t.ex. Weber 32/36 eller 36/36. Vad menas med siffrorna? Hur mycket får man sådan förgasare?

Tack för svar smile


12 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#19
camaro67 skrev:
B21 är inte direkt kända för att vara snåla på soppa från början. Ett byte till en b230ft/et kanske vore enklast

Men är inte det en insprutare? Då är det ju hur mycket jobb som helst! eller?


Driifter;)
1 630 Inlägg
24 april 2008
#20
lättast e väl o byta bil:D

sifforna är lätt förklarat hur stort insuget i förgasern är och att de är 36/36 betyder att de finns 2 portar

1 port används vid normalkörning sedan om dui gasar fult kör hårt så öppnas den andra.. bilen frå mer luft o då kan du skyffla in mer sås o då blir de ju mer effekt

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)


Sök