Pyramidringar (som bl a jag satte på min 16V motor) är egentligen överkurs men är en absolut garanti för att man aldrig blåser en topplockspackning (allt annat havererar långt innan...jag lovar..). Men som Corpze påpekar så skall man ha järnkoll på sin mappning/den som mappar innan man använder pyramidringar.
Det man gör är att man i cylinderns ytterkant fräser ner 1 mm djupt en sättyta som är 2 mm större i diameter än loppet (dvs en avsats som är 1x1 mm runt om i loppet). I den sätter man ner en ring som är ca 2.5mm hög med en vass egg som skär in i toppen. Exakta höjden beror på hur tjock packning man använder och det är en hel del fnul att få allt att stämma.
Att tillverka sådana här ringar i hårt maskinstål - med precision - är inte lätt. Fundera på vad som händer om ringarna är olikt höga, även en skillnad på 0.1 mm på fel ställe gör att nån cylinder kommer attt läka om man inte sätter ringarna i rätt ordning i blocket.
Dessutom fräser man kanaler ut från varje cylinder i blockets ovansida för att evakuera om man skulle få läckage ( gammalt BMW F1 trick då toppar och block slog sig olika vid depåstopp som var längre än 10 sekunder).
Jag gjorde det för att det var en tekniskt intressant och komplicerad lösning som var kul att pröva. Men då gjorde gamla Grupp A trimmarna Magnum Racing jobbet.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI