3643
Sök

Hur oringar man en topp vid turbo bygge?

315 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
#1
Ja hur gör man nån som kan förklara utförligt?
Toppen som ska göras det på är en bmw 325 topp årsmodell -86

Allt eller inget!!!

KHRacing
25 april 2008
#2
jokke_b skrev:
Ja hur gör man nån som kan förklara utförligt?
Toppen som ska göras det på är en bmw 325 topp årsmodell -86

är det inte på blockets ovansida man o-ringar ?


iaf så fräses det ett ytterst litet spår som mna sedan lägger en anpassad stålring i (tror jag)

220 Inlägg
25 april 2008
#3
Visserligen gjorde jag det inte själv så kan inte förklara för dig hur man gör, men finns en bild på min sida slutresultat.

21 Inlägg
15 juni 2008
#4
helt rätt man fräser ett spår i blocket och lägger i en stålring där. Så slipper man köra sönder packningar på löpande band.

1 311 Inlägg
15 juni 2008
#5
vilket kompförh. samt ladd ska du köra med? är inte säkert att det behövs, hellre en trasig blockpackning än nån bränt kolv!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

12 086 Inlägg
16 juni 2008
#6
Finns olika varianter av oringning.
Är man snål kan man använda sig av svetstråd, men det ska funka bra. Har inga egna erfarenheter.
Sen finns det pyramidringar, det är som en ring där tråden har formen av en romb (2 trianglar mot varandra) De ska visst va bland de bästa.

Principen för de alla är att man fräser ett spår i blocket som ringen ligger i och ger extra tryck mot packningen.

10 287 Inlägg
16 juni 2008
#7
Pyramidringar (som bl a jag satte på min 16V motor) är egentligen överkurs men är en absolut garanti för att man aldrig blåser en topplockspackning (allt annat havererar långt innan...jag lovar..). Men som Corpze påpekar så skall man ha järnkoll på sin mappning/den som mappar innan man använder pyramidringar.

Det man gör är att man i cylinderns ytterkant fräser ner 1 mm djupt en sättyta som är 2 mm större i diameter än loppet (dvs en avsats som är 1x1 mm runt om i loppet). I den sätter man ner en ring som är ca 2.5mm hög med en vass egg som skär in i toppen. Exakta höjden beror på hur tjock packning man använder och det är en hel del fnul att få allt att stämma.
Att tillverka sådana här ringar i hårt maskinstål  - med precision - är inte lätt. Fundera på vad som händer om ringarna är olikt höga, även en skillnad på 0.1 mm på fel ställe gör att nån cylinder kommer attt läka om man inte sätter ringarna i rätt ordning i blocket.

Dessutom fräser man kanaler ut från varje cylinder i blockets ovansida för att evakuera om man skulle få läckage ( gammalt BMW F1 trick då toppar och block slog sig olika vid depåstopp som var längre än 10 sekunder).

Jag gjorde det för att det var en tekniskt intressant och komplicerad lösning som var kul att pröva. Men då gjorde gamla Grupp A trimmarna Magnum Racing jobbet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

41 Inlägg
16 juni 2008
#8
rolig läsning i ett för mig outforskat område. Men det låter ju som ett precisionsjobb och alltså inget för gemeneman att ge sig på smile


1 311 Inlägg
16 juni 2008
#9
Det finns ju även "fuskringar" som är integrerade i packningen sk. skärringspackning som tål en aning högre cylindertryck än orginal.

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze


Sök