1686
Sök

Köra på fritösolja

12 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
#1
Nu kör vi på fritösolja.

Ser på olika forum, när jag söker på "fritösolja" att det är mycket tyckande och "jag har hört" " det sägs" osv. när det gäller detta ämnet.
Det är många som nu söker kunnskap inom detta området, men mycket litet är att hämta på nätet, åtminstne här i Sverige

Det är intressant att se hur många gärna vill vara duktigt på något min inte vet något om! Hoppas det inte är på samma sätt på alla forum på nätet, då blir det mycket vilseledande "utbildning".

Till er som vill köra en Dieselmotor på fritösolja; Ta kontakt med mig och jag skall lära er hur ni gör det, och hur ni gör det på RÄTT sätt.
Det är flera som nu får sin utbildning och utrustning från mig, och vi håller på att bilda en intresseförening, som vi kanske kommer att kalla "Matoljans vänner".

Skall bara understryka en sak: DET GÅR ATT KÖRA PÅ FRITYROLJA/FRITÖSOLJA/RAPS/SOLROS/SOJA mm.

1. För 1 -en- krona litern kör du på den renaste matoljan du kan tänka dig
2. Det är fullt lagligt och skattebefriat
3. Du får renare avgas.
4. Mindre förorening av farliga partiklar
5. Samma effekt som från diesel
6. Matolja smörjer insprutningspumpen bättre än diesel som är torr
7. Avgasen luktar bättre och sticker inte i näsan
8. Ingen svart rök från avgasröret
9. Bättre återvinning av en begagnad råvara som är guld värt.

För att köra på matoljan krävs en viss investering i rätt utrustning.
Men du kan själv räkna ut vad du spar in på ett år beroende på hur långt du kör pr. år
En fördel är om du har längre körsträckor, då du ALLTID skall köra motorn helt varm innan du slår över till matolja. Du kan gott blanda in REN olja i dieseln, (t. ex. 10-20% raps utan ändringar) då den hjälper olika IP'er att smörjas. ULSD (Ultra low sulfur diesel) som vi måste köpa i dag, är mycket "torr" och smörjer dåligt. Volvo tillsätter nu en smörjande vätska i dieseln på sina lastbilar.
Andra motorproducenter använder motoroljan att smörja pumpen med.

Så för alla som är intresserade, ta kontakt.
Jag bor i Skåne, och har mera olja än vad jag förbrukar, vill du köpa litet så går det också bra.

Låt oss rena luften med vegetabilisk olja!

Min bil, Fiat Ducato 2,5l med förkammar, och Bosch IP, blev vegetarian våren 2007.

3 235 Inlägg
26 april 2008
#2
Det var en väldigt nyttig tråd.

Tyvärr har jag bytt till en bensinare nu på grund av betydligt kortare körsträcka.



Sök