2492
Sök

Volvo 850 T-5R Lambada lampan tänds och släcks

20 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Tja, jag har lite problem med min lambada lampa, den tänds och släcks, som senast jag var ute och åkte i t-gulen la jag märke till att bilen går upp i rätt tempratur när jag kör stadskörning, då lyste inte lampan, men så fort jag körde cirka 6 mil på landsväg märkte jag att tempen sjönk cirka 1/3:e del, och efter en stund tändes lampan, kan det va termostaten som spökar? eller nån som kanske vart med om nåt liknande problem? Kan ju även lägga till att bilen går perfekt och går som den alltid gått.

Har dessutom nollställt lampan en gång så det är ju inget knepigt med lampan dvs.
Senast redigerat av Quk (27 april 2008)

20 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Inte nån som vet vad felet kan bero på? sad

1 587 Inlägg
27 april 2008
Samma sak hände på min 850 R sad Men de va en ju ett ställe som drog luft hela tiden på min bil.. Du kanske vet att de finns ett litet ställe där de finns 4 små pluggar.. Små gummi trattar sitter över dom.. Kolla så att alla dom är kvar.. För på min så hade ja tappat bort en o då drog motorn extra luft hela tiden så min temp va typ lite låg och lambda lampan hade tänts sad..

Men om det inte är det så verkar det som om de e läckage i en slang nånstans som tjuvar luft och dessutom bör du nog byta din vattenpump och termostat.. De hade jag gjort för säkerhets skull .. smile

Norrlänning
1 453 Inlägg
27 april 2008
Severin skrev:
Samma sak hände på min 850 R sad Men de va en ju ett ställe som drog luft hela tiden på min bil.. Du kanske vet att de finns ett litet ställe där de finns 4 små pluggar.. Små gummi trattar sitter över dom.. Kolla så att alla dom är kvar.. För på min så hade ja tappat bort en o då drog motorn extra luft hela tiden så min temp va typ lite låg och lambda lampan hade tänts sad..

Men om det inte är det så verkar det som om de e läckage i en slang nånstans som tjuvar luft och dessutom bör du nog byta din vattenpump och termostat.. De hade jag gjort för säkerhets skull .. smile

varför byta vattenpumpen ? :S

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 587 Inlägg
27 april 2008
Ellertz skrev:
Severin skrev:

När man byter termostat tycker jag att man borde byta pump samtidigt åxå.. De e min åsikt iaf smile

20 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Nån som vet om tempen på bilen kan sjunka om det tex är nån tryckslang osv som är dålig och det smiter in tjuvluft nånstans?

Norrlänning
1 453 Inlägg
28 april 2008
Severin skrev:
Ellertz skrev:
Severin skrev:

När man byter termostat tycker jag att man borde byta pump samtidigt åxå.. De e min åsikt iaf smile

aha okej, men annars brukar man inte byta vattenpump fören man byter kamrem, är så mycket extra jobb..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Smålänning
7 883 Inlägg
28 april 2008
Ellertz skrev:
Severin skrev:
Ellertz skrev:

aha okej, men annars brukar man inte byta vattenpump fören man byter kamrem, är så mycket extra jobb..

Sen ska man byta hela kamremssatsen också, eftersom en kamrem helst inte ska återmonteras, och då blev det visst ett dyrt termostatbyte wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök