3444
Sök

köra på 50% E85 och 50% 98 oktan, möjligt?

1 675 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#1
pratade med förra ägaren till min 945 LTT igår. Han har kört bilen på E85 när han hade den. Men hade då utrustning som gjorde detta möjligt. Men funderar på om jag kan tanka 50 % E85 och 50 % 98 utan att göra något? eller kommer motorn ta strycker eller kommer jag få piggare bil?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 april 2008
#2
volvo_1987 skrev:
pratade med förra ägaren till min 945 LTT igår. Han har kört bilen på E85 när han hade den. Men hade då utrustning som gjorde detta möjligt. Men funderar på om jag kan tanka 50 % E85 och 50 % 98 utan att göra något? eller kommer motorn ta strycker eller kommer jag få piggare bil?

ja du... motorn tål ju en del stryk, men kör du 20% snålt så mår den inte bra helt enkelt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 675 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#3
torpis skrev:
volvo_1987 skrev:
pratade med förra ägaren till min 945 LTT igår. Han har kört bilen på E85 när han hade den. Men hade då utrustning som gjorde detta möjligt. Men funderar på om jag kan tanka 50 % E85 och 50 % 98 utan att göra något? eller kommer motorn ta strycker eller kommer jag få piggare bil?

ja du... motorn tål ju en del stryk, men kör du 20% snålt så mår den inte bra helt enkelt.

För har en kompis som tankar 50 % i en saab 900 se och den är pigg den big_smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

erixon89
27 april 2008
#4
saab går på allt rena allätare:)nevars  om du ska ha e85  så blanda inte i för mkt kan gå ganska dåligt

1 675 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#5
erixon89 skrev:
saab går på allt rena allätare:)nevars  om du ska ha e85  så blanda inte i för mkt kan gå ganska dåligt

Va är bra blandat för att få ur det mesta ur bilen då?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
27 april 2008
#6
Ska du köra på 50/50 så borde du ge den fetare blandning. Genom t ex högre bränsletryck, större spridare osv


erixon89
27 april 2008
#7
Marcus_89 skrev:
Ska du köra på 50/50 så borde du ge den fetare blandning. Genom t ex högre bränsletryck, större spridare osv

50/50  han kör ju inte gräsklippare ne  jag skulle alldrig tanka e85 men  om ja vore du skulle ja inte tanka  alls mkt vräk i 98 oktan med oktan booster..

1 675 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#8
men dom som kör med etanol blandat kan väl säga om det går bra?  wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

erixon89
27 april 2008
#9
volvo_1987 skrev:
men dom som kör med etanol blandat kan väl säga om det går bra?  wink

haha ja men ja skulle alldrig göra det jag har kört en anann 740 som hadde tankat etanol å det gick ju i knappt stryfart

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 april 2008
#10
volvo_1987 skrev:
erixon89 skrev:
saab går på allt rena allätare:)nevars  om du ska ha e85  så blanda inte i för mkt kan gå ganska dåligt

Va är bra blandat för att få ur det mesta ur bilen då?

Är det inte rätt självklart att bilen går bäst på det den är avsedd för?

tankar du i E85 så kommer den gå snålt, E85 brinner fortare och ger således mer pulver, men iom du kommer köra snålt så blir det varmt och risk för spikningar. E85 döljer effektivt spikningarna och du kommer inte märka något förrens du har hål i kolvarna.

Varför mixtra med sådant man inte har koll på? I all välmening så bör du läsa på om förbränningsmotorer innan du börjar experimentera allt för mycket.  en rasad motor kostar kanske 5000kr att ersätta, men jobbet att få i den i bilen är dyrt om man inte kan meka själv...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
27 april 2008
#11
jag har kört länge på etanol å min slutsats är blanda 75% 95 och 25% e85 så får du bästa resultatet om du inte mappar om bilen osv men som sagt det är min uppfattning säger inte på nått viss att det är så. så slipper alla klaga på mig. har kört så över 1 år utan problem överhuvudtaget.

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

375 Inlägg
27 april 2008
#12
Du kan börja med 20% inblandning och sedan öka alt eftersom.
30% brukar inte vara ngt problem för ngn bil jag känner till.

Volvo 740 brukar klara 50/50 utan problem, så då bör din klara en del.
Du märker att du blandat i för mycket om bilen blir segstartad eller allmänt slö.

Bensin innehåller redan 5% e85 och det funderas på att ta in 10% inom kort.
Om e85 vore dåligt för motorerna så skulle dem nog inte blanda in detta.


1 675 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#13
Andreas_ace skrev:
Du kan börja med 20% inblandning och sedan öka alt eftersom.
30% brukar inte vara ngt problem för ngn bil jag känner till.

Volvo 740 brukar klara 50/50 utan problem, så då bör din klara en del.
Du märker att du blandat i för mycket om bilen blir segstartad eller allmänt slö.

Bensin innehåller redan 5% e85 och det funderas på att ta in 10% inom kort.
Om e85 vore dåligt för motorerna så skulle dem nog inte blanda in detta.

Äntligen ett vettigt svar  wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Kung
191 Inlägg
27 april 2008
#14
erixon89 skrev:
volvo_1987 skrev:
men dom som kör med etanol blandat kan väl säga om det går bra?  wink

haha ja men ja skulle alldrig göra det jag har kört en anann 740 som hadde tankat etanol å det gick ju i knappt stryfart

Vore fint att inte ha styrfart på en bil big_smile

Finns det ingen trimfirma som har konverteringskit till volvo då? Med t.ex. Chip, BTR och spridare? finns ju en del firmor som har det till saab.. Då får du ju en del extra kusar också smile Funderar lite på att skaffa det till min faktiskt!

/AN


375 Inlägg
28 april 2008
#15
Finns 3 olika sätt för konvertera.

BTR
Spridare
eller flexbox.

Flexbox är enklast,  lättare att  montera, enklare att gå över till bensin. Dock inget för dem som varvar mycket över 3500rpm under längre tid.

Enbart spridare fungerar bra sommartid, svårare start för  vintern, så man måste fixa ngn kallstartshjälp. Fördelen är att bränslepumpen kan arbeta med samma tryck och spridarna klarar av max varv utan att ge för  snål blandning.

BTR ( bränsletryckregulator)
Man höjer arbetstrycket så mer bränsle sprutas in under samma tid. Dock påfrestande för bränslepump, på en del bilar så behövs ytterligare en.
Sedan måste man kontrollera lamda. Så man har lamda värde 1 vid tomgång och 2000rpm, då det är dessa områden bilbesiktning kontrollerar.
Sedan om man går tillbaka till bränsle så får man sänka trycket och kontrollera lamda igen.

Alla metoder har fördelar och nackdelar.

Enklast är att först prova blanda bränslet, klarar bilen 50/50 så anser jag att man inte behöver konvertera.
Blir ca 10.5kr / liter. 8+13=21/2=10.5
Senast redigerat av Andreas_ace (28 april 2008)


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 april 2008
#16
Andreas_ace skrev:
Flexbox är enklast,  lättare att  montera, enklare att gå över till bensin. Dock inget för dem som varvar mycket över 3500rpm under längre tid.

Jag hade aldrig lagt pengar på något som inte ens fungerar som det skall.

Varför inte helt enkelt mappa bilen på E85? Då får man även högre tändläge vilket ger mer effekt och lägre förbrukning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 086 Inlägg
28 april 2008
#17
Jag körde 50/50 E85 98, men då hade jag iofs massa special xtraspridare och turbo smile


Sök