Finns 3 olika sätt för konvertera.
BTR
Spridare
eller flexbox.
Flexbox är enklast, lättare att montera, enklare att gå över till bensin. Dock inget för dem som varvar mycket över 3500rpm under längre tid.
Enbart spridare fungerar bra sommartid, svårare start för vintern, så man måste fixa ngn kallstartshjälp. Fördelen är att bränslepumpen kan arbeta med samma tryck och spridarna klarar av max varv utan att ge för snål blandning.
BTR ( bränsletryckregulator)
Man höjer arbetstrycket så mer bränsle sprutas in under samma tid. Dock påfrestande för bränslepump, på en del bilar så behövs ytterligare en.
Sedan måste man kontrollera lamda. Så man har lamda värde 1 vid tomgång och 2000rpm, då det är dessa områden bilbesiktning kontrollerar.
Sedan om man går tillbaka till bränsle så får man sänka trycket och kontrollera lamda igen.
Alla metoder har fördelar och nackdelar.
Enklast är att först prova blanda bränslet, klarar bilen 50/50 så anser jag att man inte behöver konvertera.
Blir ca 10.5kr / liter. 8+13=21/2=10.5
Senast redigerat av Andreas_ace (28 april 2008)