3569
Sök

Ryckande saab

45 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#1
Hallo min saab 9-5 rycker när man kör sakta och sen ger lite mer gas så rycker den lite innan turbon går igång och den börjar få lite mera fart, samma när man motorbromsar i låg fart, någon klok där ute som vet vad jag skall skruva på eller göra. tacksam för svar

Kung
191 Inlägg
27 april 2008
#2
Vad ligger du på för varv när du "kör sakta och sen ger lite mer gas"? Har du gjort någon ändring med motorn? t.ex. bytt dumpventil eller luftfilter?

/AN


45 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
#3
Ja jag har en dump som är både atmosfärisk och återcirkulerande, och sportluftfilter,
Ligger mellan ca 1000-2000 varv när det rycker. peter

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 april 2008
#4
Saab_kille skrev:
Ja jag har en dump som är både atmosfärisk och återcirkulerande, och sportluftfilter.

Där ser man. Är det händelsevis så att problemet uppkom när du bytte (hemska ord) dump? Låter som att den inte är helt tät, då kan den hålla på så...
Byt stiften me om det inte är gjort på länge...


45 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
#5
Stiften är bytta 3 månader sen, och jag bytte ut alla vaccum slangar för jag trodde med att det kunde vara nått läckage, men tyvärr har det inte hjälpt.  den dricker väldigt mycket också men jag vet inte vad det kan va.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 april 2008
#6
Saab_kille skrev:
Stiften är bytta 3 månader sen, och jag bytte ut alla vaccum slangar för jag trodde med att det kunde vara nått läckage, men tyvärr har det inte hjälpt.  den dricker väldigt mycket också men jag vet inte vad det kan va.

Hehe det märks att du inte har varit reggad här på G.Org särskilt länge, hade du varit här lite längre hade du sett många sådana här trådar om att "min saab med öppen/hybriddump går jääättedålig. Vaffö!!??".

Kort och gott:

Sätt tillbaka originaldumpen omgående, den ger betydligt bättre prestanda än någon fjantig visselpipa. Det har du ju redan märkt wink

9-5:orna har T7-styrsystem (med LMM!!) och det får allvarliga allergiska reaktioner mot öppna dumpar samt såkallade "hybriddumpar".

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

45 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#7
Jo, inte varit medlem så länge, men fär säga att det är en bra sida för såna som mig som är lite efter när det kommer till bilar (tyvärr).
Jag hörde mig för noga med speedparts innan jag skaffa dumpen och dom rekommendera det och sa att det skulle skydda turbon, och det att turbon inte stannar mellan växlingarna vilket kändes som en ganska stor skillnad. Dom borde väl veta?

Evolution
1 627 Inlägg
30 april 2008
#8
Saab_kille skrev:
Jo, inte varit medlem så länge, men fär säga att det är en bra sida för såna som mig som är lite efter när det kommer till bilar (tyvärr).
Jag hörde mig för noga med speedparts innan jag skaffa dumpen och dom rekommendera det och sa att det skulle skydda turbon, och det att turbon inte stannar mellan växlingarna vilket kändes som en ganska stor skillnad. Dom borde väl veta?

funkar om du skaffar en ordentlig återcirkulerande pyser lika bra som öppen i varje fall på min audi

Fäll ner pungen och landa

45 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#9
Jag har en som är återcirkulerande på låga och atmosfärisk på höga varv.
vet många det funkar kanon för. så förstår inte varför det inte skulle funka på min.

45 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#10
Kan man ändra själv hur mycket den skall återcirkulera eller blåsa ut i luften, med nån skruv eller nått?

1 453 Inlägg
30 april 2008
#11
Personligen rent spontant skulle jag säga att det är dina motorbussningar (ev växellådan) som är så pass slitna att ojämn gång medför ryckningar.

:-)


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 april 2008
#12
nyare saabar med lmm tål inte öppna avlastnings ventiler och även hybrid av rekomenderas inte för även dom släpper ut luft som lmm förväntar sig ska komma in i motorn


företagen säger att det inte är nån fara för att dom vill sälja. såg nån annons tror det var tilbilen.se där det stog att det var bara att plugga återcirkuleringen och det är inte sant

2slow

Kung
191 Inlägg
1 maj 2008
#13
Så om du vill att den ska gå som vanligt så är originaldumpen väldigt bra lösning på det hela, vill du att det ska dumpa mer så släng på ett öppet luftfilter, men det finns många problem med det också så tänk noga innan!



Sök