2785
Sök

Urkopplad effektförstärkare = hälften av högtalarna slutar fungera...

13 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Hej.

Jag är från och med den 1:a maj ägare till en Passat -97 med en tidigare ägare.
På den senare tiden har sonen i familjen kört bilen och även installerat extra högtalare och även en effektförstärkare som de nu innan försäljning kopplat ur. Vi köper bilen från vänner och de ville upplysa oss om att bakre högtalarna samt höger bashögtalare efter urkopplingen inte fungerar längre. De skrev även att det någonstans skulle finnas en "klappkontakt" vilket jag inte har en aning om vad det är.

Har ni lite mer erfarna människor tips och råd för var någonstans jag skall börja leta? Det fungerade tydligen när bilen blev avställd i höstas.

Mvh, Jonas

1 631 Inlägg
28 april 2008
Glappkontakt?

Tror du ska ta ett seriöst snack med sonen och få hjälp av honom att återställa. Med all respekt, men ofta är det rätt klantigt gjort så var med och kolla så det blir rätt. Han har nog klippt lite kablar här och där som måste lödas ihop igen.

Skulle gissa på att han tagit signal till steget från höger bashögtalare och så kopplat ur bakhögtalarna. Sen har han inte "orkat" återställa....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

13 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Tror det låter som en bra idé, i alla fall ta reda på exakt vad han gjort och hur han gjort det för att sedan kunnda åtgärda det. Skulle det göra någon skillnad om jag köper en egen effektförstärkare och kopplar in, eller skulle det fortfarande vara icke-fungerande högtalare i bilen? Jag är ny på området men med lite guidning och tid är det inget som jag förmodligen inte kan åtgärda själv. Jag är inte helt ointresserad av ett hyfsat ljudsystem heller smile.

Har för mig att han även kopplat in två extrahögtalare och att det i den vevan strulade till sig med elektroniken så de var tvungna att lämna in bilen. Jag är inte 100% säker på det, men någonstans i bakhuvudet har jag att det skulle sitta 8st inmonterade högtalare totalt.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
28 april 2008
Yo-naz skrev:
Tror det låter som en bra idé, i alla fall ta reda på exakt vad han gjort och hur han gjort det för att sedan kunnda åtgärda det. Skulle det göra någon skillnad om jag köper en egen effektförstärkare och kopplar in, eller skulle det fortfarande vara icke-fungerande högtalare i bilen? Jag är ny på området men med lite guidning och tid är det inget som jag förmodligen inte kan åtgärda själv. Jag är inte helt ointresserad av ett hyfsat ljudsystem heller smile.

Har för mig att han även kopplat in två extrahögtalare och att det i den vevan strulade till sig med elektroniken så de var tvungna att lämna in bilen. Jag är inte 100% säker på det, men någonstans i bakhuvudet har jag att det skulle sitta 8st inmonterade högtalare totalt.

Köp ett nytt slutsteg o skit i dom amatörena!
Antingen gör nån det svart & billigt eller så lämnar du in bilen till närmasta radio butik o får allt ordnat. Risken är ju att allt blir värre när ungen har häxkopplat allt.
Lycka till i vilket fall som helst smile
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (28 april 2008)

C H E V R O L E T <3

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
28 april 2008
Du känner ingen som skulle kunna hjälpa dig med en sån sak då..?
Jag skulle förvisså kunna stå till tjänst för en rimlig peng.
Men tänkte det kanske fanns någon närmare som kunde ordna det till dig.
En sån felsökning kan ju ta lite tid eller så är det så enkelt att han har klippt en massa bara så man får löda ihop sakerna igen. då är det ju lugnt om man inte behöver söka upp alla felen..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

13 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Tyvärr så finns bilen i Skövde och jag har inte svängen förbi här nere på ett tag, men tack för erbjudandet. Har förmodligen en eller två personer där uppe som skulle kunna kolla på det så jag kör nog på det spåret. Jag har begärt en utförlig lista av den tidigare ägaren på vad som är gjort, vad som är orginal och inte osv. så det lär nog lösa sig. Tack för hjälpen!

Är ca 1500kr ungefär vad man får betala för ett OK slutsteg förresten? Tänkte ersätta det han ville behålla.

13 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Jag skickade ett mail och fick lite utförligare svar om vad som är gjort.

"De 8 högtalarna är original och installerades i bilstereon med en fabriksmonterad multikontakt. Inget ingrepp är gjort där. Vad vi installerade var en effekförstärkare (Hydrogen 2X200 W) som placerades i skuffen + två stora 10" bashögtalare i hatthyllan. Installationen var mycket enkel. Styrspänningen till förstärkaren gick över radions spänningsförsörjning, alltså bara en anslutning till denna ledning. Huvudspänningen till effektförstärkaren gick med direktanslutning till bilbatteriet. Bashögtalarna matades sedan via effektförstärkaren. Inget ingrepp i högtalarnas anslutning alltså. Det enda som gjordes när den monterades ur var att styrspänningskabeln klipptes och isolerades."

Är detta något som kan få ut vad som skulle kunna ha gått fel?

/Mycket tacksam för svar smile

2 009 Inlägg
28 april 2008
nej det ger ju inget direkt frågan är ju vad han tagit in singnalen ifrån.
Den är troligen tagen någonstans på en högtalare eftersom få fabriks enheter har lågnivå så är det med lite gissning taget en högnivå signal från en eller flera högtalare.
Och det är troligtvis där det felar nu eftersom det inte låter mera.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

13 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Den var ansluten till bilstereon via en lågnivåutgång.

2 009 Inlägg
29 april 2008
ok då ska det ju inte påverkas av att det suttit ett extra slutsteg där.
Nästa är att kolla så alla dörrkontakter funkar som dom ska.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 april 2008
Är det iso standard på passat? Lite tveksam... Låter som om den adaptern mellan där kan vara lite vajsing på...

1 631 Inlägg
29 april 2008
Yo-naz skrev:
Har för mig att han även kopplat in två extrahögtalare och att det i den vevan strulade till sig med elektroniken så de var tvungna att lämna in bilen.

Oj. Tror du ska prata med verkstaden också. Den här killen har inte haft många rätt. Han kan inte enbart gjort det du fått svar på, koppla lågnivå och remote/styrspänning orsakar inte elfel så man måste lämna in bilen.

Det lär ta en bra stund att felsöka och återställa.

Ett alternativ är ju att lämna in bilen till en bilstereobutik och få ett nytt eftermarknadssystem. Då får du ju bra ljud också istället för bara betala för att återställa original (som ju ändå låter trist).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
29 april 2008
bumpe skrev:
Är det iso standard på passat? Lite tveksam... Låter som om den adaptern mellan där kan vara lite vajsing på...

ISO är standard smile

C H E V R O L E T <3

Sök