3431
Sök

Måste Ha Hjälp Med Datan!!!!ljudet Har Lagt Av Helt....

1 142 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Idag så bestämde ja mig för att dammsuga datorn invändigt....ja höll i cpufläkten när ja gjorde de och när ja vart klar och starta datan så hade allt ljud på datan lagt av....ja har kollat kablarna och kollat på datan men enligt datorn så ska "alla enheter fungera" och nu vette tusan vad ja ska göra så ja tänkte att kanske nån hade en riktigt bra ide/lösning???

Tack på förhand

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 april 2008
kasta moderkortet å köp nytt, antingen har du pajat de me statisk elektrisitet eller så har du sugit upp lite mostånd o annat kul.

892 Inlägg
28 april 2008
Tjaoo, när du skriver att du kollat kablarna, menar du då kablarna bakom datorn?
Har du kollat alla ljudinställningarna och ev. kablar i datorn?

Svårt att säga vad som kan vara fel...vad har du för ljudkort? Är det inbyggt på moderkortet, eller är det ett instickskort? Om det är det senare så kan det ju glidit ur lite, prova trycka tillbaka det med en lätt mängt våld.
Annars kan du testa att rycka strömmen till datorn, när den redan är avstängd givetvis, och låta den vara ur strömmen några sekunder, sen testar du igen...

Det är inte dina högtalare som lagt av då? Testa stick in ett par hörlurar och se ifall det funkar...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

typ..eh..va?
582 Inlägg
28 april 2008
Eftersom datorn säger att "alla enheter fungera" så känns det ju som att det är högtalarna som spökar. Men eftersom det hände när du dammsuga datorn så borde ju inte högtalarna gå sönder då :S. Testa att ominstallera drivrutinerna till ljudkortet o se. Men det finns ju såklart en risk me att moderkortet har pajjat pga statisk elektricitet som Mortalis sa.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Bobo
29 april 2008
Har du ett PCI ljudkort (sitter på en kortplats, vit sockel) så kan du ha kommit emot det så det har glidit ur. Prova i sådant fall att trycka till alla PCI kort, det kan ju vara så att du missat att ljudenheten står med i enhetshanteraren´.

typ..eh..va?
582 Inlägg
29 april 2008
Men om ljudkortet har gliditi ur så ska ju datorn märka det. Det brukar bli en lite bild med ett gult frågetecken eller vad det är när man kollar i enhetshanteraren o sen står det att det fattas hårdvara eller mjukvara hur det nu är. Men det är ju ganska logiskt att man gissar på att ljudkortet glidit ur eller moderkortet pajjat eftersom han varit där o grejat. Men när datorn säger att enheterna funkar så blir det ju lite mysko :S

9 Inlägg
29 april 2008
1. Kolla att alla kort sitter som dom ska.
2. Installera om drivrutiner
3. kontrollera med ett par hörlurar mot datorn eller högtalarna mot en annan dator

892 Inlägg
29 april 2008
Roz-104 skrev:
Men om ljudkortet har gliditi ur så ska ju datorn märka det. Det brukar bli en lite bild med ett gult frågetecken eller vad det är när man kollar i enhetshanteraren o sen står det att det fattas hårdvara eller mjukvara hur det nu är. Men det är ju ganska logiskt att man gissar på att ljudkortet glidit ur eller moderkortet pajjat eftersom han varit där o grejat. Men när datorn säger att enheterna funkar så blir det ju lite mysko :S

Jag har lärt mig att inte lita på när datorn säger att enhenten funkar fint. Jag har för mig att jag till och med har haft samma problem att ljudkortet har åkt ur lite grann, så datorn får kontakt med det men inget ljud kommer. Verkar het skumt, jag är den första som erkänner det, men så var det.
Datorer kan va skumma, lita aldrig på dem. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Filkörning?
852 Inlägg
29 april 2008
För det första tycker jag du ska dubbelkolla så du inte råkat sätta ljudsladden i microfonuttaget eller liknande.

sen e ju frågan om ditt damsugarmunstycke e av plast eller av metall... det har ganska stor betydelse då de av metall e grymmt osmart att ha i datorn pga statisk elektricitet..

sen ska du kolla så du inte råkat stänga av ljudet eller sänkt de i datorn.

när du gått igenom detta kan du ju öppna datorn och se om kortet sitter i.
sitter det inte i finns det inte med i listan i enhetshanteraren. alltså inget gult märke och frågetecken.

typ..eh..va?
582 Inlägg
29 april 2008
Android skrev:
Roz-104 skrev:

Jag har lärt mig att inte lita på när datorn säger att enhenten funkar fint. Jag har för mig att jag till och med har haft samma problem att ljudkortet har åkt ur lite grann, så datorn får kontakt med det men inget ljud kommer. Verkar het skumt, jag är den första som erkänner det, men så var det.
Datorer kan va skumma, lita aldrig på dem. smile

Det är sant, datorer kan vara jävlit mysko ibland o inte alls göra som dom ska tongue.

Bobo
1 maj 2008
Roz-104 skrev:

Om ljudkortet har glidit ur hur ska datorn märka det tongue om då får det ju inte kontakt längre med moderkortet roll

typ..eh..va?
582 Inlägg
1 maj 2008
Bobo skrev:
Roz-104 skrev:

Om ljudkortet har glidit ur hur ska datorn märka det tongue om då får det ju inte kontakt längre med moderkortet roll

Datorn vet ju om att det ska finnas ett ljudkort, finns det inte där så säger den ju till. Om jag skulle plocka ur mitt ljudkort nu o kolla upp i datorn skulle den ju säga att det fattas hårdvara.

Tomten
1 065 Inlägg
1 maj 2008
dammsuga datorn det är det stora felet.
Det är BIG NO NO!
statisk elektrisitet är datorn värsta fiende.

Men som sagt kolla alla sladdar osv och hoppas moderkortet är helt

Sök