3047
Sök

bakaxel volvo 740

Väs Pappa
17 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
passar bakaxeln på en volvo740 88:a en 90:a ?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 april 2008
det som kan skilja är hastighets givar kransen

Jonas

854 Inlägg
30 april 2008
Jag gjorde precis det bytet för några veckor sedan. Det passar utan problem... men som föregående säger så har man inte nytta av tripp eller hastgighet med den "nya" då den visar helt fel. Tror jag kom fram till att ca 3,9 km i verkligheten blir 1 km på trippen, och hastigheten borde ha samma skala så för att undvika snuten måste du ha en som visar rätt eller GPS.

Funderade på om man kunde byta givarkransen från 90:an till 88:an, men blev avrådd av en kompis som sa att hade man haft isär diffen så var chansen stor att den skar inom en snar framtid. Har dock inte undersökt detta närmre utan klarar mig utan mätare än så länge tongue

854 Inlägg
1 maj 2008
Bra, länk. Tyvärr inte till just det här fallet eftersom det är tvärt om... behöver fler "kugg" och inte färre för att vissa rätt.

40 Inlägg
1 maj 2008
Kmarcus skrev:
Bra, länk. Tyvärr inte till just det här fallet eftersom det är tvärt om... behöver fler "kugg" och inte färre för att vissa rätt.

Stämmer! -88:a har stor glipa mellan kuggen ta en bakaxel från 940, 740 turbo eller 740 16v så passar dom även på-90! Om du e osäker så kolla på anslutningen till hastighetsmätarkabeln påbakaxeln den ska riktad rakt upp. Är den snedställd stämmer inte hastigheten sen pga för lite kugg i bakaxeln.

854 Inlägg
1 maj 2008
Vet inte hur jag ska förklara men jag har tillgång till en hel 88:a. kan man flytta över mätartavla eller något annat som gör att det visar rätt igen? Eller är det invecklade ingrepp?

falken
1 maj 2008
tror det är bättre att försöka byta kransen.. för finns olika mätarhur med olika stift i bak.. finns 3 olika. men jag har byt en sådan ring på polarns bakaxel. är inte så bökigt bara extremt viktigt... när man tar bort diffen att man kollar om det sitter skims i ytterkant på klumpen är det de så är det viktigt att sätta tillbaka som.. annars blir den glapp då är den snart slut. men om man sätter dit allt som man tog den det så funkar det att byta..

Sök