2800
Sök

Angående radiotjänst!

The one and only
1 091 Inlägg
30 april 2008
#41
MarcusL skrev:
Måste berätta en historia om en jobbarpolare bara smile

Dom ringde han på mobilen och frågade om han hade TV, han sa blankt nej. Då luskade dom fram hans flickväns telenummer och frågade henne. Och hon sa ju givetvis ja tongue

Kan säga att han hade svårt och förklara bort det när dom ringde igen smile
Hur hittade dom hans flickväns nummer? Kan vara bra o veta så man inte råkar ut för samma sak tongue

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 april 2008
#42
ja nästa gång fakturan dimper ner kommer jag ringa in och säga att tvn gick sönder för 3 månader sen och att man inte köpt nån ny så man vill ju inte betala för nått man inte nyttjat

2slow

32 Inlägg
30 april 2008
#43
det räcker att du har en klockradio eller på ngt sätt kommer i kontakt med radio eller tv eller Pc....  i vilket fall skulle det kvitta Svenska kyrkans avgift på dryga 1% å byta ut den mot denna radio & tv avgift...

ser aldrig på 1an 2an   men lyssnar mycket på radio å betalar gärna den skatten för att få kvallitét

men det är klart  det är skillnad på folk och folk

Muttley
30 april 2008
#44
varför betala, nej tack, på radion är de reklam faktiskt, på de kanaler jag lyssnar på. smile

de hade visst varit hos mig och försökt få tag i mig flera gånger under en vecka men jag jobbar långa dagar just då. så fick en papperslapp jag var tvungen att fylla i och skicka in, även om jag inte hade tvn...
reglerna är ju rätt självklara.
finns en tvmottagare vare sig den fungerar eller inte i hemmet så ska man betala, vilket är sjukt. projektor som du kan se tv med, tv kort i datan, eller en trasig tv som bara står hemma ska du betala för...
jag är motståndare till dessa löjliga avgifter.

ringde och sade tvn gick sönder, så jag vägrar betala, dock så tittar jag i princip aldrig på tv.

Diktator
968 Inlägg
1 maj 2008
#45
tyvärr pajjade ju min tv för någon månad sedan, tur i oturen kom ju gubben och knacka på och ville köra upp en snigel ögat, men jag kunde ju glatt visa att tv stod i hallen redo att slängas.

för övrigt har jag en mp3 spelare som får in radio på, ska jag betala lincens för den också? eller om jag lägger den i bilen när jag inte använder den kanske jag kan låta den gå på bilskatten, för jag har ju stereo där

2 126 Inlägg
1 maj 2008
#46
Brandis skrev:
tyvärr pajjade ju min tv för någon månad sedan, tur i oturen kom ju gubben och knacka på och ville köra upp en snigel ögat, men jag kunde ju glatt visa att tv stod i hallen redo att slängas.

för övrigt har jag en mp3 spelare som får in radio på, ska jag betala lincens för den också? eller om jag lägger den i bilen när jag inte använder den kanske jag kan låta den gå på bilskatten, för jag har ju stereo där
Du behöver inte ha licens för radio längre utan du betalar endast TV-licens nu mer!

Dom vill dock lagstifta om en media-licens så att alla som har en dator också blir tvungna att betala!

Själv har jag inte betalat TV-licens dom senaste två åren då jag bara har en Data skärm och ingen TV, dock så råkar min skärm vara 46" stor winklol
Senast redigerat av Big_JN (1 maj 2008)


2 911 Inlägg
1 maj 2008
#47
Samma här, betalar ingen licens.
Gick så pass långt att dom t.o.m. mätte styrkan i vägguttagen och såg att den var för låg för att ta emot kanaler. har kopplat ut takantennen bara för att överbevisa fjantskallarna.

Och det är faktiskt sant, jag ser aldrig på TV, inte ens Tv3.
De program jag vill se går att få tag i på annat sätt.

2 126 Inlägg
1 maj 2008
#48
Decibel skrev:
Samma här, betalar ingen licens.
Gick så pass långt att dom t.o.m. mätte styrkan i vägguttagen och såg att den var för låg för att ta emot kanaler. har kopplat ut takantennen bara för att överbevisa fjantskallarna.

Och det är faktiskt sant, jag ser aldrig på TV, inte ens Tv3.
De program jag vill se går att få tag i på annat sätt.
Precis lättare att följa t ex tv serier när man slipper deras  kassa sändningstider utan man kan se dom när man vill!


1 661 Inlägg
1 maj 2008
#49
MilleN skrev:
Hamilton skrev:
MilleN skrev:
Dom pensionärerna eller bakåtsträvarna som verkligen inte har tv och anser att det är orättvist får helt enkelt knipa truten och betala ändå.
roll Betala för något man inte har, ja det låter ju lyckat..... Vi kan lika bra ta ut fordonskatt på hela befolkningen när vi är inne på den linjen lol
Men seriöst, vem fan har varken radio eller tv? Man får ju faktiskt inte ens ha klockradio eller TV-kort i datorn om man inte betalar licensen. Som sagt, är det någon enstaka bonde ute på landet som inte har tv eller radio så får han fan skylla sig själv. Jag är inte ett fan av skatter men tv-licensen är ju bland dom sjukaste avgifter vi har.

Ännu bättre vore ju nu när det ska bli digital-tv överallt, om man helt enkelt kunde välja bort ett "abbonemang" med ettan och tvåan och därmed slippa. Men som det är nu fungerar inte alls, kontrollanter som ska behöva springa runt och tränga sig in, hög lön har dom säkert med.
Jaha, jag anser mig mer modern än att vara en bonde. Jag har en 47tums Skärm till datorn och ger blanka fan i radio och skit TV. Kollar Film och lyssna på MP3.
Vill inte ha nån radio eller TV sändning och vill därför inte betala för skiten.

4 Inlägg
13 november 2008
#50
FRÅN RADIOTJÄNST HEMSIDA: "Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna." Så dom som frågar om dom får komma in som det berättas om begår fel.

En jobbig sak är att Frilanskontrollanterna som knackar på har provisionsbaserad lön och därför struntar i om dom ser en mottagare utan skickar in en anmälan om att du har det endå bara för att få sin jävla betalning. Sen hoppas dom helt enkelt att du har en och inte bestrider det.

-----------------------------------------------------

Annat matnyttigt ur lagtexten:

6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som

4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid
efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den
avgiftsskyldige. Lag (2006:798)

---

5 § Skyldighet att betala TV-avgift finns inte vid innehav av
TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är
avsedda för annat än bostadsändamål eller i
fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt
vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program.
Lag (2006:798).

--

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är
avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter
anmäla innehavet till RIKAB.

Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV-
mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren
till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter
överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de
uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.

Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt
andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är
skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de
uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att
fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

---

Betalningspåminnelse och påminnelseavgift

12 § Om en TV-avgift inte betalas inom föreskriven tid, skall
RIKAB sända en påminnelse till den avgiftsskyldige med
uppmaning att betala inom den tid som RIKAB bestämmer. För
påminnelsen skall den avgiftsskyldige inom samma tid betala en
påminnelseavgift med belopp som regeringen föreskriver.
Lag (2006:798).

Tilläggsavgift

13 § Om en TV-avgift inte betalas inom den tid som har satts ut
i påminnelsen, skall den avgiftsskyldige också betala en
tilläggsavgift inom den tid som RIKAB bestämmer.
Tilläggsavgiften är 40 procent av avgiftsposten för perioden.
Beloppet avrundas nedåt till jämnt antal kronor.
Lag (2006:798).

---

Straff

22 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet

1. underlåter att fullgöra sin anmälningsskyldighet
enligt 8 § första eller andra stycket,

2. lämnar ofullständiga eller oriktiga uppgifter i en anmälan som
avses i 8 § andra stycket, eller

3. lämnar oriktiga uppgifter vid fullgörandet av den
uppgiftsskyldighet som avses i 8 § tredje stycket.

Vad som sägs i första stycket 2 och 3 gäller inte om gärningen är
belagd med straff i brottsbalken. Lag (1996:852).

----------------------

Hoppas detta belyser lite om ämnet och kan räta ut några frågetecken.

Jag tog med det som är mest intressant i inlägget men.
Lagtexten hittas på: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … et=1989:41


Fisketokig
2 997 Inlägg
13 november 2008
#51
Äntligen en med lite vett: Som Nubbenv4 skriver så står det klart och tydligt på radiotjänsts hemsida att de inte får gå in i bostaden öven om de blir inbjudna. De ska bara stå där och visa Leg och fråga om du har TV.

Då gäller det att vara kvick i käften och se till att det inte kommer en faktura om en vecka lik förbannat smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

FreddeK
13 november 2008
#52
Har funderat på en sak...varför är det inte några tjejer i yngre ålder som kollar licenser? Bara massa gamla gubbar..hmm ja en nöt att knäcka. Trodde dom jobbade med jämställdhet men det verkar dom ju inte göra.

Thorssa
13 november 2008
#53
Jag har också en fundering, hur kommer de in i trapphus som har portkod? Brevbärare och tidningsutdelare måste ju ha nån speciell kod, är det samma för snigelfolket eller?

Trätekniker
387 Inlägg
13 november 2008
#54
En kompis fick ett samtal av radiotjänst när han köpte sitt hus, han sa att han var blind. Då bad dom så hämskt mycket om ursäkt och sa att dom stryker hans namn i framtiden.

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Häst
1 099 Inlägg
13 november 2008
#55
oleg skrev:
En kompis fick ett samtal av radiotjänst när han köpte sitt hus, han sa att han var blind. Då bad dom så hämskt mycket om ursäkt och sa att dom stryker hans namn i framtiden.
Hahaha big_smile . Bäst! lol

Än är inte den sista idioten född..

9 108 Inlägg
14 november 2008
#56
Passa er nu i hemmen, det ringde ett 098-nummer igår och jag tänkte vafaen är detta?

"Jaa hej det var från radiotjänst, du har tvn på hör jag?"

Det var inte så mycket annat att göra än att erkänna wink Får väl "sälja" tvn om ett par månader.


Ace Ventura
1 240 Inlägg
14 november 2008
#57
Brandis skrev:
tyvärr pajjade ju min tv för någon månad sedan, tur i oturen kom ju gubben och knacka på och ville köra upp en snigel ögat, men jag kunde ju glatt visa att tv stod i hallen redo att slängas.

för övrigt har jag en mp3 spelare som får in radio på, ska jag betala lincens för den också? eller om jag lägger den i bilen när jag inte använder den kanske jag kan låta den gå på bilskatten, för jag har ju stereo där
Men vafan.. jag åkte på tv innehav fast min var trasig... yikes


* Klåpare
1 718 Inlägg
14 november 2008
#58
Tittar inte mycket på tv. Lyssnar mer på radio. Men det är mest public service som gäller för min del, så jag betalar gärna licensen. Reklamkanaler är över lag det sämsta skit man kan hitta enligt min mening.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Thorssa
14 november 2008
#59
MilleN skrev:
Passa er nu i hemmen, det ringde ett 098-nummer igår och jag tänkte vafaen är detta?

"Jaa hej det var från radiotjänst, du har tvn på hör jag?"

Det var inte så mycket annat att göra än att erkänna wink Får väl "sälja" tvn om ett par månader.
Jag har numret sparat i telefonboken så när de ringer ser man vilka de är smile

Starter
98 Inlägg
14 november 2008
#60
Tv-tjänst har man haft en del att göra med.. Första gången de ringde så hade jag diktat ihop en historia i huvudet men det blev FEL så när hon frågade om jag hade planer på att skaffa en tv i framtiden så sa jag att jag tänkt flytta hem till mamma!! Hade egentligen tänkt o säga att jag inte skulle bo kvar där jag bodde nu och inte visste.. Kan säga att d blev tysta o d var inga fler frågor där.

Sedan ringde de när jag just blivit inneboende hos killen men hade kvar min lägenhet i Skellefte.. Då ville de veta om jag hade tv för de hade tydligen ute extra kontrollanter i Skellefteå då. Svarade att jag inte hade någon. Kvinnan i luren blev smått otrevlig och berättade att ifall deras kontrollanter kom och hittade en tv så skulle jag få böter. Jag skrattade åt na o sa att de var välkomna för att jag inte hade någon tv och aldrig var hemma.

Får väl se om d ringer igen nu när jag ska adressändra snart igen..



Sök