3372
Sök

Jag har en 740 -90 och får jag felkod 2-3-1 och 1-1-3 !LÖST!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo 740-90 B230F

Bilen går fett och Lambdalampan börjar lysa efter ett tag samt att jag får felkod 2-3-1 som är Lambdareglering, mager eller fet, dellast.

Några idéer?

Tacksam för svar smile
Senast redigerat av -Mackan- (2 maj 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

36 Inlägg
Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#3
Nej, det konstiga är att det inte är luftläck någonstans, och jag undrar också jag gjorde ett sådant här test med då kollades Spridarna, tomgångsmotorn, kolfilter kallstartsventilen men jag hörde hur tomgångsmotorn och spridarna arbetade men inte kallstartsventilen eller kolfiltret.

Är det så att man ska kunna höra dem?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

36 Inlägg
1 maj 2008
#4
Ingen aning..
jag tror fortfarande på luftläck! testat med startgas runt insuget?
Orginal lambdasond?
Mätt sonden?
Är de den enda felkoden du får?


Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#5
Jag har testat med startgas överallt och har en orginal lambdasond och värdet när den är kall är 0,54V och när motorn blivit varm så är värdet 0,41V

Jag får felkoderna 2-3-1 och 1-1-3.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#7
hmm okey finns det något sätt att kolla om luftmasse mätaren är okey?
Som att ha motorn i gång och sedan tabort kontakten till den eller liknande kanske mäta upp?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
1 maj 2008
#8
Dra ur kontakten på massamätaren går den lika dant som förut så är den kass går den sämre så är de inga den...


Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#9
okey ska ut och kolla nu, straxt tillbaka med resultatet tack så mycket smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#10
hmm det var jättte konstigt jag drog ut kontakten untan resultat men när jag sedan tröck tillbaka den så sjönk varvet men några hundra varv i ca 1sec för att sedan gå upp till exakt samma igen.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
1 maj 2008
#11
du kan nog ha något som inga stämmer med massamätaren, kolla att sladdarna och allting ser bra ut...pröva göra samma sak igen men försök gasa upp efter att du har dragit ur kontakten...


Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#12
kan det ha något att göra med att jag har öppetluftfilter?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

422 Inlägg
1 maj 2008
#13
-Mackan- skrev:
kan det ha något att göra med att jag har öppetluftfilter?

bytt lambda...hade exakt samma fel på min 740...byte en massa annat utan att de hjälpte tills jag kom på att de va lambda...

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#14
ska ta och testa med ett parstycken begagnade från skroten imorgon det är ju dumt att betala 1700kr för en lambdasond om det inte är felet smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

36 Inlägg
2 maj 2008
#15
volvo740GL skrev:
-Mackan- skrev:
kan det ha något att göra med att jag har öppetluftfilter?

bytt lambda...hade exakt samma fel på min 740...byte en massa annat utan att de hjälpte tills jag kom på att de va lambda...

Hade du nån felkod på förvärmningen?


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan nästan med all säkerthet garantera dig att de e luftmassen som e paj, om du kör med öppet filter..
Dom tål de tyvärr inte i längden!!

Testa att nollställa adaptionen genom att rycka 1:ans säkring i typ 5-10min
de ska du även göra o du petar dit en ny LMM


Fire And Silk
2 254 Inlägg
2 maj 2008
Trådstartare
#16
problemet är löst big_smile det var lambdasonden som spökade, fan va skönt att det ordnade sig smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

422 Inlägg
3 maj 2008
#17
-Mackan- skrev:
problemet är löst big_smile det var lambdasonden som spökade, fan va skönt att det ordnade sig smile

läste ju alla fel de va så de kunde  inte varit annat än lambda....hehe

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

474 Inlägg
24 maj 2008
#18
Lånar tråden lite smile

Jag får också fram felkod 2-3-1, lambdareglering, mager eller fet, dellast. Men det är bara den jag får fram. Tror ni det kan vara lambdan som spökar för min del med? Bilen går som den ska annars tycker jag.

Volvo S60 2.5T AWD


Sök