Ett litet tips för att kolla givaren till elfläkten är ju att lossa dom två kablarna som går till den(90% av alla bilar har 2 kablar till den, har man givare med kombinerad givare med fler kablar, ta reda på vilka som är till fläkten) och bygla dom.. startar fläkten då (och motorn är "överhettad" utan att fläkten startat innan) så är givaren trasig.. Ingen som har lyckats lista ut det? Många konstiga tips om att koka den i kastrullen o mäta den och allt vad det var! Man behöver ju inte gå över ån för vatten heter det ju...........
MVH/Jon
fläkten startar när mätaren visar 110 grader
Går det att mäta värdet på givaren med hjälp av diagnosutagen på en audi 80 -95 ?
Då menar jag tempgivare till mätaren i bilen
på min passat 92 startar alltid fläkten vid ca 108-110G den kokar ej och vid 100G kan jag öppna locket de pyser till lite.. inget mer händer.. har kört så utan problem den kokar aldrig
Kokar bilen då om du har kylarlocket avskruvat när din mätare visar 110grader? Om inte så är det nog mätaren som visar fel temp.. Försök låna en riktigt termometer att mäta med när elfläkten startar! Då kan man utesluta mycket annat...
MVH/Jon
jag kan skruva av locket när tempmätaren ligger på 100 grader utan att det händer något alls. Men det finns en sak jag inte fattar varför termostaten måste öppna för att det ska gå vatten till expationskärlet. Det är inte luft i systemet. Kollade även på en annan audi 80 då var det likadant. På golfar jag haft så har gått runt hela tiden.
Är vattnet extremt varmt i hela kylssystemet när din mätare visar 100grader?
ang. det där med expansionskärlet så beror det på hur kylssystemet är uppbyggt, på vissa cirkulerar det i exp.kärlet och i vissa inte,(med termostaten stängd alltså, med termostat öppen ska det ju givetvis cirkulera överallt) har också varit med om detta och då sett att skillnaden är vart slangarna till exp.kärlet går! vissa går till kylaren och vissa går till motorn!
MVH/Jon
tack Jon
Ja jag har även sett att slangarna går lite annorlunda än på mina tidigare bilar. Känns dock lite segt att byta kylare samt vattenpump då dessa verkar ha fungerar hur bra som helst. Men jag litade på min verkstad som felsökte bilen