3063
Sök

Vilket läge ("mode") ska man ladda med c-tek

21 761 Inlägg
4 maj 2008
kattn skrev:
Men ni har fortfarande delade åsikter, svårt att avgöra vem som har rätt.

Båda har rätt på sätt och vis smile.

Om du spelar högt hela tiden så kommer naturligtvis inte laddaren att orka fylla på batteriet, vilket till slut innebär att det blir urladdat. Där har E-30 helt rätt.

Om du inte spelar högt hela tiden utan bara har "lagom" volym, så att laddaren hinner kompensera för strömförbrukningen, då kommer det att fungera bra. Där har jag rätt.

130 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
E-30 skrev:
Men den stora frågan är väl hur hög spänningen är med laddaren frånkopplad

Håller inte riktigt med, den stora frågan är vilken spänning som kommer in i steget smile.

E-30 skrev:
Med för låg amperestyrka så bränner man slusteget. (Trissorna brinner upp då)

Och vad händer när amperestryrkan blir för låg?

Jo, då sjunker spänningen. Eftersom spänningen inte sjunker under 13,5V så blir heller inte strömmen för låg smile.

Hmm där sa du nått ja. DÅ är det alltså ofarligt att köra som jag gör då big_smile

Jag vill ha en bil med klös i!

21 761 Inlägg
4 maj 2008
kattn skrev:
DÅ är det alltså ofarligt att köra som jag gör då big_smile

Allting är relativt wink. Läs också inlägg #21 som jag skrev. Man får också tänka på att när musiken har mycket snabba basdunk så kan faktiskt spänningen tillfälligt sjunka en del utan att mätinstrumentet hinner registrera, på så sätt så kan man inte garantera till 100% att det är "ofarligt".

Spela med förnuft.

130 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
kattn skrev:
DÅ är det alltså ofarligt att köra som jag gör då big_smile

Allting är relativt wink. Läs också inlägg #21 som jag skrev. Man får också tänka på att när musiken har mycket snabba basdunk så kan faktiskt spänningen tillfälligt sjunka en del utan att mätinstrumentet hinner registrera, på så sätt så kan man inte garantera till 100% att det är "ofarligt".

Spela med förnuft.

Jojo givetvis, men det var mera att det fungerar att ha c-teken på supply läget utan att skada batteriet som jag var orolig över. Spela med förnuft ska jag ju göra roll

Men tack för svaren, hoppas andra kan dra nytta av era svar här nu oxå smile

Jag vill ha en bil med klös i!

21 761 Inlägg
4 maj 2008
Vet inte om det är så intressant, men nu har jag iaf gjort en mätning i läge "supply" på min MXS7000 som jag lovade i tidigare inlägg. Laddaren ger ut ungefär 12,7V vid ca 7,2A. Det innebär att vid sin maxström så kan laddaren åtminstone hålla en spänning som motsvarar en "vanlig" polspänning.

1 050 Inlägg
4 maj 2008
Drönirettab skrev:
Vet inte om det är så intressant, men nu har jag iaf gjort en mätning i läge "supply" på min MXS7000 som jag lovade i tidigare inlägg. Laddaren ger ut ungefär 12,7V vid ca 7,2A. Det innebär att vid sin maxström så kan laddaren åtminstone hålla en spänning som motsvarar en "vanlig" polspänning.

Drönirettab: För mig innebär vanlig polspänning: 14,4volt samt en amperestyrka på ca 50-100A.
Det som din laddare ger i supplyläget: 12,7v samt 7,2A är vad som krävs för att tex driva ett baklyse till bilen. Och om trådskaparen avser att ladda batteriet kontinuerligt med MX 7000, så förutsätter det att batteriet är vid god vigör, samt att det bör vara ett djupurladdningsbattteri typ: Optima Gul eller Maxxima.

Till trådskaparen: Med tanke på olämpligheten i att ständigt behöva ladda batteriet inne i lägenheten, så skulle jag istället råda dig att satsa på ett kraftigt nätaggregat. Det finns riktigt rejäla doningar för strax under 2000:- big_smile Förresten vad för sorts batteri har du? Tillverkare modell? amperestyrka? tongue

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
4 maj 2008
E-30 skrev:
Den större 7000 ger endast ca: 5A. samt att spänningen sjunker i supplyläget till ca 12v.

Det var det där inlägget som mitt test var avsett för. Laddaren orkar bevisligen ge ut mer än 5A och dessutom hålla en högre spänning smile.

Okej, jag skulle ha skrivit "vilospänning" istället för polspänning. Fel uttryckt av mig wink.

Ja, batteriet bör helst tåla djupa urladdningar när man kopplar så där, men som sagt beror det också på hur mycket ström som grejorna drar. Spelas det på "lagom" volym så kommer inte batteriet att dras ur märkvärdigt och då räcker laddaren till för att underhållsladda batteriet.

Varför skulle det inte fungera för honom när det fungerar för andra, inklusive butiker? smile.

Avstängd
1 031 Inlägg
1 050 Inlägg
4 maj 2008
Drönirettab: Men du måste väl ändå hålla med om att ett nätaggregat på minst 50A är en betydligt mera lämplig lösning än att sprätta runt med en sketen batteriladdare på 7A? Detta oavsett om om BRL ej vet bättre? big_smile

Dessutom kan du väl ej tycka att grabben skall utsätta sig för risken med allt som laddning av batterier innebär. Dessutom sker det dygnet runt i hemmet. Tänk åtminstone på kattkraken..big_smilelol
Senast redigerat av E-30 (4 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
4 maj 2008
Visst är det bättre att ha någon sorts kraftigt aggregat som kan klara av att ge den ström som anläggningen drar även vid hög volym, helt klart, men jag menar ändå att det även ska fungera med en MSX7000.

Fast egentligen handlade ju tråden om ifall batteriet kunde ta skada av att laddaren är ställd i supply-läget. Jag tycker fortfarande att batteriet inte kommer att ta skada av det, under förutsättning att man inte vrider upp volymen mycket.

Att ha batterier inomhus känns kanske inte så säkert, men i flera moderna bilar så sitter man ju ovanpå batteriet (bokstavligt talat) och det går ju bra.

Sök