3125
Sök

S40 t4 03a motor lampan lyser och kass gång vid start!

21 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej! Min t4 har börjat krångla. Började med att motorlampan tändes och den gick väldigt konstigt när jag startade den på morgonen. Åkte in till vovlo läste av felkoder. Hade två st okända. Raderade dom sen gick bilen bra. Lampan tändes igen och gick underligt, tappade kraft och ingen gasrespons. Visade sig att stiften va helt slut. Bytte dom och bilen gick bra i 3 dagar. Sen stog bilen stilla ett dygn ungifär och samma sak hände igen, lampa börja lysa och gick konstigt. Läste av felkoder på nytt och hade ett permanent fel på laddtrycksgivare. Bytte ut denna samt kolla stiften igen och dom va fina, och så gick den bra i en dag. Dagen efter när jag startade den så tro det eller ej, samma jäv** problem. Problemet är att när jag startar bilen så står den och hoppar i varv mellan 500 och "studsar" upp till tusen för att göra samma sak igen och så håller den på en stund. Varvar jag bilen lite så går den bra. Nu har jag börjat tröttna lite och undrar om någon kan hjälpa mig. Skall lämna in bilen imon igen! 4 gången på 3 veckor. Mvh PontusB


Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
4 maj 2008
#2
LMM kanske?

Allt för den där jävla hatten!

21 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#3
LMM? Motorn är helt otrimmad för övrigt!


Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
4 maj 2008
#4
Luftmassemätaren. Verkar nästan som att den får spelet.

Allt för den där jävla hatten!

21 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#5
Men borde inte den ge utslag på avläsningen av felkoder då?


23 Inlägg
4 maj 2008
#6
Inte helt säkert. Vad menar du med okända felkoder? Nått fel registreras ju annars blir det ingen felkod. På min bil (S70 2.5t -99) var LMM paj och då felkodade den på lambdareglering. Den gick lite ryckigt och bränsleförbrukningen kunde skillja några dl mellan varje tankning. Bytte LMM sen gick den bra.

21 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#7
med okända felkoder menar jag okända felkoder. det stod inte vad det va när vi kollade dom utan bara att d va två st okända felkoder.


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 maj 2008
#8
kan tänkas dina tändspolar blivit dåliga när du kört med dåliga stift?

svårt att hjälpa dig med dessa fel utan att själv klämma och känna.

mitt hetaste tips för dagen är att ställa samma fråga på www.X40nordic.com (yes de har öppnat forumet igen just för att kunna hjälpa fler som behöver hjälp)

men självklart måste du hålla denan tråden uppdaterad med lösningen till problemet big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

21 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#9
med okända felkoder menar jag okända felkoder. det stod inte vad det va när vi kollade dom utan bara att d va två st okända felkoder.


21 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#10
Klart att jag håller den uppdaterad..! Skall som sagt löämna in den imon igen och så får vi se vad dom säger!



Sök