3472
Sök

Underligt klonkande från framvagnen, hjälp behövs!

117 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Hej. Under en tid nu så har det klonkat underligt från vänster framhjul på min 940.
Det klonkar bara när man bromsar och låter som om det är varje varv den klonkar till. Det inträffar bara vid vissa inbromsningar.

Sen är det så att när man svänger höger, alltså när det blir belastning på vänster framhjul, så gnisslar det från bromsen(mina bromsar gnisslar en del) så det betyder ju att den tar i bromsen.

Jag har skruvat av däcket å kollat lite där å ruckat på däcket när det sitter fast men hjullagret verkar inte glappa. Och eftersom att bromspedalen inte pulserar så borde väl inte bromsskivan vara skev eller?

Jag tackar för alla tips jag kan få, för ja å mina kompisar har inte lyckats lösa det än.

68 Inlägg
6 maj 2008
bärarm eller spinderled???

117 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Okej hur vet man det då? Jag vet inte riktigt vad dom gör eller så... sånt brukar dom väl se på besiktningen... jag besiktigade den för typ en månad sen utan anmärkning... och det verkar väl konstigt att det klonkar när man bromsar om spindelleden är slut eller?

117 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Ingen som vet av alla som vart inne å kollat? alla tips är välkommna smile

55 Inlägg
7 maj 2008
Prova och palla upp bilen i framkant och sedan så tar du och ställer en domkraft under vänster framhjul typ under spindelleden och hissar tills den börjar att lyfta ifrån pallbockarna.. Då kan du ju kanske typ se om de tar i när du snurrar på hjulet eller svänger på de. Vet ju inte om du kan se felet då men det är värt en försök. Du kanske hittar felet.

117 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
Ja fast det är ju det att det klonkar endast när man bromsar och det är svårt att rulla hjulet när man trycker på bromsen när det är i luften... man har ju inte i närheten lika stor kraft som när bilen rullar på marken...

Hmm.
8 maj 2008
Exakt samma som på min gamla 745a, Klonk, och man kännde av det i bromspedalen, i början bara vid inbromsningar från högre fart, men senare lät den varje gång man bromsade, gnisslade som fan från vänster fram också... precis som på din. Dock fixade jag aldrig den, och har inte kvar den för den delen heller =P...
Jag misstänkte glapp i bromsbeläggen först, men vad vet jag?... säkerligen var det ngt större =P...

117 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Okej, men mitt märks bara vid lägre farter och inte alltid heller.... kan det vara så att skivan är skev eller nåt?

Sök