Halloj, det är ju hög tid för mig att lägga upp en projekttråd nu och efter lite påtryckningar har jag äntligen fått tummen ur.Bilen vid köpet: Bilen är en Golf Vr6 - 93 som importerades från tyskland 2005 och har således aldrig gått en svensk vinter, vilket innebär att bilen är i stort sett rostfri bortsett från lite standard bakluckerost...Jag köpte bilen april 2007 och hade inte många problemfria timmar med den... Den gick inte som den skulle och drog kopiösa mängder soppa! Ganska omgående byttes:
startmotor,
knacksensor,
lmm,
lambda,
tändkablar osv. Sedan lagades det trasiga c-låset, elhissar och lite annat bjäfs.NUVARANDE ATT GÖRA LISTA:[X] Få ordning på tomgång & förbrukning och få bilen att gå ordentligt
[X] Fixa diverse elfel, clås mm.
[X] Renovera toppen
[X] Byta kedjor osv.
[X] Coilovers
[X] Byta inredning
[/] Nya fram & baklyktor
[ ] Rätta till vad som skramlar mot avgassystemet & läckage
[ ] Hjulinställning
[ ] Besiktiga [15/5] - är körförbud på den nu...
[ ] Laga ytrosten på v-tröskel
[ ] Laga fläkten(går bara på 4an nu)
[ ] Limma om kjolarna
[ ] Xenon
[ ] Bugrun
[ ] Byta framruta
Inte långt efter köpet började den spruta kylarvätska, så då lämnades toppen in för renovering(byte av alla styrningar & tätningar, riktplaning, fräsa ventilsäten, slipa in ventiler) Hårdare ventilfjädrar monterades samtidigt för att senare kunna högvarvs-trimma. Detta blev sviniöst dyrt men toppen såg åtminstone fin ut när den kom tillbaka
[/b]
Kedjor, spännare, glidskenor blev också bytta samtidigt(tack till ted för all hjälp)
Så här fina kan sakerna bli ifall en kedja får tugga på dem i 22.000 mil Därefter fick sig bilen ett annat avgassystem eftersom det som satt där var tattar-modifieratNu blev bilen av flera skäl stående över vintern och vinterbil inhandlades & kördes under tiden, för övrigt antagligen bästa bil jag ägtHär är hon på väg ut ur garaget efter vinternNär nu våren kom nyligen så blev det dags för lite saker att hända i garaget igen... Nämligen monterades coilovers, märket är Inter alloy, gt cupline, ta technix - kalla dem vad du vill ungefär.Då blev bilen lagom låg, och mycket hård!Komplett svart skinninredning, instrumentpanel & golvmatta har också impulsköpts nyligen:[2008-05-05] UPDATE! Idag har tygstolarna, baksätet, mattan och den fula blåa instumentpanelen plockats ut, vilket var ett litet helvete för övrigt för golvmattan satt så inkilad under panelenKan glädjande meddela att ingen rost verkar ha hittat in i bilen heller
Har idag också beställt nya angeleyes, baklyktor och blinkers från tyskland(de som sitter där nu har sett sina bästa dar)Beställde också en emblemlös grill, får se hur det ser ut eller om ja behåller den jag har... vad tror ni?
UPDATE 2008-05-06
Så idag har jag pysslat ihop hela inredningen igen, dit med den nya instrumentbrädan, mattorna, stolar & baksäte, alla lister osv. måste erkänna att det var lite marigt till en början att montera bort krockkuddarna!
Instrumentbrädan & mattan på plats:
Vilka är egentligen snyggast?
FÄRDIGT
Bara en rejäl rengöring som behövs nu
En bild på hur bilen blev med Coilsen, blev lite lagom lågt(måste ju klara farthindren också)