zovix skrev:
Som vanligt när det handlar om trafik och trafikvett så är de de som har det svårast i trafiken som klagar.
Jag vill inte hänga ut någon grupp, men generellt kan sägas att de saom har problem med "fortkörare" är de som själva ofta gör allt annat än att köra bil t.ex. fixa håret, lägga på make up, sjunga med i senaste popdängan, skriva inköpslistan, titta på naturen eller helt sonika glömer bort att det finns någon annan än de själva i trafiken.
Gemensamt för dessa är att:
1. De tittar i backspegeln 1 gång var tredje palmsöndag.
2. De håller slaviskt hastighetsgränsen varje gång de tittar på hastighetsmätaren (annars kan man ligga både 10 och 20 km/h både över eller under beroende på vilken pryl man behöver nå i bakluckan just i dag..)
3. Tvärnitar vid minsta störning vid sidan av vägen
4. Ignorerar stopp och väjningsplikter
5. Blir "rädda" så fort vägen blir smalare än att ett 24m släp skulle kunna köra om på insidan..
Ytterligare en gemensam nämnare för den här gruppen är att de ofta inte överhuvud taget hanterar bilens utrustning. De vet t.ex. inte hur man manövererar helljuset eller att just den bilen har ett dimbakljus.
Anser mig själv köra bil hyffsat.. eller om jag säger så här om vi ska åka någonstans så vill "alla" att jag ska vara chaufför eftersom de kan slappna av när de åker med mig.
Jag kör FORT!
Jag håller normalt ca 30+ men kör med hjärnan.
Jag släpper på gasen långt innan jag kommer ikapp en bil om jag inser att jag inte kommer hinna/kunna köra om.
Jag genomför inte en "vansinnes" omkörning. D.v.s omkörning i uppförsbacke, kurva, vid möte mm.
Jag följer trafikrytmen om det är tjockt med bilar.
Jag kör enligt regeln, väja heldre en gång för mycket än en gång för lite, vilket också innebär att jag inte hävdar min rätt till varje pris utan jag försöker undvika en olycka till varje pris.
Det är egentligen inte alls farten man skall fokusera på utan KÖRBETENDE!!
Mvh Magnus