2524
Sök

Dyrköpt hastighet - Snart ännu dyrare att köra för fort...

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
8 maj 2008
Tja vem årkar bry sig det enda Svenska snuten kan på sina jobb e att jaga oss trafikanter det e de enda
som dom kan visa upp går med pluss sen utreda Mord/Rån/Misshanel ect,Ect det kan dom ej ens stava till.

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

5 198 Inlägg
8 maj 2008
Kan det bero på att de poliser du ser ute efter vägarna tillhör trafikpolisen.. och dom jagar inte mördare å våldtäktsmän.. de håller koll på det dom ska göra.. trafiken och bilisterna..  Så inte undra på att du blir bötfälld av dom. Men det är ni ju så jäkla smarta så det har ni väl redan räknat ut ? eller ?
Senast redigerat av gamlingen (8 maj 2008)

98 Inlägg
8 maj 2008
Piraten skrev:
EX om 75% avd männen har körkort och orsakar 100 olyckor 100*1.25=125
     om 50% av kvinnorna har körkort och orsakar 50 olyckor  50*1.50 =75
Sen så kör killar ca dubbelt så långt som tjejer per år
killar 125*1 = 125
tjejer 75*2 = 150

det blir  150/125=1.2

dvs för varje olycka en man orsakar är så orsakar kvinnan 1.2 olyckor.

om man antar att det finns 1000 män och 1000 damer och man kör på ditt exempel...
75% av 1000 = 750 män , 50% av 1000 = 500 damer.

750 män står för 100 olyckor => 100/750 = 0,13333333
500 damer står för 50 olyckor => 50/500 = 0,1

Då visar det ju att män står för 1,3 gånger så många olyckor per förare än vad damerna gör och det är väl ändå det som är intressant och inte av totala antalet personer?

Men kolla om du hittar på "rätt" siffror, skulle vara intressant att se... cool

166 Inlägg
8 maj 2008
Toypon skrev:
Piraten skrev:
killar 125*1 = 125
tjejer 75*2 = 150

det blir  150/125=1.2

om man antar att det finns 1000 män och 1000 damer och man kör på ditt exempel...

Då visar det ju att män står för 1,3 gånger så många olyckor per förare än vad damerna gör och det är väl ändå det som är intressant och inte av totala antalet personer?

Din uträkning är ju rätt. (Börjar nog bli mossig). Eller så beror det bara på att lillan är sjuk och jag inte har sovit ordentligt på en vecka.
Ska leta fram siffrorna.
Jo jag tycker det totala antalet personer är intressant pga att de återspeglar hur det hade blivit om den skillnaden ej fanns.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 maj 2008
Dax att ni "kör som en kärring" nu då.  Haha smile
Dessutom går det ju åt mindre bensin då...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 maj 2008
lonewolf-holm skrev:
Tja vem årkar bry sig det enda Svenska snuten kan på sina jobb e att jaga oss trafikanter det e de enda
som dom kan visa upp går med pluss sen utreda Mord/Rån/Misshanel ect,Ect det kan dom ej ens stava till.

Inte kasta sten i glashus nu...

Eller är du snut?  wink
Senast redigerat av MrTurbo (8 maj 2008)

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 maj 2008
MrTurbo skrev:
lonewolf-holm skrev:

Eller är du snut?  wink

lol lol

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

leo_m83
8 maj 2008
Det här landet försämras för varje dag. Helt otroligt . Snart ligger sverige efter Afghanistan när det kommer till dumheter och idioti
Senast redigerat av leo_m83 (8 maj 2008)

hater
656 Inlägg
8 maj 2008
borde väl påpekas att det är allt färre 18-åriga per-arne bilister som är ute på vägarna eftersom körkort inte kommer på per-arnes förstahandval numera. de tar kökort i en senare ålder och att skylla på åldern som om åldern gör en till en bra bilist är bara patetiskt.

bara för att man följer alla lagar i trafiken gör inte en till den ultimata föraren.

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
8 maj 2008
Gulmun skrev:
MrTurbo skrev:
lonewolf-holm skrev:

Eller är du snut?  wink

lol lol

Nopp E en simpel skatte betalare med smak för fart ......   smile

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 maj 2008
leo_m83 skrev:
Det här landet försämras för varje dag. Helt otroligt . Snart ligger sverige efter Afghanistan när det kommer till dumheter och idioti

Bara att flytta! Har fört att Afghanistan gärna tar emot flyktingar från norden.  Ha det bra...  wink

166 Inlägg
8 maj 2008
Piraten skrev:
Toypon skrev:
Piraten skrev:
killar 125*1 = 125
tjejer 75*2 = 150

det blir  150/125=1.2

Din uträkning är ju rätt. (Börjar nog bli mossig). Eller så beror det bara på att lillan är sjuk och jag inte har sovit ordentligt på en vecka.
Ska leta fram siffrorna.
Jo jag tycker det totala antalet personer är intressant pga att de återspeglar hur det hade blivit om den skillnaden ej fanns.

Här kommer siffrorna
olyckor per 1000 bilförare
män 3,7
kvinnor 2,2

taget ur en rapport gjord för Statens väg och transportnstitutet av susanne gustavsson och torbjörn falkmer

totalt antal människor i Sverige (november 2007 enligt statistiska centralbyrån)
9 174 464
män 4 558 823
Kvinnor 4 615 641

totalt antal körkort år 2007 (vägvärket)
5 782 123
kvinnor  2 699 000
män 3 0383 123

total körsträcka 5.2 miljarder mil
kvinnor 1.6 miljarder mil
män     3.6 miljarder

(Miljomal.nu)
rapport beställd av rus (riksförbundet ungdom för social hälsa)

Jaha då var det så här

kvinnor kör 1,6/5,2=0.307   Ca 31% av den totala körsträckan som bilisterna kör
Män kör      3,6/5,2=0,692   Ca 69% av den totala körsträckan som bilisterna kör

Olyckor baserat på antal körda mil per 1000 bilförare

Kvinnor 2,2/0,307=7,166
Män      3,7/0,692=5,346

andel av olyckorna i % per körd mil

7,166+5,346=12,512

kvinnor 7,166/12,512=0,572 dvs kvinnor står för ca 57% av olyckorna per körd mil
Män      5,346/12,512=0,427 dvs män står för ca 43% av olyckorna per körd mil

SÅ KVINNOR KÖR SÄMRE PUNKT

Är inte helt säker på den sista uträkningen är för trött för att tänka klart. men det bör vara rätt.
bevisa mig gärna fel. wink
Sen har vi det där med andel av män kvinnor som har körkort...men det orkar jag fan inte räkna på.

leo_m83
8 maj 2008
MrTurbo skrev:
leo_m83 skrev:

Bara att flytta! Har fört att Afghanistan gärna tar emot flyktingar från norden.  Ha det bra...  wink

hehe, kommer darifrån. Behöver inte att flytta ditt. men flytta från sverige definitiv. Man är bara en idiot om man bor kvar här och betalar höga skatter, höga bensin priser och nu höga böter wink

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
8 maj 2008
Som vanligt när det handlar om trafik och trafikvett så är de de som har det svårast i trafiken som klagar.

Jag vill inte hänga ut någon grupp, men generellt kan sägas att de saom har problem med "fortkörare" är de som själva ofta gör allt annat än att köra bil t.ex. fixa håret, lägga på make up, sjunga med i senaste popdängan, skriva inköpslistan, titta på naturen eller helt sonika glömer bort att det finns någon annan än de själva i trafiken.

Gemensamt för dessa är att:
1. De tittar i backspegeln 1 gång var tredje palmsöndag.
2. De håller slaviskt hastighetsgränsen varje gång de tittar på hastighetsmätaren (annars kan man ligga både 10 och 20 km/h både över eller under beroende på vilken pryl man behöver nå i bakluckan just i dag..)
3. Tvärnitar vid minsta störning vid sidan av vägen
4. Ignorerar stopp och väjningsplikter
5. Blir "rädda" så fort vägen blir smalare än att ett 24m släp skulle kunna köra om på insidan..

Ytterligare en gemensam nämnare för den här gruppen är att de ofta inte överhuvud taget hanterar bilens utrustning. De vet t.ex. inte hur man manövererar helljuset eller att just den bilen har ett dimbakljus.

Anser mig själv köra bil hyffsat.. eller om jag säger så här om vi ska åka någonstans så vill "alla" att jag ska vara chaufför eftersom de kan slappna av när de åker med mig.

Jag kör FORT!

Jag håller normalt ca 30+ men kör med hjärnan.

Jag släpper på gasen långt innan jag kommer ikapp en bil om jag inser att jag inte kommer hinna/kunna köra om.

Jag genomför inte en "vansinnes" omkörning. D.v.s omkörning i uppförsbacke, kurva, vid möte mm.

Jag följer trafikrytmen om det är tjockt med bilar.

Jag kör enligt regeln, väja heldre en gång för mycket än en gång för lite, vilket också innebär att jag inte hävdar min rätt till varje pris utan jag försöker undvika en olycka till varje pris.

Det är egentligen inte alls farten man skall fokusera på utan KÖRBETENDE!!

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 maj 2008
haha det är ju så göttt den rädda försikta kvinnan är bäst.... hur många gånger är det inte just henne man gormar o pekar finger åt och kör om som en idiot när man har bråttom eller har kört 40 mil och kommit ikapp henne på 110 vääg och hon kör 85.... hennes kkörstil stressar och kanske gör så att andra bilförare gör idiot saker för att "köra ikapp sig"

2slow

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 maj 2008
Ja men magnus de låter ju kanon att du ligger 30+ i princip hela tiden men använder hjärnan. Skulle vilja se vilken reaktionstid du har om du möter 4 miljoner bilister som resonerar på ditt sätt.

Köra med hjärnan är väl ändå att följa de lagar och regler som finns? Inte att hitta på egna och tro man e stålmannen och är bättre än alla andra. Det är då de börjar bli farligt..

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
8 maj 2008
zovix skrev:
Som vanligt när det handlar om trafik och trafikvett så är de de som har det svårast i trafiken som klagar.

Jag vill inte hänga ut någon grupp, men generellt kan sägas att de saom har problem med "fortkörare" är de som själva ofta gör allt annat än att köra bil t.ex. fixa håret, lägga på make up, sjunga med i senaste popdängan, skriva inköpslistan, titta på naturen eller helt sonika glömer bort att det finns någon annan än de själva i trafiken.

Gemensamt för dessa är att:
1. De tittar i backspegeln 1 gång var tredje palmsöndag.
2. De håller slaviskt hastighetsgränsen varje gång de tittar på hastighetsmätaren (annars kan man ligga både 10 och 20 km/h både över eller under beroende på vilken pryl man behöver nå i bakluckan just i dag..)
3. Tvärnitar vid minsta störning vid sidan av vägen
4. Ignorerar stopp och väjningsplikter
5. Blir "rädda" så fort vägen blir smalare än att ett 24m släp skulle kunna köra om på insidan..

Ytterligare en gemensam nämnare för den här gruppen är att de ofta inte överhuvud taget hanterar bilens utrustning. De vet t.ex. inte hur man manövererar helljuset eller att just den bilen har ett dimbakljus.

Anser mig själv köra bil hyffsat.. eller om jag säger så här om vi ska åka någonstans så vill "alla" att jag ska vara chaufför eftersom de kan slappna av när de åker med mig.

Jag kör FORT!

Jag håller normalt ca 30+ men kör med hjärnan.

Jag släpper på gasen långt innan jag kommer ikapp en bil om jag inser att jag inte kommer hinna/kunna köra om.

Jag genomför inte en "vansinnes" omkörning. D.v.s omkörning i uppförsbacke, kurva, vid möte mm.

Jag följer trafikrytmen om det är tjockt med bilar.

Jag kör enligt regeln, väja heldre en gång för mycket än en gång för lite, vilket också innebär att jag inte hävdar min rätt till varje pris utan jag försöker undvika en olycka till varje pris.

Det är egentligen inte alls farten man skall fokusera på utan KÖRBETENDE!!

Mvh Magnus

Tja vad säger man... håller med... även inlägget efter dig. När man kört lugnt ett tag och så ligger en idiot i 80 på bred fin 90 väg. Man kör om och saktar ner... vips så var man av med kortet.
Och den som nu tänkte skriva "så fort behöver man inte köra vid omkörning" så tycker iaf jag att en säker omkörning ska avslutas så snabbt som möjligt. Och från 80-'förlora körkortet fart' kommer man ganska snabbt upp i med 400+Hk. Även om man släpper på gasen direkt efter omköningen så kan kortet ryka ändå...

Studerande
463 Inlägg
8 maj 2008
Måste bara säga att jag INTE tycker om Folksam. Funderar helt seriöst på att byta till ett annat (och tyvärr dyrare) försäkringsbolag på grund av all deras jävla forskning och staistik. Det verkar som att dom tror att det är dom som ska få bedömma och bestämma över alla svenskar!

Det här är bara ett exempel på hur dom hela tiden vinklar statistiken för att själva få rätt.

Jag kan lova att Maria Krafft själv är den där "rädda kvinnan" som enligt Folksam är den enda ljuspunkten i trafiken. När hon sedan själv är med i en olycka är det självklart en man som har orsakat den, eftersom hon låter en man köra (SJÄLV kör hon ca 100 mil per år)... Detta grundar jag på min egna, ytterst ovetenskapliga studie: Ett par kör en bil. Mannen kör, kvinnan sitter brevid, i nio fall av tio. (Kankse FI ska återuppstå och göra en insats här?! yikes)

Och NEJ, jag är ingen perfekt bilförare och JA jag kör ofta för fort. Kör däremot inte som "18-åringen" som man ofta pratar om... Har hittills (drygt 3 år) klarat mig undan från olyckor, bortsett från en parkeringsskada.
Vilken jag för övrigt inte tog ut på försäkringen efter som självrisken är psykdyr och resultatet ofta är under all kritik.

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 maj 2008
leo_m83 skrev:
MrTurbo skrev:
leo_m83 skrev:

hehe, kommer darifrån. Behöver inte att flytta ditt. men flytta från sverige definitiv. Man är bara en idiot om man bor kvar här och betalar höga skatter, höga bensin priser och nu höga böter wink

haha... big_smile

Ta dig utanför EU då....  tongue

2 924 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Som lite krydda på den här debatten så kan MC lösa en del...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=419348

~ Life is short, have FUN! ~

Sök