3066
Sök

Startmotor problem

6 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
Tjenare, snubblade in här när jag satt å sökte så jag tänkte kolla om jag kan få nåt tips på mitt problem.

Har en Audi 100 2.3E -91 som har kinkig startmotor, resten av motorn funkar finfint. Tidigare kunde jag få vrida nyckeln 2-4 gånger innan startmotorn sköt ut så jag bytte den mot en beggad som varit med 9000 mil, den funkade skitbra i ca 3 veckor sen började den med samma skit. Ibland startar den direkt och ibland kan jag få vrida 2-3 gånger innan den får fäste. Både nya och gammla startmotorn har varit urtagna och rengjorda och efter det funkar det bra ca 1 vecka innan det börjar om.

Är det nån som har nån ide om vad som kan spöka? Jag kör bättre än jag mekar så hjälp tar jag gärna emot smile

517 Inlägg
11 maj 2008
Det kan inte vara kuggen på svänghjulet ? Är uttalandet idiotiskt tar jag tillbaka det. En vild gissning hlt enkelt..

3 235 Inlägg
11 maj 2008
Verkar som en dålig kontakt, eller dåligt relä.
Gå igenom ledningarna från tändningslåset fram till startmotorn.

6 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
ErikAxelsson skrev:
Det kan inte vara kuggen på svänghjulet ? Är uttalandet idiotiskt tar jag tillbaka det. En vild gissning hlt enkelt..

Det är inte helt omöjligt, tror aldrig de vart kollat när vi hade upp den. Jag hittade nyss lite om just svänghjulet sen jag skrev inlägget, från en tråd på nordicaudi.
-------
2. Startmotorn kommer att tappa kontakten med kransen en gång varje varv
3. Har du inte fått upp nog med snurr då du tappar kontakten kommer startmotorn att frisnurra (punkt1)
4. Startmotorn kommer varje varv den drar runt motorn att kugga fel där kransen är paj om det ens kommer att funka.
4. Du kommer snabbt att sabba kransen ännu mer samt även snabbt paja drevet på startmotorn.
--------

Så det blir till att kika på det nästa helg smile

Dålig kontakt kan jag inte direkt svara på då jag inte har så mycket mek vana och inte vet exakt hur den fungerar. Startmotorn går alltid igång när jag vrider på nyckeln men det är det att den inte skjuter ut/får fäste utan bara snurrar så efter vad jag hittade nyss så tror jag själv att det lutar åt svänghjuls problem.

Men jag får väl se nästa helg hur det ser ut om jag måste gräva djupare efter problemet smile Tack för svaren iaf.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 maj 2008
Om motorn går runt när du vrider om nyckeln men drar inte runt motorn så kan det bero på dålig startkrans/drev eller att solenoiden inte riktigt vill vara med... Börja med att fetta in rörliga delar i startmotorn och se om det kanske hjälper.

Rock'n Roll

5 Inlägg
25 juli 2008
vart sitter startmotorn på audi 100? hittar den verkligen inte

Sök