3319
Sök

Motorn blir överhettad när man kommer upp över 100km/h

6 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Toyota Carina 2 -88 som rullar på riktigt bra bortsett från att motorn blir riktigt varm när jag kommer ut på E4:an och över 100km/h typ. Tempmätaren hamnar nästan på det röda fältet men inte rikitgt.
Har aldrig haft problem med detta förut.
Kylarvätskan ligger mellan low och high som den ska också.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh

David:)

956 Inlägg
11 maj 2008
#2
Kollat så att kylaren är i bra skick dvs att alla kylflänsar eller en del av dem finns kvar?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

1 311 Inlägg
11 maj 2008
#3
Hur är det med luftning på de modellerna? haft dåligt med kylarvatten nån gång innan problemet uppstod?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

2 164 Inlägg
11 maj 2008
#4
Kolla vattenpumpen i vilket skick den är.
De är nått av kylaren och vattenpumpen som kan vara felet eller en kombination.
Sen när bytte du kylvätskan på bilen??

MVH

F


850turbo
11 maj 2008
#5
kylare kylare kylare

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 maj 2008
#6
det finns ju som sagt ett par delar i kylsystemet.   Vatten, kylare, termostat, vattenpump och div vattenledningar.

Man får börja i ena änden med det som är enklast.  Titta om det finns vatten, finns vatten så får man leka vidare.  Vattnet måste cirkulera, dvs pumpen måste fungera och slagnar får inte vara täta. Även termostaten styr hurvida vatten cirkulerar eller ej, kostar 50kr och är generellt mycket enkel att byta.

Har man vatten och bytt termostat så är problemet i 95% av fallen lösta annars får man titta vidare i kedjan, byta vattenpump blåsa i slangarna för att se så inget är tätt mm.

på min bil hade vattenpumpen gått sönder, den var nästan ny men propellern var i plast!  den hade spruckit och frijulade på axeln, dvs att såg finfint ut men den var trotts allt trasig, så även det mest osannolika kan inträffa smile
Senast redigerat av torpis (11 maj 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sir
291 Inlägg
1 juni 2008
#7
Kylare brukar hålla 15 - 20 tusen mil beroende på vinter/salt. Dra fingrarna efter lamellpaketet och känn efter om dom känns mjuka då e de nog dags. Vattenpumpen brukar hålla ungeför lika länge.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

1 785 Inlägg
1 juni 2008
#8
deiweed skrev:
Hej!

Jag har en Toyota Carina 2 -88 som rullar på riktigt bra bortsett från att motorn blir riktigt varm när jag kommer ut på E4:an och över 100km/h typ. Tempmätaren hamnar nästan på det röda fältet men inte rikitgt.
Har aldrig haft problem med detta förut.
Kylarvätskan ligger mellan low och high som den ska också.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh

David:)

Kolla kylarens lameller precis som de andra säger här, pumpen också såklart, Sedan ska du kolla att termostaten öppnar som den ska. Byt gärna den. Sedan är det viktigt att du har bytt kylarvätska och har en blandning av glykol och vatten, endel kör nästan bara på vatten och det både sätter igen kanalerna, smöjer pumpen dåligt och har sämre värmeavledningsförmåga.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

BTLulle
1 juni 2008
#9
Om du har x-lysen så plocka bort dom på sommaren, det är många som har broblem med varmgång på gund av att dom täpper till luftintagena

MVH Peter

Railroad Tycoon
20 Inlägg
2 juni 2008
#10
Tycker det låter som om topplockspackningen börjar läcka lite vatten in i någon cylinder vid höga varv. Lossa stiften och lys in och kika. Kan vara svårt att se. Är något kolvtopp mycket renare än de andra har du troligen problemet där.


Sök