3132
Sök

Trimma sunkmercan?

43 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Hej,

Har en gammal merca 300td -81 som har gått 81000 mil cool och den är ju ganska trött, som ni säkert förstår smile

tänkte kolla om det fanns något sätt man kunde "trimma" den lite, få den lite piggare, jag är inte så haj på gamla diesel bilar. men jag har en farsa som kan en del om gamla maskiner.

Går det t.ex. att sätta i en turbo i den? om man hittar nån jävel på en skrot, utan att behöva modifiera så mycket med motorn?
Menar inte att det ska bli någon räsermaskin utav den, men vill ha den lite piggare iallafall

Ge tips på hur jag ska "trimma" min gamla kämpe!

Länk till pärlan! http://data.fuskbugg.se/skalman01/Sunkmercan!.JPG

Tacksam för svar!
Senast redigerat av ripklo (12 maj 2008)

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna

4 554 Inlägg
12 maj 2008
skruva på pumpen tongue

tänk på att inte göra onödiga lyftningar av tråden för det är inte tillåtet

43 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Kan det ge någon effekt att skruva på diesel pumpen? som du säger Loudness

130 Inlägg
12 maj 2008
bränsle är det bästa en diesel vet, men en snurra hade ju inte skadat isåfall. eller ja, 81000mil:P
Senast redigerat av eriico (12 maj 2008)

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

43 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
eriico skrev:
bränsle är det bästa en diesel vet, men en snurra hade ju inte skadat isåfall. eller ja, 81000mil:P

Vad är en snurra? big_smile

Körv
3 535 Inlägg
12 maj 2008
Stressfläkt!

Truckdriving Man

Saabvilde!
1 708 Inlägg
12 maj 2008
decib3L skrev:
Stressfläkt!

Turbo alltså wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Driifter;)
1 630 Inlägg
12 maj 2008
ett eller något mer varv på pumpen brukar göra susen o e ju förjäkla lätt gjort..

hjälper gott på gammla trötta d24or iaf för att de ska märkas skillnad

sen e de väl kansek inte bil som gått 81000 direkt läge o sätta luftskyfflare på om man inte vill renovera innan.. de kan ju gå bra oxå de säger ja inte.. men risken känns väl lite så ja.. tongue

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Körv
3 535 Inlägg
12 maj 2008
Larsson_Power skrev:
decib3L skrev:
Stressfläkt!

Turbo alltså wink

Män med liten k*k kör saab turbo smile

wink

Truckdriving Man

43 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
ett eller något mer varv på pumpen brukar göra susen o e ju förjäkla lätt gjort..

hjälper gott på gammla trötta d24or iaf för att de ska märkas skillnad

sen e de väl kansek inte bil som gått 81000 direkt läge o sätta luftskyfflare på om man inte vill renovera innan.. de kan ju gå bra oxå de säger ja inte.. men risken känns väl lite så ja.. tongue

jo,
den har ju gått en del, men jag gav 500kr för den så det spelar inte så stor roll smile

Men från vilken bil ska man plocka en turbo ifrån då? nån som vet vilken som passar utan större modifieringar?

Ursäkta min okunnighet i detta ämne

Saabvilde!
1 708 Inlägg
12 maj 2008
decib3L skrev:
Larsson_Power skrev:
decib3L skrev:
Stressfläkt!

Turbo alltså wink

wink

Haha! Ska du säga som kör GOLF DIESEL! ;D

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
12 maj 2008
intercooler, större turbo, andra kammar, höjt tryck i spridarna, och kanske en motorrenovering.

Lev livet, det kan ta slut fort

43 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
darkwizard skrev:
intercooler, större turbo, andra kammar, höjt tryck i spridarna, och kanske en motorrenovering.

där tog du nog i lite för mycket. och vad du menar med "större turbo" förstår jag inte, det sitter ju inte nån turbo i den nu. T'et står för "kombi" i detta fall ej Turbo eller TurboDiesel om det var så du uppfattade saken

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
13 maj 2008
ripklo skrev:
darkwizard skrev:

där tog du nog i lite för mycket. och vad du menar med "större turbo" förstår jag inte, det sitter ju inte nån turbo i den nu. T'et står för "kombi" i detta fall ej Turbo eller TurboDiesel om det var så du uppfattade saken

Aha, troode det stod för turbo. roll

Men jag tog inte i, var bara lite optimistisk. ´Men turbo och intercooler, skulle göra gott för din motor.

Lev livet, det kan ta slut fort

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 maj 2008
plocka ut alll onödigt skit så den blir lättare..... billigaste trimm som finns

2slow

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 maj 2008
Det är bara o ställa på pumpen! Efter ett tag vänjer man sig och skäms inte så mkt när det blir en svart kvast bakom bilen när man gasar big_smile
En KCR fungerar likadant (grundprincipen iaf). Den ökar bränslemängden med visst antal procent beroende på hur man ställt in boxen...

Larsson_Power skrev:
decib3L skrev:
Larsson_Power skrev:

Turbo alltså wink

wink

Du behöver inte vara orolig, gamla golfdieslar kör vi åttor runt på motorvägen tongue

Sothora <3
1 201 Inlägg
13 maj 2008
köp en turbo från en med om617 motorn, dvs en 3 liter turbo diesel med turbo, allt bult on, sen ställer du på pumpen, så kommer du kankse upp i en 110-120 häst. vill du ha mer än så så rekomenderar jag intercooler, Sen om du ska göra ännu mer så börjar de bli svårt då måste pumpen iväg på ombyggnad

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Körv
3 535 Inlägg
14 maj 2008
bumpe skrev:
Det är bara o ställa på pumpen! Efter ett tag vänjer man sig och skäms inte så mkt när det blir en svart kvast bakom bilen när man gasar big_smile
En KCR fungerar likadant (grundprincipen iaf). Den ökar bränslemängden med visst antal procent beroende på hur man ställt in boxen...

Larsson_Power skrev:
decib3L skrev:

wink

Du behöver inte vara orolig, gamla golfdieslar kör vi åttor runt på motorvägen tongue

hehe smile Skulle bara skoja lite big_smile Vill ha snabbare bil, men körkortet är värt mer tongue

Truckdriving Man

2 juni 2008
men va fan köp en 240/740 glt så blir de där ra adam men  bilen du har nu e ju för jävla frän

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 juni 2008
decib3L skrev:
Larsson_Power skrev:
decib3L skrev:
Stressfläkt!

Turbo alltså wink

wink

Hurrudu! Det har du läst på min bil! lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."