3605
Sök

Tryckplatta till volvo 940 med M90-låda...

6 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
#1
skulle behöva en hårdare tryckplatta till min 940 LTT, har ställt upp laddtrycket på den en hel del och jag känner att kopplingen int riktigt hänger med..  Är det någon som vet om tryckplattan i fulltryckaren är hårdare än i LTT:n lr om de är samma skit???

-utan 940
1 728 Inlägg
14 maj 2008
#2
Det är samma skit, du ska ha den så kallade "712-plattan" som säljs på bland annat Kgtrimning.com. Det är samma platta som sitter i gamla BMW M5. Tyvärr är det inte bara att montera den och köra; dubbelmassesvänghjulet håller inte för så mycket effekt utan måste stumsvetsas, sen bör man byta ut hydraulslangen mot en som klarar högre tryck (eller dra ett bromsrör hela vägen).

Jag ska själv genomföra detta inom kort då min koppling slirar som en gammal automatlåda...

10 287 Inlägg
14 maj 2008
#3
Dubbelmassesvänghjulet håller "ett tag" men endera får man såsmåningom stumsvetsa det eller byta till ett massivt svänghjul.
Orginal hydraulslang är lite i mjukast laget och ger svampig koppling så man brukar ta och skära av rören och skarva med stålspunnen slang och montera med skärringskopplingar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#4
okaj, gött å fått de klargjort så man int går å gör nåra onödiga inköp i tro att de ska funka bättre.. smile   de suger ju riktigt ordentligt när man vet att man har krut nog under huven för å kunna dra ifrån rätt många bilar som kommer å vill hävda sej och att man kan göra mätaren ut på motorvägen men att de tar sån jäkla tid å nå max. hastighet på grund av att kopplingen int biter ordentligt...

561 Inlägg
14 maj 2008
#5
Sharky skrev:
Dubbelmassesvänghjulet håller "ett tag" men endera får man såsmåningom stumsvetsa det eller byta till ett massivt svänghjul.
Orginal hydraulslang är lite i mjukast laget och ger svampig koppling så man brukar ta och skära av rören och skarva med stålspunnen slang och montera med skärringskopplingar.

/Göran

Om man byter till massivt svänghjul, kan man behålla sin 712platta då? Mitt låter nämligen som en stenkross nu smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 maj 2008
#6
BALAN skrev:
Sharky skrev:
Dubbelmassesvänghjulet håller "ett tag" men endera får man såsmåningom stumsvetsa det eller byta till ett massivt svänghjul.
Orginal hydraulslang är lite i mjukast laget och ger svampig koppling så man brukar ta och skära av rören och skarva med stålspunnen slang och montera med skärringskopplingar.

/Göran

Om man byter till massivt svänghjul, kan man behålla sin 712platta då? Mitt låter nämligen som en stenkross nu smile

om du svarvar upp hjulet till 240mm
dessutom kan man få förlänga kulan till kopplingsarmen och förlänga slavcylindern, för stumma hjulet är tunnare
Senast redigerat av Volvo__Mannen (14 maj 2008)

Jonas

-utan 940
1 728 Inlägg
15 maj 2008
#7
Draconis skrev:
okaj, gött å fått de klargjort så man int går å gör nåra onödiga inköp i tro att de ska funka bättre.. smile   de suger ju riktigt ordentligt när man vet att man har krut nog under huven för å kunna dra ifrån rätt många bilar som kommer å vill hävda sej och att man kan göra mätaren ut på motorvägen men att de tar sån jäkla tid å nå max. hastighet på grund av att kopplingen int biter ordentligt...

Precis, se till att göra det ordentligt på en gång och snåla inte som jag gjorde. Få svänghjulet stumsvetsat (och gärna balanserat ihop med nya tryckplattan) med pinnsvets och förstärk kopplingsslangen, det kan även vara aktuellt med nya packningar i hydraulcylindrarna. Kopplingspedalen kommer bli något trögare (har inte kört själv med sån tryckplatta så jag vet inte hur mycket) och det kan låta om växellådan eftersom det blir helt stumt men man kan inte trimma och samtidigt behålla originalkomforten...


Sök