4185
Sök

Saab 9000 5-600hk?

850turbo
17 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjena!!

Brosan har köpt en saab 9000 på 400hk och han undrar vad han behöver göra för att få ut 500-600hk
Han har också nyligen byt växellådan.



Mvh

396 Inlägg
17 maj 2008
#2
Du kan ju säga vad den har för modifikationer redan, så kan vi hjälpa till lättare.

2 164 Inlägg
17 maj 2008
#4
Xtraktor grenrör, annan spridar brygga, stor trubo JT 3" med race katt.
Svarta spridare, andra kolvar och stakar, gärna maptuns 6 växlade låda med diff.
Är de en LTT modell så är de även FTTs drivaxlar och medbringar.
Koppling om inte den håller.

Kolla in på maptuns sida så ser ni ungefär vad som behövs.

MVH

F


5 710 Inlägg
17 maj 2008
#5
Det som behövs är mer soppa och mer luft.
500 är relativt "enkelt" men 600 krävs lite mer.

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
17 maj 2008
#6
Frågan är ju vad har han i nu??

MVH

F


12 086 Inlägg
17 maj 2008
#7
Kolvar och stakar är väl de sista man byter i Saabs "T5" (om man kallar den så?) De är ju därför man trimmar den, för att skiten håller smile

Jag listar

Koppling
Intercooler
Spridare
Soppapump
Ny mapp
Balansaxlar demonterade
Stor turbo
Komplett avgassystem
Troligen nytt grenrör
Större insugsrör
WG
DV

hehe ganska generellt alltså smile Men kolvar och stakar behöver du inte byta iaf.

351 Inlägg
17 maj 2008
#8
vill du kan du gå in och kolla vad killen har gjort me sin saab som ja har på sidan, han har 500hk i den nu.

Våga Köra Sänkt

1 327 Inlägg
17 maj 2008
#9
JapMax skrev:
Kolvar och stakar är väl de sista man byter i Saabs "T5" (om man kallar den så?) De är ju därför man trimmar den, för att skiten håller smile

Jag listar

Koppling
Intercooler
Spridare
Soppapump
Ny mapp
Balansaxlar demonterade
Stor turbo
Komplett avgassystem
Troligen nytt grenrör
Större insugsrör
WG
DV

hehe ganska generellt alltså smile Men kolvar och stakar behöver du inte byta iaf.

Saab 9000 har då absolut inte en "T5a" som motor.

Alla 9000 turbo har 4cyl och inget annat.


1 019 Inlägg
17 maj 2008
#10
Aero T16 skrev:
Saab 9000 har då absolut inte en "T5a" som motor.

Nä, men de har Trionic 5 aka T5 som styrsystem. Var nog det som åsyftades.


2 164 Inlägg
17 maj 2008
#11
Vill man göra de ordentligt från 400 hk behövs detta

http://www.maptun.com/webshop/products. … storder=93

Sen ska man upp i 600hk är ju en lite större turbo eller etanol fast med en ny botten del som denna

http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=379


med lem
1 925 Inlägg
17 maj 2008
#12
Aero T16 skrev:
JapMax skrev:
Kolvar och stakar är väl de sista man byter i Saabs "T5" (om man kallar den så?) De är ju därför man trimmar den, för att skiten håller smile

Jag listar

Koppling
Intercooler
Spridare
Soppapump
Ny mapp
Balansaxlar demonterade
Stor turbo
Komplett avgassystem
Troligen nytt grenrör
Större insugsrör
WG
DV

hehe ganska generellt alltså smile Men kolvar och stakar behöver du inte byta iaf.

Saab 9000 har då absolut inte en "T5a" som motor.

Alla 9000 turbo har 4cyl och inget annat.

detta måste utses till dagen kommentar av en saab-ägare ! haha

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

227 Inlägg
17 maj 2008
#13
köp inga färdiga kitt från tex maptun! kan du svetsa lite o har något sånär kunnande så går det o plocka ihop grejer för ca50k då inkluderat nira sprut! bränsle ledningar grejar du genom hydroskand, fuelrail kan du göra en egen! orginal grenrör hänger med lätt upp till 550 hk kolvar stakar med! fast skkulle ändå rekomendera att du aller han river isär motorn o byter samtliga lager o kolvringar. vill han köra på etaniol eller?? en turbo o rekomendera e la en gt45:a

227 Inlägg
17 maj 2008
#14
haha satan i gatan kollade vad maptun tar för steg 7 haha 100 papp för något som man kan greja för halva priset!! shiese där satte jag bratwursten i halsen!

2 164 Inlägg
17 maj 2008
#15
zero2000 skrev:
haha satan i gatan kollade vad maptun tar för steg 7 haha 100 papp för något som man kan greja för halva priset!! shiese där satte jag bratwursten i halsen!

Nordic hade en testbil dom drog upp i 650 hk med orginal block och topp.
Men de rekomenderas inte om man vill de ska hålla.
Nya stakar och kolvar efter 470 hk är att rekomendera.
Upp till 430 hk funkar orginal grenrör sen tappar du jätte mycket på att inte ha extraktor grenrör.
Starkare ventil fjädrar i toppen är ju att föredra och att porta toppen lite.
Andra kammar och variabla kamdrev.
renovering av blocket är ju också att föredra om man vill veta de ska hålla.
Att mappa de på orginal Trionic 5 är inga problem och mycket bättre än nira med för den delen också.
Går ju att fixa allt runt omkring själv och sen mappa hos Maptun, Nordic eller Trollspeed.

Var bara en visning av vad som behövs för att uppnå dom effekt målen.

MVH

F


227 Inlägg
17 maj 2008
#16
jepp håller med om det mesta! men som sagt en renovering av block samt genom gång av toppen e ett måste! men kan du göra det mesta själv så behöver det inte kosta skjortan! den bilen jag håller på o bygger nu räknar jag med en motor kostnad på ca 45k då med lite rabatter! o jag siktar på ca 600hk

227 Inlägg
17 maj 2008
#17
det som kommer o bli den dyra biten på bilen e växellådan som e beställd genom racestuff som har tagit fram 10 ex rakskurna från quaife! ej att förväxla med de som maptun säljer!

2 164 Inlägg
18 maj 2008
#18
zero2000 skrev:
det som kommer o bli den dyra biten på bilen e växellådan som e beställd genom racestuff som har tagit fram 10 ex rakskurna från quaife! ej att förväxla med de som maptun säljer!

Fast den är ju mer gjord för bana än för gata så de är ju lite skillnad där med mellan dom.
Men de är ju vad man vill ha.
Går ju att fixa förstärkta orginal lådor som håller med.

MVH

F


Inläggskritiker
990 Inlägg
18 maj 2008
#19
¤ Holset HX-40 turbo
¤ Intercooler Cellpaket:bxhxd 600x300x7,6
¤ 38mm Tial WasteGate, (1bar fjäder)
¤ 93mm Smidda JE kolvar
¤ B206 block borrat till 2,4Liter, moddat för överladdning.
¤ Allt Balanserat och viktat.
¤ Siemens Deka 630cc,
¤ Portad top av Mike Billet.
¤ TrollSpeed ventilfjädrar
¤ Greedy Dump
¤ ExtraktorGrenrör
¤ 6 Pucks Sinterlamell med sachs 600nm tryckplatta
¤ 3.8bar BTR från audi RS2.
¤ 3 Bars Mapsensor
¤ STORT Green cutton filter
¤ 3" Downpipe + hela vägen bakåt.

Mitt recept som jag har, lämnade 568hk/801nm hos tidigare ägare. (Med ORGINAL kammar)

T5 motorn håller för mycket, riktigt mycket effekt.
Senast redigerat av Hammarslag (18 maj 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

81 Inlägg
18 maj 2008
#20
Haha de är ju precis lagom hammarslag:)



Sök