3058
Sök

köpråd Ford Escort 91-

16 Inlägg
15 januari 2006
Trådstartare
#1
1. vad ska man kolla?
2. hur sega är dom i gången orginal?
3. går de att trimma eller är det bara en cossie som gäller då?
4. svårmekat?
5. är det något att satsa på överhuvudtaget?


469 Inlägg
15 januari 2006
#2
Jag hade en 1,6L, den gick ju framåt. Satte dit sportavgassytem så gick den lite bättre men det är nog inte mkt att trimma. Ska man ha fart bör man nog ha turbo.

Fick några fel på min escort som jag märkte någon månad efter.
Tanken läckte
Kopplingen var slut
Framvagns inställningen var fel
Bilen "hoppade" lite på lägre varv.  Far har en escort cab hans bil hoppar väldigt mycket på lägre varv vet dock inte vad det kan vara. Har kollat  tändstift,tändkablar,tändning osv.

Bytte kopplingen på bilen själv med hjälp av en handbok. Var inte allt för krångligt så länge man bara läste i boken. Så allt för svår meckad är den inte. Men kolla som sagt att bilen går bra.

Billig bil i försäkring och i drift övrigt.

Hoppas det hjälpte något smile
Senast redigerat av Danne_escort (15 januari 2006)

16 Inlägg
17 januari 2006
Trådstartare
#3
okej jotack det hjälpte. men den verkar dock inte som en alltför körglad bil.

ingen som har erfarenhet av rs2000 eller en xr3i ligger i prestanda?

är det som en opel kadett gsi typ?

sedan undrar jag vad är skillnaden på fords 130 hästars zetec motor och den med 105 hästar som sitter i escorter? NÅGON?


145 Inlägg
17 januari 2006
#4
Päronen hade en XR3i 90a den hade 102Hk och gick helt ok speciellt livad på högre varv, nu hade iofs förra ägaren gjort ett hemmabygge" på avgassystemet så den bröölade ju en del 2" tror jag det var. Men var ganska pigg iaf. det var en Cabbe om det spelar någon roll


SSS -12
3 217 Inlägg
17 januari 2006
#5
belrock skrev:
1. vad ska man kolla?
2. hur sega är dom i gången orginal?
3. går de att trimma eller är det bara en cossie som gäller då?
4. svårmekat?
5. är det något att satsa på överhuvudtaget?

1. Du ska kolla rost i skärmkanter, tröskellåda och balkarna! Svåra fall...
2. De är vad man gör dom till, har själv en 1.8 och den går hyfsat bra!
3. Trim... Trim är svårt på en sugmotor, att chipa en Escort sugis får man ut 7 hästar hmm Inte till så mycket nytta!
4. Ganska enkla att mecka, köp en Haynes och du fixar det mesta, inte så trånga utrymmen och dylikt! Ganska gynnsamma bilar på det området!
5. Klart det är något att satsa på, men då ska du nog börja på -93 och uppåt, krävs inte sådär jättemycket extra pengar...  Snyggare former och så, sen är de helt enkelt nyare!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 396 Inlägg
17 januari 2006
#6
kolla allt koppling,tändningslåset och alla låsen, för escorter har en dum ovana att bli stulna stup i kvarten

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

16 Inlägg
17 januari 2006
Trådstartare
#7
okej larm å rattkrycka att föredra som styling då kanske;)


men det här med trim osv kan jag fortfarande inte släppa.
vad är det för skillnad på fabrikssetup på dessa två motorer:
Typ: 1796cc Zetec DOCH 16V 105 bhp
Beteckning: RDA

Typ: 1796cc Zetec DOCH 16V 130 bhp @ 6250rpm 162nm @ 4500rpm
Beteckning: RQB

som båda satt i ford escort mellan -92 och -95
tanken är ju isåfall att trimma 105 hästaren till 130 utan kanske alltför stora arbetsinsatser?

ingen som vet? annars får jag väl åka till närmsta fordhandlare efter info då jag inte lyckas hitta nått på nätet.


SSS -12
3 217 Inlägg
17 januari 2006
#8
Att åka till en Fordhandlare brukar sällan lösa någonting, de säger bara att du inte får trimma bilen! Hör hellre med någon som säljer sådant till din bil... Trim och stylingfronten på Ford Escort är en svår del, tro mig! Endast Realcar har styling till Escort här i Sverige! Vad jag hitintills sett, annars får ni gärna upplysa mig om övriga plejs!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

16 Inlägg
18 januari 2006
Trådstartare
#9
nä jag förstår vad du menar med stylingen. finns inte mkt alls att hitta så vill man vara unik blir det väl till att hemmamecka.

till fordhandlaren hann jag inte idag innan dom hade stängt. syftet var ju inte att fråga om de sålde trim utan snarare att få lite mera info om vad som sitter på orginal på den till synes likadana xr3i zetec motorn fastän den har 20 hästar till.

tack för alla svar nu återstår det att se om jag får tag i någon fakta och isåfall om valet hamnar på en escort.


1 Inlägg
18 januari 2006
#10
Den större motorn sitter i escort rs.
Escort gl,cl, osv har den mindre motorn. smile

Det är det jag vet då iaf. I övrigt kolla efter rost i skärmkanter och kring bakluckan.

/Jesper

SSS -12
3 217 Inlägg
18 januari 2006
#11
Tror Zetec handlar om andra stakar i motorn... Fanns någon på blocket som skulle sälja sånna vill jag ha det till, men det var ett jävla tag sen tongue

Ford bör kunna skillnaden, men de menar på att det endast är de som kan få tag på det och göra det åt dig annars rasar bilen, de är riktiga rövhål när det kommer till att tipsa folk om att göra det ena och det andra! Jag är kritisk mot deras service i allmänt!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

16 Inlägg
18 januari 2006
Trådstartare
#12
jag har förstått det som att zetec är någon typ av uppgraderad version med bättre kamrem osv. mindre krångel.

hehe jo jag har förstått att du inte är alltför positivt inställd till fords service:P

OT: bättre med honda?


764 Inlägg
18 januari 2006
#13
JesperW skrev:
Den större motorn sitter i escort rs.
Escort gl,cl, osv har den mindre motorn. smile

Det är det jag vet då iaf. I övrigt kolla efter rost i skärmkanter och kring bakluckan.

Nja, jag har en RS o den ligger på 115hk.

TeQuilla

16 Inlägg
18 januari 2006
Trådstartare
#14
ja alltså rs motorn den större Zetec-E motorn på 1,8 l. E heter de motorer som kom -96 och efter det. den har alltså 115 hk.

nu ska vi klarifiera min fråga lite. det finns alltså tre olika zetec motorer på 1,8 liter med olika prestanda. 105hk, 115hk och 130hk:

dock förstår jag ännu inte vad exakt som skiljer dessa olika modeller av zetec motorer åt? fordvetare NÅGON???????


SSS -12
3 217 Inlägg
18 januari 2006
#15
Hade nog önskat mig själv vara mer fordvetare än vad jag är i detta fallet! Men varför bry sig egentligen, det enda du ska köpa om du ska trimma är en bil med turbo, då kan man med andra ord inte ha en Escort såvida man inte satsar på den äldre generationen av RS som då hette RS Turbo, namnet avslöjar det mesta!

Varför kan du helt enkelt inte leta efter en Escort i samma goda skick som Tequilla's och köra den som folk, ska du båltrimma bilfan så köp en gammal Saab 9000 istället! Hänvisar till Optimus_Prime här på garaget.org! Den går utav bara helvete... Escort är Escort, Ford är inte kända för att ha tryck i sina massproducerade bilar!

Som sagt, ska du ha en Escort och fortfarande ha ett jävla partaj när du trycker på gasen, köp en Cosworth! Gratis skärmbreddning wink

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

16 Inlägg
19 januari 2006
Trådstartare
#16
haha.. så skönt inlägg. du har nog rätt.. varför krångla så tack alla för alla svar iaf. nu vet jag vad jag ska titta efter osv. så får vi se om jag hittar någon till rätt pris i väntan på en cosworth

det är självklart en cosworth som står allra högst på önskelistan. NÅNDAG! DÅ!.. då kommer jag tillbaka och plågar forumet på alla cosworth-köpråd:)

tack så länge


SSS -12
3 217 Inlägg
19 januari 2006
#17
Tack själv!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

4 Inlägg
20 juli 2007
#18
Var finns information och reservdelar/styling/trim till Ford escort rs 2000

Ford Racing
479 Inlägg
21 juli 2007
#19
Skaffa dig en Rs2000 smile Sierramotor med 16V..lär nog gå rätt hyffsat med 150Hk i den bilen...smile

Ja Just!

4 Inlägg
21 juli 2007
#20
Ingen som vet var information eller delar finns?hmm


Sök