3518
Sök

Svensk USA-Regskylt?

46 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
Hej!

Jag går och funderar om jag ska köpa en sk USA-skylt från www.showplate.se

Det finns ju bilar som har sådana plåtar så dom bör väl vara lagliga?

Är det lagligt att ha en sådan plåt fram på min golf?

Någon som har koll på detta?

Mvh Anders

VW Golf mkII VR6 -88 Fullt godkänd på SBP.
VW Golf VR6 -93 Bruksbilen.

1 703 Inlägg
17 maj 2008
Dom är inte lagliga.
Vill du ha en annan storlek på skylt får du ansöka hos vägverket. Förmodligen kommer du bli nekad.

2 126 Inlägg
17 maj 2008
henkebenke skrev:
Dom är inte lagliga.
Vill du ha en annan storlek på skylt får du ansöka hos vägverket. Förmodligen kommer du bli nekad.

Det var då fan med! lol Alltid ska det vara nån som hinner före! tongue

46 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Okej. men de finns ju en del bilar som det sitter sådan skylt på.. har tex sett en golf vr6 som det sitter både fram och bak på.. men kanske gäller endast importbilar?

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
18 maj 2008
ros_golf88 skrev:
Okej. men de finns ju en del bilar som det sitter sådan skylt på.. har tex sett en golf vr6 som det sitter både fram och bak på.. men kanske gäller endast importbilar?

Importbilar eller bilar där stora skyltar inte får plats.
Jag har beställt en plåt från showplate som jag kommer använda, jag tror inte att dom klagar men visst kan jag åka på böter om jag har otur, men den risken tar jag wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
18 maj 2008
Jag har små plåtar på min bil. vete fan hur dom har lyckats få d godkänt, men men!!
http://www.garaget.org/?car=94050&image=873414
Tror dock att jag ska byta bak för jag tycker d ser dumt ut där!!

46 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Mäki skrev:
Importbilar eller bilar där stora skyltar inte får plats.
Jag har beställt en plåt från showplate som jag kommer använda, jag tror inte att dom klagar men visst kan jag åka på böter om jag har otur, men den risken tar jag wink

Ja, okej.

Jag tror jag ska beställa en jag också..

46 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
dieselknackare skrev:
Jag har små plåtar på min bil. vete fan hur dom har lyckats få d godkänt, men men!!
http://www.garaget.org/?car=94050&image=873414
Tror dock att jag ska byta bak för jag tycker d ser dumt ut där!!

Ja, bak kan det vara snyggare med en stor.

46 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Tack för svaren!

97 Inlägg
13 augusti 2009
OBS OBS OBS!!!
Jag köpte från showplate.se och fick min skylt MEN!, skylten hade inte samma stil på bokstäver och siffror.. stooor skillnad! plus att alla tecken var ca 5 mm bredare än det ordinarie teckensnittet mad mad .... beställ här: http://www.dekal-dekor.se/product_info. … ucts_id=42    Här finns skyltar med rätt teckensnitt!!

(Faktum var att på showplate.se skev dom att det var svenska usa-skyltar! Om inte teckensnittet följer det svenska så är det ju ingen svensk skyllt?! Eller har jag fel?)

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

12 086 Inlägg
13 augusti 2009
Främsta anledningen att vissa bilar (som inte behöver lilla skylten) har liten skylt är för att de under en period 1995 gick att välja liten skylt till alla bilar. Jag har sätt nyare bilar med lilla skylten oxå, det har jag dock ingen förklaring på.

Alla kan ansöka om liten skylt men det ska tydligen va svårt o få.
Otillräcklig kylning till motorn och ombyggnationer är inte tillräckliga skäl.

1 200 Inlägg
13 augusti 2009
Jag testade ganska nyligen att ansöka om dispens och det gick finfint smile Jag fick det till att min stora skylt satt mycket illa och därmed utgjorde en fara för gångtrafikanter tongue

USA-skylt
https://www1.garaget.org/archive/40/39955/56311/56311-1508401.jpg

12 086 Inlägg
13 augusti 2009
Minister skrev:
Jag testade ganska nyligen att ansöka om dispens och det gick finfint smile Jag fick det till att min stora skylt satt mycket illa och därmed utgjorde en fara för gångtrafikanter tongue

USA-skylt
http://www1.garaget.org/archive/40/3995 … 508401.jpg

Gratulerar, det är väl nått sånt man behöver "Risk för personskada" och en korkad kärring på VV.

407 Inlägg
30 juni 2010
Varför är det olagligt med en köpt USA regskylt?

Vad är det som gör det olagliga med dom? Är dom farliga?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
30 juni 2010
Diesel_77 skrev:

om det vill sig riktigt illa åker du dit för förfalskning men nej dom e väll inte farliga men endast vv skyltar e tillåtna så e det bara

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

407 Inlägg
30 juni 2010
JaggaChafen skrev:
Diesel_77 skrev:

om det vill sig riktigt illa åker du dit för förfalskning men nej dom e väll inte farliga men endast vv skyltar e tillåtna så e det bara

Undrar varför VV skyltar är bara tillåtna? USA skyltar är ju som original USA skyltar.

Har det inte med reflex att göra?`

1 853 Inlägg
30 juni 2010
Det är inte olagligt om du fått dom från transportstyrelsen. Problemet är att dom inte gärna ger ut det till alla som vill ha det. Utan man måste göra typ som: Minister gjorde och ha lite tur eller dra en vals osv.

Anledningen jag fick höra från vägverket (nu mera transportstyrelsen) var att: Polisen hade sagt att dom har svårt att se de små skyltarna osv. Men när jag frågade trafik polisenheten om detta så sa dom det kvittar för oss. Så min slutsats blev bara att dom helt enkelt inte vill ge ut det till folk tråkigt nog.

Ska till lägga det vet ca 4-5 år sedan jag forskade lite i detta. Och då var det vägverket som hade hand om detta...

/mvh soyd

407 Inlägg
30 juni 2010
soyd skrev:
Det är inte olagligt om du fått dom från transportstyrelsen. Problemet är att dom inte gärna ger ut det till alla som vill ha det. Utan man måste göra typ som: Minister gjorde och ha lite tur eller dra en vals osv.

Anledningen jag fick höra från vägverket (nu mera transportstyrelsen) var att: Polisen hade sagt att dom har svårt att se de små skyltarna osv. Men när jag frågade trafik polisenheten om detta så sa dom det kvittar för oss. Så min slutsats blev bara att dom helt enkelt inte vill ge ut det till folk tråkigt nog.

Ska till lägga det vet ca 4-5 år sedan jag forskade lite i detta. Och då var det vägverket som hade hand om detta...

/mvh soyd

Att dra en fet lögn rakt upp i ansikte på dom och säga att min bil ska till en USA utställning är helt perfekt big_smile

Eller är det lätt?
Senast redigerat av Diesel_77 (1 juli 2010)

1 853 Inlägg
1 juli 2010
Diesel_77 skrev:
Att dra en fet lögn rakt upp i ansikte på dom och säga att min bil ska till en USA utställning är helt perfekt big_smile

Eller är det lätt?

Tror inte det kommer funka tyvärr... Kör då heller på Minister's spår och säg något i stil med:
Jag vill gärna inte ha stora plåtar, då försänkningen i fram och bak kjolen/kofångaren gör att den sticker ut på ett olämpligt "vasst sätt" så att det kan skada mänskor och djur i onödan.

Du kan ju även säga att SBP eller polisen sagt till dig att fixa små...

Ljuga är omoraliskt och fel, inget jag vill rekommendera dig att göra... Det är upp till dig..

/mvh soyd

Sök