3507
Sök

Amatör Lackbox?? BILD , duger denna?

1 892 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
¨Halloj, jag vill sätta in fläktar för att kunna lacka lite i mitt garage,  den är ca 9 meter långt och 3,5 meter brett,   måste det vara kanaler efter hela taket??
Kommer funka som väldigt amatörmässig, men vore kul att kunna lacka lite småsaker, 
mvh/ Englund

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/349695_5g7lxv.jpg

1 311 Inlägg
19 maj 2008
inte helt fel ute... men filter? kan säga med en gång att utan filter på den över huven kommer du få skit i lacken! hur ser govet ut? du får nog vattna det! lackar du med industrilack eller billack?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 892 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Corpze skrev:
inte helt fel ute... men filter? kan säga med en gång att utan filter på den över huven kommer du få skit i lacken! hur ser govet ut? du får nog vattna det! lackar du med industrilack eller billack?

Självklart ett filter vid insuget.
billack är det tänkt, 
Golvet saknar brunn men kommer vattnas, väggarna kommer troligtvis kläs med byggplast

Mvh/Mats

1 311 Inlägg
20 maj 2008
om du ska använda billack ska du inte vattna golvet, annars kommer den aldrig att härda då billacken är vattenbaserad! har du tillgång till värme?

115 Inlägg
20 maj 2008
om du kollat in mitt projekt ser du att vi lackat i mitt garage. 9x3.5m (precis som ditt) inga utsug, vattnat golv och 2st värmefläktar kopplat till 3-fas uttag. gick hur bra som helst, var noga med städningen först. att nån klagar på garagelack kan bara bero på att denna inte vart noga med städningen först, de små dammpartiklar jag hade i klarlacken efter härdningen våtslipades och polerades bort på ett ögonblick.

jag tycker du ska testa iaf! lycka till
Senast redigerat av NiTroN (20 maj 2008)

Ground Zero från www.Blekingebilradio.com
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=360824 min co-pilot Micke i slipning!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
20 maj 2008
vattnar golvet gör man för att binda dammet som alltid är i en lokal. men några värmepaket tex några oljeelement eller anant för att få upp temperaturen i lokalen är att eftersträva.

1 072 Inlägg
20 maj 2008
Man kan fortfarande få tag på färg som inte är vattenbaserat. Skillnaden är oftast nu att den är beställningsvara ist. Och när jag lackade min bil hade jag enbart verkstadsporten öppnad så pass mycket så det blev lite drag. Amatörmässigt enligt mig behövs inga fläktar. Vattnar man väggar och golv ett par ggr innan lack och ser till att allt damm är borta så funkar det kanoners.

1 892 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
sik skrev:
Man kan fortfarande få tag på färg som inte är vattenbaserat. Skillnaden är oftast nu att den är beställningsvara ist. Och när jag lackade min bil hade jag enbart verkstadsporten öppnad så pass mycket så det blev lite drag. Amatörmässigt enligt mig behövs inga fläktar. Vattnar man väggar och golv ett par ggr innan lack och ser till att allt damm är borta så funkar det kanoners.

Jag har absolut inga  problem att skaffa lösningsmedelsbaserad färg,
då firman jag köper ifrån har undantag för försäkringsjobb smile 
Vill ha en insugsfläkt iallafall,   sen blir det städat och vattnat på golven, innan blir det väl väl uppvärmt med kanske gasolvärmare. Har tyvärr inget 380V uttag..   
Tack för era kommentarer och funderingar
smile
Mvh/Englund

12 086 Inlägg
20 maj 2008
sik skrev:

Annars är de väl svensk lag mot lösningsbaserade färger inom billackering?
Undantag finns säkert.

1 311 Inlägg
20 maj 2008
bilfärg finns endast som vattenbaserad, den "gamla" lösningsbaserade kallas för industrilack och får således fortsätta att säljas big_smile ganska tandlös lag!

1 892 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
se där.. då ska jag med andra ord syssla med industrilackering wink
Mvh/Englund

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
20 maj 2008
OT: jisses... när blev det lag på det? billackeraren jag jobbade för som plastreparatör använde mest lösningsbaserat till lackering.

43 Inlägg
20 maj 2008
krutmats skrev:
sik skrev:

Jag har absolut inga  problem att skaffa lösningsmedelsbaserad färg,
då firman jag köper ifrån har undantag för försäkringsjobb smile 
Vill ha en insugsfläkt iallafall,   sen blir det städat och vattnat på golven, innan blir det väl väl uppvärmt med kanske gasolvärmare. Har tyvärr inget 380V uttag..   
Tack för era kommentarer och funderingar
smile
Mvh/Englund

Att sätta upp ett 400V utag är ju inga problem bara ringa på vilken elektriker som helst skulle du inte bo så långt bort skulle hag hjälpa dig i utbyte mot lite lack hoho big_smile

236 Inlägg
21 maj 2008
glöm inte bara att stänga fläktarna när du lackar de kan bli en rejäl smäll om man lackar med thinner baserade färger...kolla på in sida om lack jobb och de går att lacka helt utan fläktar o sånt...och nick swampfest hans sida ser du hur jag lackade hans bil....lycka till de bli säkert bra...

de kostar att ligga på topp...

1 892 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
finne-83 skrev:
glöm inte bara att stänga fläktarna när du lackar de kan bli en rejäl smäll om man lackar med thinner baserade färger...kolla på in sida om lack jobb och de går att lacka helt utan fläktar o sånt...och nick swampfest hans sida ser du hur jag lackade hans bil....lycka till de bli säkert bra...

jasså det kan smälla om jag lackad med fläkten på?
Men.. det är ju därför jag vill ha fläkten för att ha den igång när jag lackar,
men är det så farligt om jag bara har insugsfläkt och ffixat utflödet genom en ventil??
Mvh/Mats

Filkörning?
852 Inlägg
21 maj 2008
antar han menar att de kan gnistra lite i elmotorn till fläkten som då skulle antända thinnern som finns i luften wink  KABOFF

pensionär
31 Inlägg
21 maj 2008
Corpze skrev:
om du ska använda billack ska du inte vattna golvet, annars kommer den aldrig att härda då billacken är vattenbaserad! har du tillgång till värme?

RIKTIG billack e lösningsmedelsbaserad!! de e bara dagens usch&fy-lacker som e vattenbaserade.Men som tur är går det att köpa gammal mysig(hållbar,lättarbetad)billack än i dag
tex här(bra grejor och otroligt bra priser på lackpaketen)
http://www.bilhuset-bildelar.com/

236 Inlägg
21 maj 2008
asså du behöver ingen värme när du lackar de är efter lackeringen du ska ha värme så att lacken "bränns"  fast....ja asså bygg fläktar kan tända thinner som är i luften så de bli en fin stor blå låga och sen har man inget hår eller annat kvar i lokalen...smile kolla på svampfest sida  o projekt så ser du lite resultat utan fläktar och på min sida samma sak på olika lackerings jobb senast en kofångare till 855 r

236 Inlägg
21 maj 2008
boston3 skrev:
Corpze skrev:

RIKTIG billack e lösningsmedelsbaserad!! de e bara dagens usch&fy-lacker som e vattenbaserade.Men som tur är går det att köpa gammal mysig(hållbar,lättarbetad)billack än i dag
tex här(bra grejor och otroligt bra priser på lackpaketen)
http://www.bilhuset-bildelar.com/

jag har lackat med industri färger nu och gillar mer o mer vattenbaserat de e så gött att den torkar så fort och färgen är lätt att lägga...på min sida ser du r-spoilern så den är lackad nu med vatten baserat och i en lager lokal kolla resultatet...tongue

1 892 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Tack för länken till bilhuset riktigt bra sida den är lagd i favoriter direkt!!
big_smile

Men trumfläkten som jag hade på bilden, är inte den säker?? fläkten kommer stå på vinden och endast ventilen i själva garaget..
Mvh/Englund

Sök