2763
Sök

Problem med hjul/däck till Volvo 960

22 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej Vänner!

Mitt första inlägg här. Tyvärr inget glatt sådant, men jag hoppas trots allt att tråden kan utveckla sig så att den får en positiv utgång (och det borde inte vara omöjligt med tanke på alla duktiga entusiaster som finns här) smile

Till saken... Jag har köpt en uppsättning nya däck/fälgar till min 960 (1991) som jag inte får att passa riktigt som jag vill. Måtten är 225/45, 17" och de har i princip samma rullomkrets som originalhjulen, så här är det inget fel. Bultmönstret är det inte heller något fel på. Däremot är de nya däcken bredare än originalen, tyvärr så pass breda att de går utanför skärmkanterna.

Nu är det så att min bil dessutom är rätt så låg, speciellt i bakaxeln. Den är nästan så låg att däcken går emot skärmkanterna. Och det här är inte kul... Jag vill definitivt inte köra omkring i en bil där däcken riskerar att slipas ner av skärmarna (eller tvärtom) vid minsta lilla gupp, men jag vill heller inte göra mig av med den delade bakaxel och de nivåreglerande stötdämaparna som den här bilen är utrustad med.

Är det någon som har ett tips om vad man kan göra åt detta dilemma?

Hälsningar,

     "LELLE"


Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 089 Inlägg
19 maj 2008
#3
jepp valsa eller skaffa smalare däck. mh styling har en sådan vet jag, säkert många fler också.

\Lindgren

22 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#4
Tack för tipsen!

Att bredda skärmarna tror jag dock inte riktigt på. I första hand för att det garanterat kommer att se sjukt ut när man får på vinterdäcken (använder bilen även på vintern). Att köpa smalare däck är iofs. ett alternativ, men nu har jag ju redan investerat i en uppsättning...

Finns det fler förslag/lösningar?


22 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#5
Nu är problemet löst... Till slut. Jag fick hjälp med att höja bilen. Det blev ett par nya fjädrar bak. Det var dock inte enkelt att hitta något som passade, men skam den som ger sig. Jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet smile


66 Inlägg
25 juni 2008
#6
Just for the record så går det utmärkt att köra med 265/35/18 bak på Nebulafälgar med 25mm spacerplattor
med över 1cm till godo om man tar bort innerskärmen och kapar/böjer skärmkanten.

Hästintresserad.


Sök