3116
Sök

volvo b324(740 16V) topp på b200 (360 block) möjligt?

nejbo
34 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#1
som rubiken säger.. går det att sätta på en 16v topp på en b200? Går väl på b23 så borde väl gå på b200 eller är det någon skillnad?

Daniel.

dä va birrigt bö...

Driifter;)
1 630 Inlägg
19 maj 2008
#2
b200 har inte alls förbrännsinsrum i kolvarna det är b230K som har de


ja vet inte mer skillnad än att de är mindre borr på 200a blocker så de ska väl gå bra.. finns ju 2 liter 16V för exportmarknader så de ska väl gå?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

10 287 Inlägg
20 maj 2008
#3
Det blir inte bra för ventilerna kommer sannolikt att fräsa spår i cylinderloppen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sidledesförare
268 Inlägg
20 maj 2008
#4
Sharky skrev:
Det blir inte bra för ventilerna kommer sannolikt att fräsa spår i cylinderloppen.

/Göran

Hur får du 7 grader lutade ventiler att ta i cylinderloppen utan att använda kamaxlar med 100mm lyft så att dom tar på motsatta sidan. Enda möjligheten jag kan tänka mig är ju ifall borren inte är nog stor för att överhuvudtaget rymma förbränningsrummet och ventilerna. Hur menar du?

Man vet aldrig, före man vet

10 287 Inlägg
20 maj 2008
#5
Det var borret jag for efter. Nu har jag ingen topp så jag kan mäta. Har man tur så klarar man sig men flödet blir pannkaka om man ligger för nära.

Plus att man måste svetsa förbränningsrummen...

/Göran

Wezzli skrev:
Hur får du 7 grader lutade ventiler att ta i cylinderloppen utan att använda kamaxlar med 100mm lyft så att dom tar på motsatta sidan. Enda möjligheten jag kan tänka mig är ju ifall borren inte är nog stor för att överhuvudtaget rymma förbränningsrummet och ventilerna. Hur menar du?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

41 Inlägg
20 maj 2008
#6
kan kanske funka?, ventilerna har ju en lutning å 19 grader. dock blir det ju en ganska märklig övergång från topp till block. 96mm - 88,9mm i cylindern. Sen kandet ju blir tight mellan ventil/cylindervägg. Lär ju störa flödet fall de kommer för nära. Minsta spalten mellan ventil och cylinderlopp är 12% av ventilens diameter. Detta gäller insugsventilen, avgas kan vara 1,5mm.


Sidledesförare
268 Inlägg
20 maj 2008
#7
Sharky skrev:
Det var borret jag for efter. Nu har jag ingen topp så jag kan mäta. Har man tur så klarar man sig men flödet blir pannkaka om man ligger för nära.

Plus att man måste svetsa förbränningsrummen...

/Göran

Wezzli skrev:
Hur får du 7 grader lutade ventiler att ta i cylinderloppen utan att använda kamaxlar med 100mm lyft så att dom tar på motsatta sidan. Enda möjligheten jag kan tänka mig är ju ifall borren inte är nog stor för att överhuvudtaget rymma förbränningsrummet och ventilerna. Hur menar du?


Ja, risken finns ju att flödet blir märkbart försämrat, speciellt på lägre lyft, men högre lyft kanske inte gör lika mycket.

Man vet aldrig, före man vet

nejbo
34 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#8
ni pratar 16v turbo nu eller? jag menade sug hehe.. vill ha så man kan besiktiga.. för det finns väl ingen 16v 2.0 sug eller ?

dä va birrigt bö...

10 287 Inlägg
20 maj 2008
#9
Då kan du överhuvudtaget glömma att konstruera en motor. Skall du besikta (legalt) så måste du byta till en komplett existerande motor.
Bygger du en egen så måste du avgascerifiera den och det kan i princip bara biltillverkare göra.

/Göran

nejbo skrev:
vill ha så man kan besiktiga..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök