3113
Sök

Bensinpriset borde varit 14.86 redan 2006

553 Inlägg
20 maj 2008
dstr skrev:
Chrill27 skrev:
dstr skrev:

För att det redan är mycket offtopic, med bostadspriser osv.

Jo sant, men jag tycker fortfarande det är konstigt att SPIs egna siffror kan skilja sig så mycket som upp till 1 kr/l

Ja. Tror du SVT skrev av fel, eller har SPI skrivit fel på sin hemsida?

Räknar vi om det enligt SVT's siffror så har bensinen stigit 49% under samma tid som landstingets löner stigit 65%.

SVT verkar ha kopierat denna listan http://www.spi.se/statistik.asp?art=42 som också ligger ute på SPIs sida, och tittar man på år 1997 där så skiljer sig priset med lite mer än en krona, båda listorna grundade på årsmedeltal och bemannade stationer, antingen har jag missat något eller så har SPI missat något

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Chrill27 skrev:
dstr skrev:
Chrill27 skrev:

Jo sant, men jag tycker fortfarande det är konstigt att SPIs egna siffror kan skilja sig så mycket som upp till 1 kr/l

Ja. Tror du SVT skrev av fel, eller har SPI skrivit fel på sin hemsida?

Räknar vi om det enligt SVT's siffror så har bensinen stigit 49% under samma tid som landstingets löner stigit 65%.

SVT verkar ha kopierat denna listan http://www.spi.se/statistik.asp?art=42 som också ligger ute på SPIs sida, och tittar man på år 1997 där så skiljer sig priset med lite mer än en krona, båda listorna grundade på årsmedeltal och bemannade stationer, antingen har jag missat något eller så har SPI missat något

och för 1994, som jag använt i min jämförelse, så är skillnaden under en krona.

Faktum kvarstår dock oavsett vilken tabell man tittar på: Lönerna har ökat mer än bensinpriset.

DFFL
9 020 Inlägg
20 maj 2008
Tradegy84 skrev:
Ökar dom bensinpriset till 26kr/mil så går jag i personlig konkurs..

Kostnad för EN av bilarna nu: 2648
Kostnad för EN av bilarna då: 4272

PER MÅNAD..

Ja, det var ju nästan mycket.
Antar att du knappt kör något?

Jag har en körsträcka på 4000+ mil sen jag köpte Audin i Februari förra året.
Det är 3700kr i månaden nu och 8600 då.
Men det är bara att börja dra av 150 000 i deklarationen för milersättningen istället för 50000 drygt som nu.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 maj 2008
Hehe så du får lite mer än dubblerad kostnad å drar av 3x så mkt, så vill ja me ha de

DFFL
9 020 Inlägg
20 maj 2008
Mortalis skrev:
Hehe så du får lite mer än dubblerad kostnad å drar av 3x så mkt, så vill ja me ha de

Vi moderater fuskar ju hej vilt. tongue

Nej, men jag bara drog till med en snabb siffra. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 554 Inlägg
20 maj 2008
FireTraXX skrev:
Mortalis skrev:

vadå moderater säg någon som inte fifflar när man får chansen. vafan man e ju inte dum

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
http://www.bilcert.se/gfx/bensinvslon.gif

Här är ett enkelt diagram.

Blå linje är landstingsanställdas löner.

Röd linje är snittpriset på 95-oktanig bensin.

Rädslan över att bensinpriset skulle springa ifrån lönerna är tämligen påhittad.

DFFL
9 020 Inlägg
20 maj 2008
Tradegy84 skrev:
loudness skrev:
FireTraXX skrev:

vadå moderater säg någon som inte fifflar när man får chansen. vafan man e ju inte dum

varför fiffla=? förr eller senare åker man dit..

Firetraxx, den siffran slutar med att vår familj går MINUS 1648kr/mån, så för OSS är det mycket pengar..

Som jag skrev så får du börja dra av mer när det är deklarationstider...
Och sen får du spara de pengarna till bensin.

Russel Crowe, Gladiator.

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Tradegy84 skrev:
Jag är inte landstingsanställd, sedan handlar det om mer än bara löner och bensinpriser egentligen..

Nej.

Den här tråden handlar om förhållandet mellan genomsnittliga ökningen av löner och bensinpris för perioden 1994 - 2006.

Inget annat.

Vill du prata personlig ekonomi, nationalekonomi, miljö, skatter osv så kan du göra det i en separat tråd.
Senast redigerat av dstr (20 maj 2008)

Teddan
2 495 Inlägg
20 maj 2008
Allt blir dyrare, allt från prostituerade småpojkar till lösgodis.... bara att gilla läget.

klarar ni inte av att priserna ökar så gå ner i källarn och häng er.

det är ingen nyhet att saker blir dyrare , och inte heller att våra löner blir högre.
Min lön verkar dock bli lite lägre om man skall gå efter våran kvartalsrapport.
Senast redigerat av r-ted (20 maj 2008)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

DFFL
9 020 Inlägg
20 maj 2008
RonJ skrev:
jag tror trådskrivaren har blivit hjärnskadad i en cykel olycka ... Tycker du bensinpriset är bra eller? då kan du då tanka min bil din dumma jävel:mad:

Har man inte råd att tanka själv så kan man ställa bilen och cykla.

Russel Crowe, Gladiator.

5 198 Inlägg
20 maj 2008
vad vi än gör.. vad vi än skriver så kommer dom ALDRIG att sänka soppa skatten.. oavsett vilken som sitter vid makten

Avstängd
82 Inlägg
20 maj 2008
jag tror trådskrivaren har blivit hjärnskadad i en cykel olycka ... Tycker du bensinpriset är bra eller? då kan du då tanka min bil din dumma jävel:mad:
du tycker inte att företagen och industrin ska stå för det deras förstörelse iställe för att vi fattiga hårt arbetare och studernande ska bära upp hela systemet nä du är helt jävla korkad....

1 878 Inlägg
20 maj 2008
HyperSonica skrev:
Bensinpriset borde vara Inkomstbeprövat!

JAAAAAAAAAAAAAAAAA!! en som har fattat. instämmer till 100%

DFFL
9 020 Inlägg
20 maj 2008
RonJ skrev:
du tycker inte att företagen och industrin ska stå för det deras förstörelse iställe för att vi fattiga hårt arbetare och studernande ska bära upp hela systemet nä du är helt jävla korkad....

Man skapar sin egen framtid...

Frozen1985 skrev:
HyperSonica skrev:

NEEEEEEEEEEEEEEEEJ!! Jävla kommunister.
Senast redigerat av FireTraXX (20 maj 2008)

Russel Crowe, Gladiator.

5 198 Inlägg
20 maj 2008
Frozen1985 skrev:
HyperSonica skrev:

japp... då finge jag gratis soppa..

146 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
RonJ skrev:

Så väl du formulerar dig.

Om du läst, och förstått, första inlägget så ser du att det enbart berör skillnaden i ökningen mellan lön och bensin.

Inte någonstans lägger jag in min personliga värdering om vad bensinpriset borde vara.

Läs igen, sakta.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 maj 2008
dstr skrev:
camaro67 skrev:
dstr skrev:

Vad har transportkostnader att göra i en jämförelse av lön och bensinpris?

Vill du spinna vidare på det så borde ju transportkostnaderna ha ökat mindre än vad löneökningen har gjort. Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.

Därför att när de höjer bensinpriset så går givetvis transportkostnader av tex mat m.m upp. Eller hur?

Ja, det stämmer.

Vill du jämföra ökningen på matpriser jämfört med bensinpriset så är det bara att googla på. Denna jämförelse är enbart baserad på förhållandet mellan genomsnittslön och bensinpris.

jo men om löner och bensin pris höjs, så måste transportkostanderna höjas, dom går hand i handske, eller rättare sagt Kör-priset måste höjas för att åkarna ska gå runt, tacka vet jag själv som jobbar i åkeri hur allt fungerar, vi begär högre kör priser för att löner och bränslepris höjs, men de går inte konsumenterna med på, så hur blir de då?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

410 Inlägg
20 maj 2008
RonJ skrev:

verkar mer som du råkat ut för en hjärnskada. Trådskrivaren tar bara upp hur köpkraften påverkar priset på bensin. Sen så börjar du också lipa över att det inte är rättvist att du ska skatta för företagen inte gör det. Men så sent som förra veckan så publicerade media att handeln med utsläppsrätter har gett en effekt över förväntan och då ska ändå kvoterna ner vilket innebär att skiter du ner så betalar du mer. Så läs på innan du gnäller, även företag drabbas och det ska även vanliga konsumenter göra.

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
20 maj 2008
OffT: De måste va en jäkla lön i storstäderna inom industrin (såna ute på golvet, INTE de på kontoret) för på mitt gamla jobb låg jag på 16200 brutto och den med mest låg på ca 19-20k.

Även i norge finns inga såna löner inom industrin, så hur fan räknar dom upp ett så högt snitt?

Sök