3138
Sök

Knackningar löst! (numera rejäl motorrenovering), Volvo 855 T-5R

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#1
Bil: Volvo 855 T-5R
Årsmodell: 1995
Land: Tyskimport
Motor/trim: B5234T5, steg 2 BSR, öppet luftfilter, 3" från kat. 285hk, 423Nm.
Mil: Ca 20500 mil.

Jo, jag var ute en kväll på ett ärende, och på vägen dit hörde jag hur det började knacka lite lätt. Jag tänkte att det nog är lyftarna som spökar, men jag stannade och kollade oljan och så.

Såg att det fattades lite, motorn är visst törstig. Körde in på närmsta mack, köpte en liter Shell helsyntet, slog på 1,5 dl tills den visade mot övre sträcket på stickan, och fortsatte, tänkte att det var nog det som gjorde det.

Men jag gjorde mitt ärende, och på vägen hem blev knackningarna värre. Fick stanna på halva vägen, för motorn gick så hemskt, tyckte jag. Den höll nästan på att självdö. Lät den vila 20 minuter, innan jag startade den igen, och då var den svårstartad.

Sen tog jag mig på att på 1500 varv köra väldigt lugnt hem sista kilometrarna, med en fin kö bakom mig.

Är det lyftarna, och inget värre? Är dom slut, och måste bytas, eller är det något värre?

När man lyssnar på knackandet, låter det som om det kommer ifrån ventilkåpan, eller väldigt högt upp i alla fall. Det är jämna knackningar, det låter rätt sällan, som om det bara vore en som knackar.
Det är nästan tyst på tomgång, och vid ca 90km/h. Däremellan hörs det bra, kunde tro jag har en amfetaminpumpad smed i motorutrymmet...

Ikväll rev vi ner ventilkåpan, och såhär ser det ut.

http://forumbilder.se/thumbs/ae120081026538fe2.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/ef12008105837534b.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/e312008110028e985.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/98120081102282ae1.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/8912008111052997a.jpg

Hur felsöker man tryckarna? Känner på dom? De ska ju röra sig likadant, men det är en som nästan är helt stum, spänner ihop dom med ett skruvstäd så... ett par som återfjädrar, andra som inte trycks ut igen. Är det o-ringarna i som man bytar? Hur delar man på tryckarna?

Eller det är bättre att köpa nya?

Just det, det var en del metallspån i oljan. Blir motortvätt, oljebyte, och lite sånt. Har blivit lite repor i spåren där kamaxlarna ligger. Får putsa väldigt försiktigt med fint slippapper.

Turbo-Fredde på Nordic R rekommenderade att handla hos Bengtssons i Simrishamn, här i Hässleholm ville dom ha 175kr/tryckare.
Där har vi tydligen en rejäl Nordic R-rabatt på det mesta. big_smile
Senast redigerat av TurbOla (10 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
22 maj 2008
#2
Lyftarna får man annars för strax över 80 kr/st på volvo om köper satsen: 270866

Svårt att se på bilderna, kan va ljuset, men det ser ut som dräneringshålet i några är igensatt (det lilla hålet på sidan). Ser även ut som det har varit si och så med oljebyten? Det brukar innebära att lyftarna ger upp i förtid. Att slipa i kamaxlarnas "lagerlägen" är väl inte helt rekommendabelt. Dessutom bör du kolla upp om du kan se vart spånorna kommer från.

Det är bara att köpa nya som gäller för din del.


272 Inlägg
22 maj 2008
#3
Skall byta tryckare i helgen så denna tråden var trevlig (eller ja inte för din del). Jag köpte nya tryckare på Skånebil i Ängelholm, 20st i ett kit kostade runt 1500kr, sen tillkommer 4st packboxar till kammarna, 5st ringar till tändstiftsinloppen och packningslim . Kamrem för under en femhundring. Totalt blev det 2700kr.

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

3 235 Inlägg
22 maj 2008
#4
Metallspån i oljan i aldrig ett bra tecken...sad

Hur mycket var det?

Kanske bäst att byta oljan och sälja skiten.
Oljepumpen kanske är dålig, och då slits motorn väldigt fort.


Reservdansk
6 271 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Lyftarna får man annars för strax över 80 kr/st på volvo om köper satsen: 270866

Svårt att se på bilderna, kan va ljuset, men det ser ut som dräneringshålet i några är igensatt (det lilla hålet på sidan). Ser även ut som det har varit si och så med oljebyten? Det brukar innebära att lyftarna ger upp i förtid. Att slipa i kamaxlarnas "lagerlägen" är väl inte helt rekommendabelt. Dessutom bör du kolla upp om du kan se vart spånorna kommer från.

Det är bara att köpa nya som gäller för din del.

Vi kollade oljekanalerna i toppen, och dom var fräscha. Spände även upp tryckarna i ett städ, och det kom olja ur alla, även om det var lite skillnad på hur fjädern gick tillbaka.

Däremot fick jag reda på att i och med knackandet nästan tystnar när bilen står på tomgång, så finns risken att det är ett vevlagerras, med tanke på metallspånen, och att den knackar vid belastning. Men det går nog nästan en sekund mellan knackningarna på tomgång, så det känns som om det vore en lyftare bara, inte ett vevlager.

Nej, att slipa i lagerläget är inte det bästa, men man borde ta ner de värsta reporna med ett mycket, mycket fint slippapper, finns även en smörjpasta man lägger på innan man sätter tillbaka kamaxlarna.
Oljebytet kan jag tyvärr inte kommentera, eftersom jag köpt bilen för bara två månader sen, och inte kört mer än lite på helgerna.

Jag köpte nya tryckare på Skånebil i Ängelholm, 20st i ett kit kostade runt 1500kr, sen tillkommer 4st packboxar till kammarna, 5st ringar till tändstiftsinloppen och packningslim . Kamrem för under en femhundring. Totalt blev det 2700kr.

Här ville dom ha närmare 3200 för bara tryckarna. wink
Men det blir stora paketet, med invändig motortvätt, olja, filter, bränslefilter, packboxar, tryckare, kamrem, aggregatsrem, rotor, och fördelarlock.
Ska höra med Pacmanracing.com först innan jag beställer något, Patrik som äger det ska vara expert på toppar och volvo, just 850 serien.

Metallspån i oljan i aldrig ett bra tecken...

Hur mycket var det?

Kanske bäst att byta oljan och sälja skiten.
Oljepumpen kanske är dålig, och då slits motorn väldigt fort.

Det var så att man kunde se att det var skit i, och det har ju legat och gnidit i lagerbanorna...
Då är det billigare att lägga i en annan fräschare motor för ett par tusen. För bilen gillar jag extremt. big_smile
Senast redigerat av TurbOla (22 maj 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

bonntrimmare
655 Inlägg
22 maj 2008
#6
plocka ner motorn o trimma som fan istället big_smilebig_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#7
Haha nja, klarar mig med den bensinförbrukningen som redan är. big_smile
Trimma som fan kostar som fan. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

bonntrimmare
655 Inlägg
22 maj 2008
#8
jo de e ju klart sad men de hade vart skoj big_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
#9
Inga spån i själva oljan.

Den var helt ren från metallspån, så den skiten vi fann satt bara i ventilkåpan.  big_smile

Idag(fredag) blir det nya tryckare och kamremssats, så provar vi oss fram helt enkelt. Även om motorn skulle gå åt helvete har man ju en fin ventilkåpa och nya tryckare och kamrem.  lol
Senast redigerat av TurbOla (23 maj 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#10
Hänt i helgen:

Nya tryckare i, gick på 1650kr på Volvo i Hässleholm, plus kamaxeltätningar, packningsklister, och O-ringar.

Bytte olja till en "sköljolja" eller en bra turbodieselolja för att skölja motorn. Det var ju trots allt gratis. tongue

Körde motorn ca 40 minuter, för att se om knackningarna slutade.
Kan vara så att det beror på tjockare oljan och gammalt filter fortfarande, men knackade gjorde det ändå.

Inte så mycket som innan, men ändå så högt att man låter som en 30 år gammal dieselknackare på långt håll.
Knackningarna låter fortfarande som om de kommer ifrån toppen.
Kanske en böjd ventil?
När man gasar på, så blir knackandet ojämnt i takt, som en ventil som inte hänger med.

Och vi fann nu dock metallspån i sköljoljan, och det var inga goda nyheter. Typ 1-2mm långa metallspån.
Drog med en magnetpenna inuti sumpen, och fick ut ännu mer massa små metallspån (rys)

Frågan är om det är ett nytt eller gammalt brott, men något är ju helt klart trasigt.

Och frågan är om det räcker att ta ner oljesumpen, och ifall det finns plats till att dra ut vevaxeln ifrån sidan, och helt enkelt köra i nya packningar, om det nu är ett vevaxellagerras?

Min släkting som hjälper mig, har gjort så på en truck förut, och det vore ju inte så jobbigt som att behöva lyfta ur motorn.

Fan, om inte annat har man snart en nyrenoverad motor ju big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
26 maj 2008
#11
Det är möjligt att ta ur veven utan att plocka ur motorn ur bilen, men jag hade plockat ur motorn istället. Så blodigt är det inte, och skulle det va värre än väntat så har du slösat bort en massa tid på att försöka spara tid genom att inte plocka ur maskin. Och mycket spån kan va ett bra tecken på att det är lika bra att rycka ur hela alltihop.


Norrlänning
1 453 Inlägg
26 maj 2008
#12
De låter ju inte så mysigt att de rasar metallspån ur motorn.. hmm Skulle ja vara dej skulle ja försöka hitta en bättrebeg motor från nån annan 850 eller s/v 70 och sätta in.. Risken är ju att din nuvarande motor är hårt körd  och riktigt sliten invändigt hmm  har du tur fr du en fin motor för 7-8000 smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#13
Har kollat runt efter motor, men det är svårt att få tag i en. Jag är ju inte den enda som vill ha fatt i en T5...
Folk stoppar ju motorerna i 240s, 740s, bytar sina egna som är hårt körda...
Och man vet ju inte om dom motorerna är bra, man får kanske lägga en massa jobb på dom med, enda fördelen är att man lyfter ur den gamla och slänger i den nya, som man då redan gått över.

Då kan man lika gärna ta ur den gamla, och kolla över lager och packningar, och stakar och så, för det sitter ju nya lyftare i, nya packningar, tätningar i ventilkåpan nu, snart nya tändstift, rotor, fördelarlock, m.m...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#14
Hittade en V70R motor -98a, 14000 mil för 9000:- big_smile

Men i alla fall, ikväll plockades insuget ner, vevhusventilationen rengjordes och drogs nya friska slangar till allt, oljekanalerna rensades, givaren till insugsluften rengjordes, och en graderad oljetrycksmätare sattes in för att kolla oljetrycket i motorn, och sen sattes allt ihop igen, fick läcka vid spridarna, tryckte i ordentligt, och sen nytt filter, och sköljolja, startade direkt, sköljde motorn en gång till och kollade oljetrycket.

Det låg lite högt med kall olja och på tomgång, men det stabiliserade sig snart, och jag ringde och hörde med Fredde och det verkade normalt.
Tömde ur oljan, som var svart åter igen, vanliga oljetrycksgivaren sattes tillbaka, och nytt filter igen, och ny Mobile 1 olja i, och så imorgon eller på onsdag ska vi lyssna efter ifall vi kan höra vart ljudet kommer ifrån, tips från Fredde.

Provade ta loss en spridarkontakt i taget, med motorn igång för att se om det blev några skillnader i knackandet. Men det blev ungefär samma resultat på alla, men när man drog kontakten till mittersta cylindern gick det som konstigast, men bara ett kort ögonblick innan den återhämtade sig.

Det lutar åt antingen en ventil, eller ett motorlyfte. Tror det blir en duktig renovering, snarare än ett byte.

Dock fann vi inga nya eller fler metallspån i oljan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#15
Nu gav vi fan i det.
Det får knacka bäst det vill, nu ska fanskapet göras något åt ordentligt.

Hade jag haft pengarna, hade jag gjort som Fredde, lämnat det hela åt Patric (a.k.a. Pacman-racing), men det har jag inte, så jag får köpa lager och grejer, och renovera bäst vi kan här hemma. 

Igår provkörde vi med ny fin olja, och det dök upp mer metallspån, så idag började min kusins far (reperatören) att lossa allt, insug, generator, ac, servopump, alla kontakter, ledningar, downpipe, och imorgon ska vi lyfta motorn och växellådan.

Nu blir det en rejäl renovering, får kanske ta och försöka fixa nya fina stakar, och göra det hela lite seriöst, så den inte tuppar(toppar, hoho wink ) av igen, på samma vis. Enligt en gammal Volvo-mekare, som mekat med 850 sen dom kom, kan det vara en kolv, som nuddar vid en avgasventil, precis när toppen går upp och ventilen öppnar, därför det låter som om det kommer uppifrån.

Bara att hoppas att inga ventiler är trasiga.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#16
Kvällens arbete. Jag hämtade min motorlyft, ringde till Fredde (min ständige rådgivare big_smile ) och frågade ett par grejer innan vi lyfte här hemma och så började vi haka fast spännblock och spännband i motorlyften.

Riktiga män använder en 6cylindrig, 5 tons dieseldriven motorlyft. cool

http://forumbilder.se/thumbs/ef92008104943bb63.jpg

Och så förstås min hjälpande hand, med erfarenheten, garaget, och viljan.  big_smile

http://forumbilder.se/thumbs/e1920081053424910.jpg

Och så här har vi den jäkeln...

http://forumbilder.se/thumbs/1f9200811023786b1.jpg

Det blir nog till att tvätta, tvätta, tvätta, och polera ventilkåpa och insug.  big_smile

http://forumbilder.se/thumbs/7f920081105019fe3.jpg

Måtte jag få ihop den innan sommaren är slut, med nya grejer i.  big_smile

http://forumbilder.se/thumbs/d19200811083024ea.jpg

Förvånansvärt bra skick, tycker jag.

http://forumbilder.se/thumbs/06920081111295589.jpg


Och om ni har några bra tips för att nå 350hk, så får ni gärna posta dom.  big_smile

Det var allt för den här gången.  wink
Senast redigerat av TurbOla (30 maj 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

285 Inlägg
29 maj 2008
#17
är de svårt å lyfta motorn på den?..hade tänkt börja med de i helgen..är de bara loss med allt runtomkring,motorfästen å driv axlar sen lyfta?..


Reservdansk
6 271 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#18
ante850r skrev:
är de svårt å lyfta motorn på den?..hade tänkt börja med de i helgen..är de bara loss med allt runtomkring,motorfästen å driv axlar sen lyfta?..

Vi lossade insug, generator, ac, servopump, downpipe, batteri, fläkt, kylarslangar, oljeslangarna till turbon, vattenkylningen till turbon, och så klart motorfästena, låt de hydrauliska fästena sitta kvar på motorn, hela kabelstammen, och drivaxlarna, vi lossade spindellederna för att kunna vrida loss axlarna, dom sitter bara påförda med splines.

Själva lyftet tog nog 10 minuter, men vi hade problem med att den ville lägga sig ner på sidan, nästan innan vi fått upp den.

Och så lyckades vi bryta av växellåds-bussningen som sitter i balken fram. big_smile
Men den skulle ändå bytas så.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

9 Inlägg
30 maj 2008
#19
Låter som klassiskt Staklagerras, då går kolven emot toppens avfasningskanter och det låter i toppen, veven är nog körd också.

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#20
Domme skrev:
Låter som klassiskt Staklagerras, då går kolven emot toppens avfasningskanter och det låter i toppen, veven är nog körd också.

Det får vi se imorgon, när vi ska riva. Ikväll är det festival, och det blev en liten runda på systemet. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök