Bil: Volvo 855 T-5R
Årsmodell: 1995
Land: Tyskimport
Motor/trim: B5234T5, steg 2 BSR, öppet luftfilter, 3" från kat. 285hk, 423Nm.
Mil: Ca 20500 mil.
Jo, jag var ute en kväll på ett ärende, och på vägen dit hörde jag hur det började knacka lite lätt. Jag tänkte att det nog är lyftarna som spökar, men jag stannade och kollade oljan och så.
Såg att det fattades lite, motorn är visst törstig. Körde in på närmsta mack, köpte en liter Shell helsyntet, slog på 1,5 dl tills den visade mot övre sträcket på stickan, och fortsatte, tänkte att det var nog det som gjorde det.
Men jag gjorde mitt ärende, och på vägen hem blev knackningarna värre. Fick stanna på halva vägen, för motorn gick så hemskt, tyckte jag. Den höll nästan på att självdö. Lät den vila 20 minuter, innan jag startade den igen, och då var den svårstartad.
Sen tog jag mig på att på 1500 varv köra väldigt lugnt hem sista kilometrarna, med en fin kö bakom mig.
Är det lyftarna, och inget värre? Är dom slut, och måste bytas, eller är det något värre?
När man lyssnar på knackandet, låter det som om det kommer ifrån ventilkåpan, eller väldigt högt upp i alla fall. Det är jämna knackningar, det låter rätt sällan, som om det bara vore en som knackar.
Det är nästan tyst på tomgång, och vid ca 90km/h. Däremellan hörs det bra, kunde tro jag har en amfetaminpumpad smed i motorutrymmet...
Ikväll rev vi ner ventilkåpan, och såhär ser det ut.
Hur felsöker man tryckarna? Känner på dom? De ska ju röra sig likadant, men det är en som nästan är helt stum, spänner ihop dom med ett skruvstäd så... ett par som återfjädrar, andra som inte trycks ut igen. Är det o-ringarna i som man bytar? Hur delar man på tryckarna?
Eller det är bättre att köpa nya?
Just det, det var en del metallspån i oljan. Blir motortvätt, oljebyte, och lite sånt. Har blivit lite repor i spåren där kamaxlarna ligger. Får putsa väldigt försiktigt med fint slippapper.
Turbo-Fredde på Nordic R rekommenderade att handla hos Bengtssons i Simrishamn, här i Hässleholm ville dom ha 175kr/tryckare.
Där har vi tydligen en rejäl Nordic R-rabatt på det mesta.