2385
Sök

Problem med oljan Saab 9-5

Tidsoptimist
184 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Tjena

Har ett skumt (?) problem med bilen min. När man kört ett tag så den hunnit bli varm, och frikopplar vid tex ett rödljus, tänds oljelampan och den vanliga "varningstriangeln" tänds följt av ett pling-plong som SAAB har. Men står inget i SIDen som det brukar vid problem. Dock så länge motorn inte hinner ner lägre än 1000 rpm indikerar ingen lampa.

Tacksam för hjälp, mvh Johan

Jag försöker iaf...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 maj 2008
nooky skrev:
Tjena

Har ett skumt (?) problem med bilen min. När man kört ett tag så den hunnit bli varm, och frikopplar vid tex ett rödljus, tänds oljelampan och den vanliga "varningstriangeln" tänds följt av ett pling-plong som SAAB har. Men står inget i SIDen som det brukar vid problem. Dock så länge motorn inte hinner ner lägre än 1000 rpm indikerar ingen lampa.

Tacksam för hjälp, mvh Johan

Är väl inte så skumt, kollat oljan på sistonde ??

Låter ju iaf som att oljetrycket dalar vid låg belastning och det kan väl vara något så enkelt som för lite olja ??

Kan ju vara värre grejor med men sånt kan inte jag något om tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

15 Inlägg
22 maj 2008
Gör en motorsköljning på din bil och byt vevhusventilations paketet om du inte gjort det till det nya. Fyll sedan på med fin ny olja och naturligtvis ett nytt oljefilter. Du kan säkert ha fått lite oilsludge på din saab och om du inte kollar upp problemet så kan det bli riktigt dyrt med turbo ras etc. (om du nu har en turbo).

Tidsoptimist
184 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Kollade oljan idag, iom att det var min första tanke, men den låg precis som den ska. Fyllde på i vintras, och den har inte sjunkit i nivå sen dess

Jag försöker iaf...

Tidsoptimist
184 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Boveng skrev:
Gör en motorsköljning på din bil och byt vevhusventilations paketet om du inte gjort det till det nya. Fyll sedan på med fin ny olja och naturligtvis ett nytt oljefilter. Du kan säkert ha fått lite oilsludge på din saab och om du inte kollar upp problemet så kan det bli riktigt dyrt med turbo ras etc. (om du nu har en turbo).

Dedär lät avancerat, nåt man fixar själv? . Och jepp turbo är det.

Jag försöker iaf...

227 Inlägg
22 maj 2008
då kan det vara vevhusventen som håller på o sätta sig! greja det snarast för o förhindra tok ras! en arbets polare fick ett pris på saab efter att hans rasat, de skulle ha 47 000:- för arbete o en utbytes motor som gått 10000 mil!

Tidsoptimist
184 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Åfan. Lär prova det i helgen då

Jag försöker iaf...

15 Inlägg
22 maj 2008
köp en motorrengöring på typ mekonomen håll det i oljan låt bilen gå på tomgång i ca 15minuter, slå av motorn, hissa upp bilen tappa ut oljan och byt filter. byt även packningen till oljetrågsbulten. Häll i ny olja samt att du även kan passa på och köpa slick50 på tex mekonomen och hälla i motorn, köp även en bättre olja 0-40 eller 0-50 eller något liknande. Åk till saab och säg åt dom att sätta in följande artnr: 55561200 om det inte redan är gjort, Ombyggnadssatsen kostar ca 260,- (kraftigt subventionerat av Saab då priset är avsevärt lägre för ombyggnadssatsen än priset för de delar den ersätter). Med monteringen blir kostnaden ca 1000,- (eller strax över) för material och montering, men de som betalat för någon av de tidigare ombyggnaderna under de senaste två åren sägs kunna få denna ombyggnad utan kostnad.

Kolla denna sidan för info: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Tidsoptimist
184 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Tack så mycket för hjälpen. Lär in på saab och fixa en uppgradering. Och fixa motorrengöring mm.

Jag försöker iaf...

2 164 Inlägg
22 maj 2008
Om du har riktigt otur är de pickupen som suger upp oljan till oljepumpen som är ingen täppt.
Försök att kolla detta och åtgärda snabbt annars är de motor ras på g och de är INTE billigt.

MVH

F

Sök