3117
Sök

inget laddtryck v8 dubbelturbo

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 maj 2008
#41
Du ska ju inte åka med den utan tryckrör utan bara lossa dem vid respektive kompressor och se om du får någon fart på turbinen... Den ska varva upp ordentligt när den inte har något mottryck från insuget...


116 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#42
bumpe skrev:
Du ska ju inte åka med den utan tryckrör utan bara lossa dem vid respektive kompressor och se om du får någon fart på turbinen... Den ska varva upp ordentligt när den inte har något mottryck från insuget...

den varvar upp men inte något som ja skulle kalla ordentligt. om man plockar bort turbon finns det nå sätt att få fram om den går för tungt?
det ja menar är att om jag tycker något går lätt kanske nån annan tycker det går jätte tungt
finns det några mått eller regler man kan gå efter?
som det här med att turbon ska varva upp ordentligt finns det nå visst tryck den ska bygga upp. tänkte om man gjorde en slang med lock sen en mätare för lufttryck eller är det skadligt för turbon att göra så?

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 maj 2008
#43
Låta den ladda in i en "plugg" kommer bara att ge massor med avgasmottryck... Men hur lång tid tar det innan turbon stannar om du inte ha något tryckrör på? De brukar snurra lääänge utan mottryck...
Snurrar man på axeln med fingrarna på en gängade delen som sticker ut ska det vara någonstans i närheten av en liten elmotor...
Jag vet tyvärr inget bra sätt att testa friktionen i en turbo i garaget...

Jag måste fråga med, du har anslutningarna på rätt plats i turbon? Insugssidan var rätt men hur ser avgassidan ut?


1 311 Inlägg
25 maj 2008
#44
Är de glidlagrade ska det itne vara nån större fara att övervarva dem utan last, men är de kullagrade kan du låta bli! fundera även på om ena agget är snabbare i spoolup än det andra av nån anldening och skickar ladd ut bakvägen genom det ena agget ut genom luftfiltret!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

116 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#45
bumpe skrev:
Låta den ladda in i en "plugg" kommer bara att ge massor med avgasmottryck... Men hur lång tid tar det innan turbon stannar om du inte ha något tryckrör på? De brukar snurra lääänge utan mottryck...
Snurrar man på axeln med fingrarna på en gängade delen som sticker ut ska det vara någonstans i närheten av en liten elmotor...
Jag vet tyvärr inget bra sätt att testa friktionen i en turbo i garaget...

Jag måste fråga med, du har anslutningarna på rätt plats i turbon? Insugssidan var rätt men hur ser avgassidan ut?

jo jag trodde nästan det med. jag ska kolla tiden innan den stannar imorn förmiddag. tänkte även göra en liten film så ni kan se själva hur allt sitter.

på avgassidan kommer avgaserna in genom dom 2 rektangulära hålen och ut genom det stora runda. alltså in på utsidan går runt turbon och ut i mitten.

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 maj 2008
#46
stressmek skrev:
jo jag trodde nästan det med. jag ska kolla tiden innan den stannar imorn förmiddag. tänkte även göra en liten film så ni kan se själva hur allt sitter.

på avgassidan kommer avgaserna in genom dom 2 rektangulära hålen och ut genom det stora runda. alltså in på utsidan går runt turbon och ut i mitten.

Har du någon länk till dem? De verkar ju vara rätt så duktigt stora...

Ja de e ju år rätt håll... Ska ju inte spela så stor roll om flödet är samma i båda V-bandskanalerna mig veterligt... Det är ju inte optimalt men det borde ju bara ge lite mer lag och inte totalt uteblivet laddtryck...


116 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#47

Har du någon länk till dem? De verkar ju vara rätt så duktigt stora...

Ja de e ju år rätt håll... Ska ju inte spela så stor roll om flödet är samma i båda V-bandskanalerna mig veterligt... Det är ju inte optimalt men det borde ju bara ge lite mer lag och inte totalt uteblivet laddtryck


http://www.cm-racing.se/Shop/Index.php?sArtId=t04e

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

1 867 Inlägg
26 maj 2008
#48
Hmm, twinscrollaggregat, hur ser det ut vid flänsarna mellan grenrör och turbos?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Norrlänning
1 453 Inlägg
26 maj 2008
#49
jäklar vad fin bil smile Men de är inte så att turbosarna är för stora då? Att de blir för lite tryck från 4 cylindrar att få fart på dom liksom...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

116 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#50
Koop skrev:
Hmm, twinscrollaggregat, hur ser det ut vid flänsarna mellan grenrör och turbos?

hur menar du nu?

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

116 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#51
funderade på en sak. jag har ställbara vippor kan det vara så att dom är för hårt spända mot ventilerna så att det blir för dålig komp och då även för lite avgastryck så dom inte knuffar runt aggregaten?
alltså om dom står såpass att bilen hoppar igång men att dom ändå ligger på för hårt.

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
26 maj 2008
#52
Har du inte kollat ventil spelet då??....Om de är så pass mycke så borde maskin gå ganska kast o så har du nog bränt några ventiler snart också....


116 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#53
Toffe10 skrev:
Har du inte kollat ventil spelet då??....Om de är så pass mycke så borde maskin gå ganska kast o så har du nog bränt några ventiler snart också....

motorn går som den ska men folk säger att det krävs så lite för att turbona inte ska snurra för fullt

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

87 Inlägg
26 maj 2008
#54
När jag ser bilderna...funderar jag genast på insugsdelarna på turbon..blåser fläkten som sitter på kylet mot motorn?Eller e den kopplad så den blåser på kylarn? O går så fort du vrider på tändningen??
Isåfall snor den ju all luft! 
Skulle kunna tänka mig att dels göra en skiljevägg mellan luftfiltrena, samt en plåt som ser till att fläktvärmen går ut under motorn och inte blåser mot(eller från, hur du nu kopplat den) turbona!
Känns ju mest som att de kan va nåt sånt fel..mottryck bakifrån lär du inte ha..o oavsett om du har twinscroll eller inte så borde du få upp ladd, e ju ingen 1,8 liters maskin direkt!
Kanske e en idiotisk fråga, men du har väl kört me bilen o inte bara stått o gasat i tomme?

Vänliga Hälsningar Klas Östling

116 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#55
FixarKlasse skrev:
När jag ser bilderna...funderar jag genast på insugsdelarna på turbon..blåser fläkten som sitter på kylet mot motorn?Eller e den kopplad så den blåser på kylarn? O går så fort du vrider på tändningen??
Isåfall snor den ju all luft! 
Skulle kunna tänka mig att dels göra en skiljevägg mellan luftfiltrena, samt en plåt som ser till att fläktvärmen går ut under motorn och inte blåser mot(eller från, hur du nu kopplat den) turbona!
Känns ju mest som att de kan va nåt sånt fel..mottryck bakifrån lär du inte ha..o oavsett om du har twinscroll eller inte så borde du få upp ladd, e ju ingen 1,8 liters maskin direkt!
Kanske e en idiotisk fråga, men du har väl kört me bilen o inte bara stått o gasat i tomme?

fläkten styrs på knapp just bilen är inte helt klar än men kände ja ville få igång motorn. även utan fläkt blir det samma sak kör även utan huv. japp har provkört massa gånger och provat lite olika saker hann inte filma idag utan lägger upp en film imorn får ni se lite mer vad som (inte) händer

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

Meister
6 763 Inlägg
26 maj 2008
#56
FixarKlasse skrev:
När jag ser bilderna...funderar jag genast på insugsdelarna på turbon..blåser fläkten som sitter på kylet mot motorn?Eller e den kopplad så den blåser på kylarn? O går så fort du vrider på tändningen??
Isåfall snor den ju all luft!

Han borde iaf få lite ladd.

Va de inte du som hade planer på att åka med 740-agg? Har för mig att jag läste de någon annanstans här på forumet? Men de ser riktigt fränt ut iaf. Trotts att de är en ford tongue


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
26 maj 2008
#57
Motorn är väl på 3.5 liter ungefär va??...I så fall kan man teoretiskt säga att du har en 1.8 liters motor per turbo o ja undrar om en 1.8 liters motor sku orka dra runt en sån där turbo för dom e ju ganska stora i mina ögon iallfall så om de sku va de som e proplemet låter faktiskt lite troligt i mina öron....Men lite lad tycker man du borde få...


116 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
#58
motorn är på 5 liter = 2.5 liter per turbo

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
27 maj 2008
#59
Okej, då ska de ju borda räcka till...har du borra upp den då ellir??


Meister
6 763 Inlägg
27 maj 2008
#60
Toffe10 skrev:
Okej, då ska de ju borda räcka till...har du borra upp den då ellir??

289 är ungefär 5 liter. Och de är orginal storlek. De är inte någon löjlig tysk v8:or som de pratas om här tongue



Sök