3132
Sök

Volvo Amazon 121 , Motor ??

223 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#1
Vad är det för motor i en Volvo Amazon 121 -67. 75hk e de b16, b18 lr b20??

Tackar för svar i förhand! smile

Mvh

summitracing.com

184 Inlägg
24 maj 2008
#2
tror de kan va en b18 sitter de i min gamla duett från -65

tror de ska stå på motor-blocket
Senast redigerat av saab_power_900 (24 maj 2008)

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
24 maj 2008
#3
skulle tippa på en b20 jag vet att de är inte är b16 iaf då dom sitter i äldre amazonerna

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

2 126 Inlägg
24 maj 2008
#4
B18 eller B20

EDIT: Din har nog en B18 då jag har för mig att B20 introducerades först -69 men rätta mig om jag har fel!
Senast redigerat av Big_JN (24 maj 2008)


21 761 Inlägg
25 maj 2008
#5
B18A har 75 HK, då borde det vara den motorn. Min fars Amazon kombi-67 har B18A på 75 HK (55kW) och den motorn är original. Sedan finns det olika utföranden av varje motortyp, men sånt där kan Amazonforumet ge svar på.

Big_JN: Enligt rephandboken för Amazon så står det att B20 kom -69, verkar vara så smile.

Driifter;)
1 630 Inlägg
25 maj 2008
#6
sitter en b18A i om det är en 121 -67 om ingen bytt ut motorn

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

223 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#7
Okok låter bra detta ! men de blir nog och bytta ut motorn då till en b20 ! ville bare veta för det är lite onödigt och köpa en b20 om de sitter redan en i!

tack för alla svar! big_smile

summitracing.com

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 maj 2008
#8
Kontrollera först skicket på motorn du har. Om den är bra så är det vettigare att satsa på en Weber 36 dcd och k-kam.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

223 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#9
caromania skrev:
Kontrollera först skicket på motorn du har. Om den är bra så är det vettigare att satsa på en Weber 36 dcd och k-kam.

Men så du menar att b18 är bättre än b20??

summitracing.com

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 maj 2008
#10
Volvo_GL skrev:
caromania skrev:
Kontrollera först skicket på motorn du har. Om den är bra så är det vettigare att satsa på en Weber 36 dcd och k-kam.

Men så du menar att b18 är bättre än b20??

Nja,
en B20 drar mer än en B18 utan att ge så mycket mer effekt. Om din motor är i bra skick vg komp, skrammel så är det ju dumt att byta den. Du tar ju en risk om du köper en annan motor att den är i sämre skick. Om du inte tänkt renovera en vid sidan förstås och stoppa i senare? Då skulle jag skaffa en B18 och borra den. Då kommer aldrig besiktningen bråka med dig om effekt etc.

edit: skaffa en sen fördelare från typ 74, alternativt en ombyggnadsats.
Senast redigerat av caromania (25 maj 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

223 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#11
caromania skrev:
Volvo_GL skrev:
caromania skrev:
Kontrollera först skicket på motorn du har. Om den är bra så är det vettigare att satsa på en Weber 36 dcd och k-kam.

Men så du menar att b18 är bättre än b20??

Nja,
en B20 drar mer än en B18 utan att ge så mycket mer effekt. Om din motor är i bra skick vg komp, skrammel så är det ju dumt att byta den. Du tar ju en risk om du köper en annan motor att den är i sämre skick. Om du inte tänkt renovera en vid sidan förstås och stoppa i senare? Då skulle jag skaffa en B18 och borra den. Då kommer aldrig besiktningen bråka med dig om effekt etc.

edit: skaffa en sen fördelare från typ 74, alternativt en ombyggnadsats.

Va är skilnaden på fördelarna da?

summitracing.com

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 maj 2008
#12
Bättre tändkurva, hjälper till om du tänker trimma lite.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

223 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#13
Okok men funderar på att göra den så orginal kanske den hade bare gått 7000 synd å förstöra den fixa å sälja!

summitracing.com

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 maj 2008
#14
Jo, original är kul. Du kanske inte var i trimmarfunderingar alls? Då tycker jag definitivt att du ska skippa en B20.
Är du säker på 7000? Det kan ju vara 17000 eller 57000...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

21 761 Inlägg
25 maj 2008
#15
Ja, de där bilarna har bara 5 siffror på kilometermätaren och då är det svårt att veta hur långt den kan ha gått.

223 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#16
ja den jar gått 7000mil helt säker på det! ägaren innan hade bare haft den ståendes!!

summitracing.com

The Listener
279 Inlägg
17 juni 2008
#17
Det var B18=75hk -62 till-68 och B20=85hk -69 till-70. Så om inget hent på vägen så e det en B18 som i min -68

551 Inlägg
17 juni 2008
#18
Jonte13-59-68 skrev:
Det var B18=75hk -62 till-68 och B20=85hk -69 till-70. Så om inget hent på vägen så e det en B18 som i min -68

75hk i b18A och så e de väl 82hk i b20A ? tongue har för mej de iaf smile

Volvo For Life =)

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 juni 2008
#19
Fanns faktiskt b 20 i några -68  amazoner i original...Jag hade en av dom....men före de finns bara b-18.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 juni 2008
#20
Strunta i det där med hästkrafterna. Efter 40 år så stämmer inte det så bra längre. Mycket viktigare är att det är en motor i bra skick. Då kan du ganska enkelt få ur 115-120 riktiga hk. Sedan är det så att de siffrorna som nämns ovanför (75) är SAE-hästar. En B18 har 68hk DIN.

Mr Buggy, är du säker på att det var originalmotor? Det B20 kom med -69.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök