www.X40nordic.com skrev:
Senaste E85-konvertingen, flexifuelmotorn, från Volvo är 2.5T som finns i S80 och V70 och som kallas 2.5FT. Visserligen är detta en motor som kan gå på både bensin/E85 och det är säkert enklare om man konverterar utan att bibehålla flexibiliteten. Men är kommer listan med ändringarna på 2.5FT.
-Ny fuelrail och spridarklips.
-Ventilsätena från CNG-motorn.
-Avgasventilen från CNG-motorn modifierad för turbo.
-Hårdanodiserade kolvar.
-Omdesignat insug (plenum).
-Nya bränsleledningar. (Från Loperm 3500D till Fluorocomp.)
-Nya tändstift, NGK.
-Förbättrad luftmassmätare.
-Omdesignad kamremskåpa (!).
-Ny mjukvara funktion och kalibrering.
-CADS2, avståndsradar till aktiv farthållare.
-Ny slutväxel, 4.00 --> 3.77.
-Motorvärmare såklart...
Vissa grejer kanske man kan klara sig utan och vissa kan man byta själv men om man enbart laddar ny mjukvara i sin 2.5T och då tror att man fått en "2.5FT" så får man tänka om. Tror inte Volvo pillar med ventilsäten, kolvar och bränsleledningar osv bara för att det är roligt... Fast de måste ju garantera funktion över väldigt lång tid, det behöver ju inte hemmapularen tänka på.