3374
Sök

El fel= startproblem...

21 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
#1
jag har en volvo 740 glt 16v och nu efter motorrenoveringen satte jag i motorn men det verkar somom det inte kommer ngn ström till startnyckeln. Jag har ström i dom 2 tjocka röda kablarna från batteriet till startmotorn och sen till generatorn.

Men från generator kommer det ingen ström
och från startmotorn små stickkontakter kommer det ingen ström heller, dock går startmotorn runt om man tar en mejsel och tar ström från röda kabeln till den ena stickkontakten (den undre av dom) jag kommer inte ihåg hur många kablar det skall sitta påstartmotorn heller då jag bara hittar en potenciell kabel

Så hur skall dena grön-blåa kabel sitta lr i vilken av stickkontakterna??
Jag antar att det ska komma manöverström från den kabeln till startmotorn?? men då ligger problemet i att jag inte får ngn ström fram till tändningslåset???

Tacksam för hjälp smile smile

blacken
27 maj 2008
#2
oskarojala skrev:
jag har en volvo 740 glt 16v och nu efter motorrenoveringen satte jag i motorn men det verkar somom det inte kommer ngn ström till startnyckeln. Jag har ström i dom 2 tjocka röda kablarna från batteriet till startmotorn och sen till generatorn.

Men från generator kommer det ingen ström
och från startmotorn små stickkontakter kommer det ingen ström heller, dock går startmotorn runt om man tar en mejsel och tar ström från röda kabeln till den ena stickkontakten (den undre av dom) jag kommer inte ihåg hur många kablar det skall sitta påstartmotorn heller då jag bara hittar en potenciell kabel

Så hur skall dena grön-blåa kabel sitta lr i vilken av stickkontakterna??
Jag antar att det ska komma manöverström från den kabeln till startmotorn?? men då ligger problemet i att jag inte får ngn ström fram till tändningslåset???

Tacksam för hjälp smile smile

Om du har två stift på startmotorn så ger den ena ström till tändspolen, och den andra kommer ifrån tändningslåset. Om du inte vet vilken som ska ge kräm till starmotorn koppla in ett test instrument/testmejsel eller liknande på sladdarna och se vilken som GER kräm när du drar startnyckeln till startläget (Eller tända och släcka med tändningsnyckeln när du vrider den till startläget). den går till startmotorn. Den som du provade med på startmotorn..
Senast redigerat av blacken (27 maj 2008)

Kicker
163 Inlägg
27 maj 2008
#3
har du kopplat kablarna som dom satt innan när du satt i motorn, alltså Strömmen som går från motorn in i kupén ?

See you sideways!!

10 287 Inlägg
27 maj 2008
#4
Den grön-blåa skall sitta på samma terminal som du kortslöt mot med din mejsel.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

BTLulle
27 maj 2008
#5
Du har glömt ansluta en kabel nere vid startmotorn. En grov kabel som går in i kupen.

MVH Peter
Senast redigerat av BTLulle (27 maj 2008)

21 761 Inlägg
27 maj 2008
#6
Kommer verkligen tändlåsets huvudmatning från startmotorn på 740?
Finns det ingen plusplint i motorrummet som har flera pluskablar anslutna?

På 240 så går det iaf en "halvgrov" kabel från batteriet till en kopplingsplint som sitter på innerskärmen, det är från den plinten som bla tändlåset får sin huvudmatning.
Senast redigerat av Drönirettab (27 maj 2008)

21 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#7
ok ska testa och se om jag hittar ngn mer kabel annars får ja kolla era andra ideer, tackar


Sök