3186
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

2 126 Inlägg
28 maj 2008
#61
Volvo:s första personbil hade en Penta motor och att Volvos B-motorer (b16,b18,b20 osv) härstammar ifrån Penta därav namnet Penta-raggare!  big_smile


Stolt pappa
161 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#62
Peugeot 504 U (pickup) tillverkades i Europa ända fram till -91. Den tillverkas fortfarande i Sydamerika.

Både Peugeot 504U och 505 kombi kunde beställas i "Dangelutförande" från firman Dangel i Tyskland. Det betydde hög markfrigång och fyrhjulsdrift.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
28 maj 2008
#63
#Visste ni att volvos B5425XX motorer med Denso sprut 99- har en tomgångs ventil som syre sätter
   bränslet efter spridaren istället för att reglera tomgången med spjället eller ett kring gående   
   tomgångsystem?

#Att det är lättare att byta oljefilter ovanifrån på de flesta renualt K4M motorer, annars får man trä filtret   
  längs med kylaren och ner vid vxllådan.

#Volvos nya automat lådor går inte fortare än i 30km/h när dom ligger i leverans mode. Perfekt att bygga epa på tongue

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

160 Inlägg
28 maj 2008
#64
Att Militära hummer bilar har ställbara elektro magnetiska stötdämpare ! ju mer ström till stötdämparn ju hårdare oljesmet & hårdare stötdämpare...!


Forummoderator
26 339 Inlägg
28 maj 2008
#65
_Kekke_ skrev:
AirOne skrev:
Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra
över minor och besättningen undkomma utan skador.
Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt.
...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton tongue

Liten rättelse wink Bilen hette från början HMMWV, som är en förkortning av High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Den civila versionen däremot hette Hummer H1 smile

Haha..tackar för den rätttelsen..tror folk känner mer till bilen om man helt enkelt
säger "Hummer" eller "Humvee"..därför jag skrev så.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

772 Inlägg
28 maj 2008
#66
Volvos framhjulsdrivna bilars motorer egentligen har ursprung från Saab. (beroende på hur man ser det)
När första modellen av 850 kom (som är framhjulsdriven), så hade chefen för
just motorbyggandet från Saab slutat där och istället börjat på volvo en tid innan,
och där hade han tagit fram en framhjulsdriven bil och motor åt volvo.





Därför kör jag saab och inte en mix som volvo är.. big_smile
Senast redigerat av PoulZen (28 maj 2008)

113 Inlägg
28 maj 2008
#67
J-P-R skrev:
Edge skrev:
Många kanske inte tänker på det, men VW och Audi har en mindre backspegel på passagerarsidan. Många med mig stör sig på det, och då vill jag gärna veta varför det är så? gäller Golf IV och motsvarande Audi årsmodeller..

Blev kanske inget onödigt vetande, men om nån svarar på frågan så blir det ju kanske det ändå. tongue

Detta gäller väl främst tyska bilar då även Mercedes haft det.
Men fenomenet beror på (som jag fått det förklarat för mig) Att tyskarna när dem ligger på auobahn sällan kollar i den högra spegeln utan viktigast är att se så ingen kör om en. Därav skall den högra spegeln vara mindre, sedan att det säkert sparar någon mililiter soppa per mil är väl aldrig fel smile

Vet inte hur mycket sanning det ligger i det dock.

Den vänstra spegeln är större för att man ska kunna se så att det inte ligger någon bil i vänster sida. Större spegel = Ingen dödvinkel.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 maj 2008
#68
Aruzo skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Aruzo skrev:
Dodge gömde hålet till startveven på 1938 års modell för att dom tyckte det var pinsamt att man kanske var tvungen att veva igång den!

Renault hade vev t.o.m 1965

Säger väl en del om franska bilar................

En del ryska bilar hade vev in på 80-talet. T.ex Lada Niva. roll

de säger väl ännu mer om ryska bilar då lol

Precis. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
28 maj 2008
#69
M3LK3R skrev:
J-P-R skrev:
Edge skrev:
Många kanske inte tänker på det, men VW och Audi har en mindre backspegel på passagerarsidan. Många med mig stör sig på det, och då vill jag gärna veta varför det är så? gäller Golf IV och motsvarande Audi årsmodeller..

Blev kanske inget onödigt vetande, men om nån svarar på frågan så blir det ju kanske det ändå. tongue

Detta gäller väl främst tyska bilar då även Mercedes haft det.
Men fenomenet beror på (som jag fått det förklarat för mig) Att tyskarna när dem ligger på auobahn sällan kollar i den högra spegeln utan viktigast är att se så ingen kör om en. Därav skall den högra spegeln vara mindre, sedan att det säkert sparar någon mililiter soppa per mil är väl aldrig fel smile

Vet inte hur mycket sanning det ligger i det dock.

Den vänstra spegeln är större för att man ska kunna se så att det inte ligger någon bil i vänster sida. Större spegel = Ingen dödvinkel.

¨
Haha, den vänstra spegeln är ju normalstor så den har inget med dödavinkeln att göra. Nej som sagt, den enda logiska förklaring jag fått till "stumpen" på högra sidan är att tyskar sällan kollar i den och varför då göra den större än nödvändigt?
Senast redigerat av J-P-R (28 maj 2008)

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
29 maj 2008
#70
Corvair65 skrev:
På bilmärket Hillman var på 50-talet första växeln enbart till för "extremt dålig vägkvalitet och terrängkörning". Man ska starta på 2:an vid normala förhållanden.

När Porsche skulle typa in 959an fick man problem med ljudnivån vid start från stillastående, det löstes genom att starta på 2an, och hänvisa 1an till att vara en terräng-växel...^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
29 maj 2008
#71
Peugeot/Reunult V6 motorn som sitter i volvo 760 sitter även i GMC Delorian


SSS -12
3 217 Inlägg
29 maj 2008
#72
Henry Ford sa när han lanserade T-Forden:

"Den kan fås i vilken färg du vill, sålänge den är svart"

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

SSS -12
3 217 Inlägg
29 maj 2008
#73
Ford Focus ST, nyare modellen!

Motorn hämtad från Volvos T5

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

SSS -12
3 217 Inlägg
29 maj 2008
#74
Ford Escort Cosworth byggdes på samma bottenplatta som Sierra Cosworth... Och Cosworth har även varit med och utvecklat en Mercedes W124 190E Cosworth!

Vet inte vad som gäller om överladdning där, men Scorpio Cosworth är ej överladdad

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Ace Ventura
1 240 Inlägg
29 maj 2008
#75
Stoorn skrev:
Peugeot/Reunult V6 motorn som sitter i volvo 760 sitter även i GMC Delorian

De e ju 1 solklart bevis på att volvo är en sportbil då cool


Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
29 maj 2008
#76
Fuckface skrev:
Ford Escort Cosworth byggdes på samma bottenplatta som Sierra Cosworth... Och Cosworth har även varit med och utvecklat en Mercedes W124 190E Cosworth!

Vet inte vad som gäller om överladdning där, men Scorpio Cosworth är ej överladdad

Ganska lågiskt.. efter som de heter Cosworth efter de ordinarie bilnamnet...
Vill oxå tillägga att det var Mercedes 190e Heter W201.. Inte W124 ;P

Sump Runk Rätt O Slätt!

SSS -12
3 217 Inlägg
29 maj 2008
#77
Aruzo skrev:
Stoorn skrev:
Peugeot/Reunult V6 motorn som sitter i volvo 760 sitter även i GMC Delorian

De e ju 1 solklart bevis på att volvo är en sportbil då cool

Eller Peugeot/Renault... wink

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

SSS -12
3 217 Inlägg
29 maj 2008
#78
HyperSonica skrev:
Fuckface skrev:
Ford Escort Cosworth byggdes på samma bottenplatta som Sierra Cosworth... Och Cosworth har även varit med och utvecklat en Mercedes W124 190E Cosworth!

Vet inte vad som gäller om överladdning där, men Scorpio Cosworth är ej överladdad

Ganska lågiskt.. efter som de heter Cosworth efter de ordinarie bilnamnet...
Vill oxå tillägga att det var Mercedes 190e Heter W201.. Inte W124 ;P

Mitt fel... Inte påläst på den nivån när det kommer till Mercedes! Men det var värt ett försök... Vilken är W124 då?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
29 maj 2008
#79
Fuckface skrev:
HyperSonica skrev:
Fuckface skrev:
Ford Escort Cosworth byggdes på samma bottenplatta som Sierra Cosworth... Och Cosworth har även varit med och utvecklat en Mercedes W124 190E Cosworth!

Vet inte vad som gäller om överladdning där, men Scorpio Cosworth är ej överladdad

Ganska lågiskt.. efter som de heter Cosworth efter de ordinarie bilnamnet...
Vill oxå tillägga att det var Mercedes 190e Heter W201.. Inte W124 ;P

Mitt fel... Inte påläst på den nivån när det kommer till Mercedes! Men det var värt ett försök... Vilken är W124 då?

He he... w124 är kombimodellen smile http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W124

Sump Runk Rätt O Slätt!

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
29 maj 2008
#80
Höger Backspegel på en mercedes 190 är mindre än den högra...
och på saab 9000 hänger den högre backspegeln mer ner än den vänstra ;P

Sump Runk Rätt O Slätt!


Sök