2924
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

1 335 Inlägg
6 februari 2010
#861
sammlund skrev:
Audi 100 (C4) har en enskild knapp för instrument belysningen. smile
Finns på min vinter bil också! Vectra 1993...

2 271 Inlägg
6 februari 2010
#862
Iam2fast4U skrev:
lingua skrev:
Iam2fast4U skrev:

+1 big_smile
så jävla sant att jag glömde bort vad jag skulle skriva i första taget
Det är bara pojkar med små ..... som  behöver hävda sig!smile
jag kör i vilket fall inte saab så jag är jävligt nöjd ändå
brudarna med;)
Tills du kör upp till Stockholm... då räcker inter riktigt en -90:a till längre!smile annars trevlig bil.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
7 februari 2010
#863
För att få i ett nyare batteri i en 1988 Ford Thunderbird får man "bygga" en träbit som håller fast det wink

Storleken på skruven som klamrar fast batteriet i en saab 9000 är storlek 10!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

4 682 Inlägg
7 februari 2010
#864
-På 50-talet så var 75% av Finlands taxibilar av märket Gaz.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 februari 2010
#865
Moparboy440 skrev:
-På 50-talet så var 75% av Finlands taxibilar av märket Gaz.
Och här i Sverige var det antagligen gamla jänkare, eller Volvodroskor.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Lastbilschaufför
257 Inlägg
7 februari 2010
#866
sammlund skrev:
Audi 100 (C4) har en enskild knapp för instrument belysningen. smile
vart fan sitter den knappen? =O Min belysning tänds automagiskt smile

Four Rings To Rule Them All

4 506 Inlägg
7 februari 2010
#867
Danne_nkpg skrev:
sammlund skrev:
Audi 100 (C4) har en enskild knapp för instrument belysningen. smile
vart fan sitter den knappen? =O Min belysning tänds automagiskt smile
Det har Volvo 240/740 m.fl också. Varför förstår jag dock ej. Själv har jag inte haft någon nytta utav att kunna dimma ljuset när jag körde 240.

Kan du andas kan du dö.

841 Inlägg
7 februari 2010
#868
saab gripen elelr va de heter var först med att göra en stress fläkt big_smile


841 Inlägg
8 februari 2010
#869
alla får väll säga va de vill hur vet du att exakt du har rätt ?? allt är inte smuts  ..så gå o släng dej i väggen du som tilome kör saab borde fattat det men upperbarligen inte .


R1 driver!
5 128 Inlägg
8 februari 2010
#870
Elda skrev:
dadooo skrev:
saab gripen elelr va de heter var först med att göra en stress fläkt big_smile
Snälla ignorera honom, han vet uppenbarligen inte vad han pratar om och det har redan smutsats tillräckligt i denna tråden.
Precis! För SAAB kom väl med turbon redan på tidigt -70 tal?


Olika
907 Inlägg
8 februari 2010
#872
Porsche 911 turbo kom 1975 och Saab 99 turbo verkar vara från 1979 ?

Mvh
Fredrik

469 Inlägg
8 februari 2010
#873
vad jag vet så var det iaf olds och chevrolet som var först med turbo på bensinmotorer!

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

R1 driver!
5 128 Inlägg
8 februari 2010
#874
Det jag fått höra va iaf att SAAB under 70-talet va dom första som lyckades montera kontrollerad turbo på en personbil (wastegaten då), men hade sedan ett bra tag innan hållit på med turbo inom motorsporten.
Någon säker källa har jag dock inte till detta!


Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
8 februari 2010
#875
Fartsyndare skrev:
Freddah850 skrev:
Saab var först i världen att sätta en turbo (en fungerande) i en personbil.
Saab var först i världen att ha säkerhetsbälte som standard..
Nej, först ur var Chevrolet (Corvair med lyftkyld svansmotor med turbo) sen BWM (2002 Turbo 1973, släpptes lagom till oljekrisen därav kortlivad) SEN Saab. Dock började Volvo utveckla sina turbo bilar innan Saab men Saab ville vara före Volvo med att sälja sina turbo bilar så dom släppte sina bilar innan dom var helt färdiga och lät kunderna vara del i utvecklingsprocessen.

Edit, givetvis var även Porsche med på ett hörn, dom släppte 911 Turbo någonstans i mitten på 70 talet.
Som synes har detta diskuterats tidigare i tråden

"Assumption is the mother of all fuckups"

469 Inlägg
8 februari 2010
#876
Chrise skrev:
Fartsyndare skrev:
Freddah850 skrev:
Saab var först i världen att sätta en turbo (en fungerande) i en personbil.
Saab var först i världen att ha säkerhetsbälte som standard..
Nej, först ur var Chevrolet (Corvair med lyftkyld svansmotor med turbo) sen BWM (2002 Turbo 1973, släpptes lagom till oljekrisen därav kortlivad) SEN Saab. Dock började Volvo utveckla sina turbo bilar innan Saab men Saab ville vara före Volvo med att sälja sina turbo bilar så dom släppte sina bilar innan dom var helt färdiga och lät kunderna vara del i utvecklingsprocessen.

Edit, givetvis var även Porsche med på ett hörn, dom släppte 911 Turbo någonstans i mitten på 70 talet.
Som synes har detta diskuterats tidigare i tråden
det är fortfarande inte sanningen! Oldsmobile F-85 Jetfire (en variant av Cutlass) fanns ute på marknaden strax före(1962) Chevrolet Corvair Monza i Spyder-utförande. Det var den allra första serietillverkade personbilen med turbo.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
8 februari 2010
#877
exoop skrev:
Chrise skrev:
Fartsyndare skrev:

Nej, först ur var Chevrolet (Corvair med lyftkyld svansmotor med turbo) sen BWM (2002 Turbo 1973, släpptes lagom till oljekrisen därav kortlivad) SEN Saab. Dock började Volvo utveckla sina turbo bilar innan Saab men Saab ville vara före Volvo med att sälja sina turbo bilar så dom släppte sina bilar innan dom var helt färdiga och lät kunderna vara del i utvecklingsprocessen.

Edit, givetvis var även Porsche med på ett hörn, dom släppte 911 Turbo någonstans i mitten på 70 talet.
Som synes har detta diskuterats tidigare i tråden
det är fortfarande inte sanningen! Oldsmobile F-85 Jetfire (en variant av Cutlass) fanns ute på marknaden strax före(1962) Chevrolet Corvair Monza i Spyder-utförande. Det var den allra första serietillverkade personbilen med turbo.
Det går med andra ord att säga att GM var först med turbomotorer på personbilar. smile
Inte SAAB, Porsche eller BMW...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

KHRacing
8 februari 2010
#878
fredriq skrev:
När kom Saabs första turbomotor med 4-ventilsteknik ?

Audi sportquattro som faktiskt gick att köpa som vanlig dödlig 1980 hade 4-ventilsteknik...
Audi quattro fanns inte ens 1980.. o framförallt inte Sportmodellen & 4V-teknik

469 Inlägg
8 februari 2010
#879
Opelmadness skrev:
exoop skrev:
Chrise skrev:

Som synes har detta diskuterats tidigare i tråden
det är fortfarande inte sanningen! Oldsmobile F-85 Jetfire (en variant av Cutlass) fanns ute på marknaden strax före(1962) Chevrolet Corvair Monza i Spyder-utförande. Det var den allra första serietillverkade personbilen med turbo.
Det går med andra ord att säga att GM var först med turbomotorer på personbilar. smile
Inte SAAB, Porsche eller BMW...
precis smile så v8+turbo=sant haha

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Olika
907 Inlägg
8 februari 2010
#880
KHRacing skrev:
fredriq skrev:
När kom Saabs första turbomotor med 4-ventilsteknik ?

Audi sportquattro som faktiskt gick att köpa som vanlig dödlig 1980 hade 4-ventilsteknik...
Audi quattro fanns inte ens 1980.. o framförallt inte Sportmodellen & 4V-teknik
Audi quattro (numera kallad Urquattro) började tillverkas i juli 1980.

Sportquattro började tillverkas först i maj 1984 inser jag nu, faktafel på www.carfolio.com där!

Mvh
Fredrik


Sök