4049
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

70 Inlägg
29 maj 2008
#81
HyperSonica skrev:
Höger Backspegel på en mercedes 190 är mindre än den högra...
och på saab 9000 hänger den högre backspegeln mer ner än den vänstra ;P

hahah.. höger mindre än höger?? wink lol


410 Inlägg
29 maj 2008
#82
J-P-R skrev:
M3LK3R skrev:
J-P-R skrev:

Detta gäller väl främst tyska bilar då även Mercedes haft det.
Men fenomenet beror på (som jag fått det förklarat för mig) Att tyskarna när dem ligger på auobahn sällan kollar i den högra spegeln utan viktigast är att se så ingen kör om en. Därav skall den högra spegeln vara mindre, sedan att det säkert sparar någon mililiter soppa per mil är väl aldrig fel smile

Vet inte hur mycket sanning det ligger i det dock.

Den vänstra spegeln är större för att man ska kunna se så att det inte ligger någon bil i vänster sida. Större spegel = Ingen dödvinkel.

¨
Haha, den vänstra spegeln är ju normalstor så den har inget med dödavinkeln att göra. Nej som sagt, den enda logiska förklaring jag fått till "stumpen" på högra sidan är att tyskar sällan kollar i den och varför då göra den större än nödvändigt?

men det stämmer ju inte det är bara för döda vinkeln för att den har till och med en del av spegeln som har annorlunda slipning för att den ska eliminera döda vinkeln ytterligare. Äldre VAG bilar har ju två normala speglar på båda sidor med tillhörande död vinkel. Dessutom så har det inget med tyskarna att göra förr hade man ingen backspegel på vänster sidan bara för det ansågs vara onödigt då man ändå inte behöver ha lika bra uppsikt bak på vänster sida.


Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
29 maj 2008
#83
HyperSonica skrev:
Höger Backspegel på en mercedes 190 är mindre än den Vänster...
och på saab 9000 hänger den högre backspegeln mer ner än den vänstra ;P

Sump Runk Rätt O Slätt!

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
29 maj 2008
#84
budge skrev:
HyperSonica skrev:
Höger Backspegel på en mercedes 190 är mindre än den högra...
och på saab 9000 hänger den högre backspegeln mer ner än den vänstra ;P

hahah.. höger mindre än höger?? wink lol

även den bästa gör fel ibland tongue ha ha

Sump Runk Rätt O Slätt!

NeonX
29 maj 2008
#85
Att entanolbilar teoretiskt sett kan explodera som bilar på film, till skillnad från bensin/disel bilar som brinner upp...( källa : brandman under en föreläsning )

Ace Ventura
1 240 Inlägg
29 maj 2008
#87
Big_JN skrev:
Visste ni att man fortfarande kan köpa en splitterny DeLorean i USA!? big_smile
http://www.delorean.com/sales.asp

Jag hörde att vänster? framskärm ska vara hårdvaluta till dom för vid en strejk vid de lorean fabriken kastade dom strejkande bilbyggarna pressverktyget till vänster framskärm i en sjö? Sant eller falskt?


2 126 Inlägg
29 maj 2008
#88
Aruzo skrev:
Big_JN skrev:
Visste ni att man fortfarande kan köpa en splitterny DeLorean i USA!? big_smile
http://www.delorean.com/sales.asp

Jag hörde att vänster? framskärm ska vara hårdvaluta till dom för vid en strejk vid de lorean fabriken kastade dom strejkande bilbyggarna pressverktyget till vänster framskärm i en sjö? Sant eller falskt?

Det har jag också hört!


2 126 Inlägg
29 maj 2008
#89
Att Clyde "Champion" Chestnut Barrow (Bonnie & Clyde) skrev ett brev till Henry Ford och tackade för hans V8!


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 maj 2008
#90
Fuckface skrev:
Henry Ford sa när han lanserade T-Forden:

"Den kan fås i vilken färg du vill, sålänge den är svart"

Det är en myt. Model T fanns i en hel del olika färger, men den vanligaste var "Japan Black Enamel" för den torkade fortast. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 maj 2008
#91
Fuckface skrev:
Ford Focus ST, nyare modellen!

Motorn hämtad från Volvos T5

Och Volvo i sin tur köpte motorn från Audi. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 maj 2008
#92
HyperSonica skrev:
Fuckface skrev:
HyperSonica skrev:

Ganska lågiskt.. efter som de heter Cosworth efter de ordinarie bilnamnet...
Vill oxå tillägga att det var Mercedes 190e Heter W201.. Inte W124 ;P

Mitt fel... Inte påläst på den nivån när det kommer till Mercedes! Men det var värt ett försök... Vilken är W124 då?

He he... w124 är kombimodellen smile http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W124

Inte bara kombi. Hela modellserien W124 fins som cab, coupé, sedan och kombi. Och med motorer från 1,8-5,0.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 maj 2008
#93
HyperSonica skrev:
Höger Backspegel på en mercedes 190 är mindre än den högra...
och på saab 9000 hänger den högre backspegeln mer ner än den vänstra ;P

Tycker hela saab 9000 hänger lite överallt.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

* Klåpare
1 718 Inlägg
29 maj 2008
#94
Det är inte helg än, men lite bilrelaterad snusk tål ni väl såhär mitt på veckan? big_smile

När Honda lanserade sin nya bilmodell *** så blev det lite problem när den skulle till Sverige. Den döptes om till Jazz för den svenska marknaden.

Mitsubishi Pajero betyder på spansk slang Mitsubishi Runkare.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

2 266 Inlägg
29 maj 2008
#95
mercedes 190 cosworth sitter en 2,5 liters 16 valve sugmotor där är de cosworth som har utvecklat toppen på den. Lika i ford scorpio där byggde dom på 2,9 och byggde om den till 24valve. Men i england såldes dom med både turbo fyran och v6 under namnet granada cosworth. Volvo femmor är en modulmotor som finns i 4,5,6 cyl. Gamla dieselsexan och 2,5 tdi i 850/x70 är audi motorer. Bensinsexan har dom utvecklat med hjälp av porsche och växellådan till 960 med hjälp av nån japansk biltillverkare. S40 1,8i har samma motor som mitsubshi carisma. Dom delar även bottenplatta. När dom utveckla 145an så vart de en glipa ovanför bakdörren och istället för att ta fram nya dörrar så la dom dit en plåtkil.

svetsdiff !!!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 maj 2008
#96
Big_JN skrev:
Visste ni att man fortfarande kan köpa en splitterny DeLorean i USA!? big_smile
http://www.delorean.com/sales.asp

Pillade lite med bilbyggaren och min DeLorean skulle kosta $70,710.25  big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

inte som alla andra...
127 Inlägg
29 maj 2008
#97
xorox_88 skrev:
den första volvo öv4 kallas för jakob

Och den första rullade av bandet 14e april 1927

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

OEM <3
6 957 Inlägg
29 maj 2008
#98
Va ja fått lärt mig är att om man ska skilja en äkta M3 e36 från e kopia
så sitter M loggan i innerskärmarna?!
Å så finns de inga svensksålda M3 36 cab..

De va rätt många år sen ja hörde detta, så rätta mig om ja har fel smile

OEM <3

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
29 maj 2008
#99
Bjork skrev:
Va ja fått lärt mig är att om man ska skilja en äkta M3 e36 från e kopia
så sitter M loggan i innerskärmarna?!
Å så finns de inga svensksålda M3 36 cab..

De va rätt många år sen ja hörde detta, så rätta mig om ja har fel smile

Visst såldes det e36 m3 cab i Sverige, finns ju b.la en svart 99:a (sist årsmodellen) som Magnus Uggla ägde tidigare.

Angående innerskärmarna vet jag inte, men finns betydligt lättare sätt att se skillnader också för den invigde.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
29 maj 2008
#100
laika skrev:
J-P-R skrev:
M3LK3R skrev:

Den vänstra spegeln är större för att man ska kunna se så att det inte ligger någon bil i vänster sida. Större spegel = Ingen dödvinkel.

¨
Haha, den vänstra spegeln är ju normalstor så den har inget med dödavinkeln att göra. Nej som sagt, den enda logiska förklaring jag fått till "stumpen" på högra sidan är att tyskar sällan kollar i den och varför då göra den större än nödvändigt?

men det stämmer ju inte det är bara för döda vinkeln för att den har till och med en del av spegeln som har annorlunda slipning för att den ska eliminera döda vinkeln ytterligare. Äldre VAG bilar har ju två normala speglar på båda sidor med tillhörande död vinkel. Dessutom så har det inget med tyskarna att göra förr hade man ingen backspegel på vänster sidan bara för det ansågs vara onödigt då man ändå inte behöver ha lika bra uppsikt bak på vänster sida.

Att det finns en annorlunda slipning på vänster spegel är ingen direkt nyhet för mig (finns dock bilar som saknar detta (men min Skoda har det iaf), nu handlade men varken du eller tidigare inlägg ger något vettigt svar på varför höger backspegel är mindre. Jag gav min teori och om man ser logiskt på det du skriver så ser man även sammanhanget, att förklaringen helt enkelt ligger i att höger backspegel anses onödig. Men ändå fyller ett behov vid backning och därmed ej helt kan lämnas bort.

F ö kan man ju även fråga sig varför man inte gjort en likvärdig slipning i höger backspegel med, svänger eller byter man aldrig fil åt det hållet? Jag gör iaf det.

Mvh


Sök