3163
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

2 266 Inlägg
11 augusti 2011
#1061
16 liter ligger volvos på Man lär va där omkring med.
En annan grej är att scania r730 kräver 300 nm för att motorn bara ska stå på tomgång samt att common rail pumpen idag använder 1/3 av sin max kapacitet så hästkraftskriget fortsätter när volvo släpper en 750 eller 770 motor.

svetsdiff !!!

3 112 Inlägg
11 augusti 2011
#1062
henne_svenne skrev:
bollen1986 skrev:
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar
Volvo p1800 es har också två dörrar och är kombi. Så det där stämde inte så bra
Min är med tvådörrars och kombi...

https://www1.garaget.org/archive/25/24337/19650/19650-162469.jpg


2 656 Inlägg
11 augusti 2011
#1063
viccoA skrev:
henne_svenne skrev:
bollen1986 skrev:
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar
Volvo p1800 es har också två dörrar och är kombi. Så det där stämde inte så bra
Min är med tvådörrars och kombi...

http://www1.garaget.org/archive/25/24337/19650/19650-162469.jpg
knappast en kombi :p


1 079 Inlägg
11 augusti 2011
#1064
viccoA skrev:
henne_svenne skrev:
bollen1986 skrev:
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar
Volvo p1800 es har också två dörrar och är kombi. Så det där stämde inte så bra
Min är med tvådörrars och kombi...

http://www1.garaget.org/archive/25/24337/19650/19650-162469.jpg
Hatchback?

Forummoderator
26 302 Inlägg
11 augusti 2011
#1065
viccoA skrev:
henne_svenne skrev:
bollen1986 skrev:
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar
Volvo p1800 es har också två dörrar och är kombi. Så det där stämde inte så bra
Min är med tvådörrars och kombi...

http://www1.garaget.org/archive/25/24337/19650/19650-162469.jpg
Räknas inte den där som hatchback?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

LTJD
192 Inlägg
11 augusti 2011
#1066
ekelund88 skrev:
ronkinpeace skrev:
Wikstromm skrev:

Ja de skiljer 100NM mellan MAN 680 och Volvo 660, tror inte du märker någon skillnad på de, men jag anser att MANen är starkare för att den har en mycket bättre växellåda, iaf mo jag jämn för våran FH12 480 och våran MAN Tga 480 så drar MANen märkbart mycker hårdare vid samma last... smile
måste ju tillägga att man MAN har 2 cylindrar mer än volvo, så om volvo körde med 8 cylindrar så skulle nog inte MAN eller nått annat märke ha en chans:)
men nu gör dom inte de ? eller hur då kan man ju inte resonera så
Håller med helt och hållet. "Hade jag haft ett jetplan så hade jag kört ifrån den där ferrarin" typ..

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

3 112 Inlägg
11 augusti 2011
#1067
AirOne skrev:
viccoA skrev:
henne_svenne skrev:

Volvo p1800 es har också två dörrar och är kombi. Så det där stämde inte så bra
Min är med tvådörrars och kombi...

http://www1.garaget.org/archive/25/24337/19650/19650-162469.jpg
Räknas inte den där som hatchback?
Tja beror väl på hur ni vill räkna, visst är den väl hatch-back och enligt wikipedia och BMW är det en coupé...




https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-72f1d2c5905e43334e078691f33fcd84.jpg


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2011
#1068
PoulZen skrev:
Rquired skrev:
1000mil i 110km/h är dock irriterande och att kunna komma hem utan att resan känns "som en evighet" är guld värt, sedan kan man knappast räkna med böter med som SaabIV nämner. Min bil dricker absolut inga 1.5dl mer per mil av att öka farten till 140km/h heller, utan säg att det är en 500:- om året extra (Beror förstås på bilen, men hur många pendlar i olämpliga högfartsbilar?) om man kör 1000mil per år.

Som skall vägas mot 90 timmar extra per år, att köra för fort är inget att rekommendera men 30km/h över på en ofta glest trafikerad motorväg är inget att moralpredika om, men inte känns det dyrt? Du sparar troligtvis mycket mer pengar på att bara stänga av ACn när den inte behövs! smile
Nu var det ju bara ett exempel. Och om du kör sammanlagt 1000mil i 140km/h så är det stor risk att du någon gång får böter.

Så du menar att din bil bara dricker lite mer än 2 matskedar extra om du ökar farten med 30km/h? Det har jag lite svårt att tro.

Jag moralpredikar inte överhuvudtaget. Jag visar bara att man kanske tror att man tjänar så mkt tid på att åka fortare. Men i verkligheten så är det inte säkert att du tjänar in någon tid alls beroende på hur du ser på det.
För även om du plockar bort böterna och din bil drar 1,5dl mer per mil så måste du arbeta in tiden för att kompensera för bensinåtgången.
Och som sagt det var bara ett exempel.
Att köra med ac på eller av tjänar du väldigt obetydligt på om inte någonting alls, vilket har blivit undersökt och bevisat.
När jag skrev "moralpredika" så var det absolut ingen pik mot dig utan jag ville tvärt om bara förtydliga att jag inte gjorde så i fallet fortkörning.

Angående förbrukningen så beror det på bil, på min bil sticker inte förbrukningen iväg nämnvärt om man ökar farten den bit vi diskuterat här och det skiljer absolut inga 1.5dl. AC kan däremot höja förbrukningen markant, särskilt vid tomgång eller stillastående då det kan bli en kraftig ökning. Du får däremot gärna länka eller hänvisa till de test du påstår ha gjorts, för att bevisa motsatsen är rätt enkelt om du har en färddator med momentan och/eller medelförbrukning. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

93 Inlägg
11 augusti 2011
#1069
henne_svenne skrev:
bollen1986 skrev:
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar
Volvo p1800 es har också två dörrar och är kombi. Så det där stämde inte så bra
även Opel Kadett Caravan 73-79
http://www.philseed.com/opkadc.html

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

270 Inlägg
11 augusti 2011
#1070
Joel82 skrev:
henne_svenne skrev:
bollen1986 skrev:
SAAB V4 95 1959-1978 är vad jag vet enda kombimodellen med 2 dörrar
Volvo p1800 es har också två dörrar och är kombi. Så det där stämde inte så bra
även Opel Kadett Caravan 73-79
http://www.philseed.com/opkadc.html
Och min Corolla.
https://www1.garaget.org/archive/14/13672/57433/57433-1687222.jpg


552 Inlägg
12 augusti 2011
#1071
Motor till Hyundai Santa fe (V6an 2,7L) går att ersätta med '97-'01 2,5a v6a från Sonata, passar bolt on, även elektroniken.

Går uppgradera den under dimensionerade lådan på Polo 6n1 med hjälp av en adapter som brukar finnas på Skodas AEE motorer. Då kan man slänga in vilken slitstark Golf III låda som helst och se glad ut. Dock krävs lite svetsning utav vxl. fäste + drivaxlar och vxl. länkage.

9 113 Inlägg
12 augusti 2011
#1072
En Audi Cabriolet med manuell cab är väldigt mycke automatiskt ändå. När man låser upp taket ovan framrutan, hissar den ner alla 4 rutor ca 10cm. För att kunna öppna cabluckan måste handbromsen vara i och koffertluckan stängd, samtidigt som cabluckan öppnas låses kofferten som då inte går att låsa upp med nyckeln. När man har stängt cabluckan ordentligt låses kofferten upp.


98 Inlägg
13 augusti 2011
#1073
chevas v6 som sitter i tex astro ska vad jag har fått höra vara en cheva 350 som man helt enkelt har fimpat 2cyl på alltså ska kolvar osv passa från en v6. måste ta reda på om det värkligen stämmer.nämnvärt vad gällande onödigt vetande är väll oxå att volvo 740 var den första bilen men sk barnlås på dörrar. alltså sprinten man kan peta på så att dörrna bara kan öppnas utifrån. var standard redan 85 och barnlåset försvann oxå utav någon anldening 92 alltså sista årmodellen. big_smile

98 Inlägg
13 augusti 2011
#1074
villon skrev:
volvodrifter skrev:
det är svårt att öppna motorhuven när vajern går av ute vid låset på en 740
Även på 850
inte ett dugg inte om man som jag arbetar på en bilskrot där det kommer in bilar varje dag med trasiga huvlås osv. en liten volvo l90 lastare med gafflar på är starkare än ett huvlås på en tex 740. men har dock inte provat på en 850 så får ta och göra det i morgon. är något trasigt. lös det med våld säger min chef big_smile

BT
110 Inlägg
13 augusti 2011
#1075
volvo284 skrev:
volvo 740 var den första bilen men sk barnlås på dörrar. alltså sprinten man kan peta på så att dörrna bara kan öppnas utifrån. var standard redan 85 och barnlåset försvann oxå utav någon anldening 92 alltså sista årmodellen. big_smile
Vadå försvann -92? Jag har ju barnlås på min -97a? Menar du bara att barnlåset försvann på 740 -92? Det fanns ju på 940 ända från starten -91 till slutet -98.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

Evildan
13 augusti 2011
#1076
Däremot är SAAB 95 1959-1975a är den enda 7-sitsiga personbilen med endast 2 dörrar?



Några övriga 2-dörrars kombibilar nedan då vi listat några redan, (räknar inte med halvkombisar med sluttande halvkombibaklucka såsom C30, 480, Z3, AMC Pacer, UNO, PUNTO, GOLF osv)
Opel Rekord, fanns både med 2 och 4 dörrar.
Opel Ascona Voyage, endast med 2 dörrar.
VW typ4 411 412, sedanversionerna har 4 dörrar per sida men kombin endast 2.
VW typ3 hade bara två dörrar per sida oavsett modell.

Vet inte om BLAZER och GMC TYPHOON ska räknas till kombibilar.
Så visst finns det ytterligare ett gäng kombibilar med endast 2dörrar.
Senast redigerat av Evildan (13 augusti 2011)

LTJD
192 Inlägg
13 augusti 2011
#1077
eccy243 skrev:
volvo284 skrev:
volvo 740 var den första bilen men sk barnlås på dörrar. alltså sprinten man kan peta på så att dörrna bara kan öppnas utifrån. var standard redan 85 och barnlåset försvann oxå utav någon anldening 92 alltså sista årmodellen. big_smile
Vadå försvann -92? Jag har ju barnlås på min -97a? Menar du bara att barnlåset försvann på 740 -92? Det fanns ju på 940 ända från starten -91 till slutet -98.
Läs igen. Det står ju sista årsmodellen, så ja. 740.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

212 Inlägg
13 augusti 2011
#1078
Har också en tvådörrars combi, eller tre dörrar kanske man ska kalla det med en extra självmordsdörr på ena sidan.
http://213.132.112.100/images/58/5846775284.jpg

Har också delad baklucka, väl inte så många som slår det? wink
http://213.132.112.100/images/58/5820609334.jpg


LTJD
192 Inlägg
13 augusti 2011
#1079
Delad "baklucka" hade ju duett också. tongue

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

Evildan
13 augusti 2011
#1080
JohanW skrev:
Har också en tvådörrars combi, eller tre dörrar kanske man ska kalla det med en extra självmordsdörr på ena sidan.


Har också delad baklucka, väl inte så många som slår det? wink
jag skulle nog dessvärre vilja påstå att det är tre dörrar på sidorna.
däremot är den vad jag kan komma på just nu den enda tredörrars personbilskombin med två dörrhål.
Senast redigerat av Evildan (13 augusti 2011)


Sök