På BMW e34 är det som standard att när det är 0grader lr mindre ute så värms alla spolarmustycken och nyckelhål upp när man stoppar in nykeln i dörrlåset
¨ Haha, den vänstra spegeln är ju normalstor så den har inget med dödavinkeln att göra. Nej som sagt, den enda logiska förklaring jag fått till "stumpen" på högra sidan är att tyskar sällan kollar i den och varför då göra den större än nödvändigt?
men det stämmer ju inte det är bara för döda vinkeln för att den har till och med en del av spegeln som har annorlunda slipning för att den ska eliminera döda vinkeln ytterligare. Äldre VAG bilar har ju två normala speglar på båda sidor med tillhörande död vinkel. Dessutom så har det inget med tyskarna att göra förr hade man ingen backspegel på vänster sidan bara för det ansågs vara onödigt då man ändå inte behöver ha lika bra uppsikt bak på vänster sida.
Att det finns en annorlunda slipning på vänster spegel är ingen direkt nyhet för mig (finns dock bilar som saknar detta (men min Skoda har det iaf), nu handlade men varken du eller tidigare inlägg ger något vettigt svar på varför höger backspegel är mindre. Jag gav min teori och om man ser logiskt på det du skriver så ser man även sammanhanget, att förklaringen helt enkelt ligger i att höger backspegel anses onödig. Men ändå fyller ett behov vid backning och därmed ej helt kan lämnas bort.
F ö kan man ju även fråga sig varför man inte gjort en likvärdig slipning i höger backspegel med, svänger eller byter man aldrig fil åt det hållet? Jag gör iaf det.
Mvh
Har hört varför VAG och Mercedes bilar har mindre spegel på hägersidan. Det är för att dom inte ska bli klassade som för breda och tvingas köra i filer för bilar med lägre hastigheter på t.ex autobahn. Tycker det är lite konstigt, när det finns andra tyska bilar i samma storlek med lika stora speglar på bägge sidorna.
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
men det stämmer ju inte det är bara för döda vinkeln för att den har till och med en del av spegeln som har annorlunda slipning för att den ska eliminera döda vinkeln ytterligare. Äldre VAG bilar har ju två normala speglar på båda sidor med tillhörande död vinkel. Dessutom så har det inget med tyskarna att göra förr hade man ingen backspegel på vänster sidan bara för det ansågs vara onödigt då man ändå inte behöver ha lika bra uppsikt bak på vänster sida.
Att det finns en annorlunda slipning på vänster spegel är ingen direkt nyhet för mig (finns dock bilar som saknar detta (men min Skoda har det iaf), nu handlade men varken du eller tidigare inlägg ger något vettigt svar på varför höger backspegel är mindre. Jag gav min teori och om man ser logiskt på det du skriver så ser man även sammanhanget, att förklaringen helt enkelt ligger i att höger backspegel anses onödig. Men ändå fyller ett behov vid backning och därmed ej helt kan lämnas bort.
F ö kan man ju även fråga sig varför man inte gjort en likvärdig slipning i höger backspegel med, svänger eller byter man aldrig fil åt det hållet? Jag gör iaf det.
Mvh
Har hört varför VAG och Mercedes bilar har mindre spegel på hägersidan. Det är för att dom inte ska bli klassade som för breda och tvingas köra i filer för bilar med lägre hastigheter på t.ex autobahn. Tycker det är lite konstigt, när det finns andra tyska bilar i samma storlek med lika stora speglar på bägge sidorna.
Hört att det ska motverka vindbrus så då minskar man ner den ena för den inte behövs lika mycket som den vänstra...för det är väl den högra som är mindre har jag för mig!
Sista Volvo Duett, eller PV 445 som den tidigare modellen hette. Senare döpt till Volvo 210, tillverkades den 19 februari 1969. OT:Samma datum sex år senare föddes jag.
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
men det stämmer ju inte det är bara för döda vinkeln för att den har till och med en del av spegeln som har annorlunda slipning för att den ska eliminera döda vinkeln ytterligare. Äldre VAG bilar har ju två normala speglar på båda sidor med tillhörande död vinkel. Dessutom så har det inget med tyskarna att göra förr hade man ingen backspegel på vänster sidan bara för det ansågs vara onödigt då man ändå inte behöver ha lika bra uppsikt bak på vänster sida.
Att det finns en annorlunda slipning på vänster spegel är ingen direkt nyhet för mig (finns dock bilar som saknar detta (men min Skoda har det iaf), nu handlade men varken du eller tidigare inlägg ger något vettigt svar på varför höger backspegel är mindre. Jag gav min teori och om man ser logiskt på det du skriver så ser man även sammanhanget, att förklaringen helt enkelt ligger i att höger backspegel anses onödig. Men ändå fyller ett behov vid backning och därmed ej helt kan lämnas bort.
F ö kan man ju även fråga sig varför man inte gjort en likvärdig slipning i höger backspegel med, svänger eller byter man aldrig fil åt det hållet? Jag gör iaf det.
Mvh
Har hört varför VAG och Mercedes bilar har mindre spegel på hägersidan. Det är för att dom inte ska bli klassade som för breda och tvingas köra i filer för bilar med lägre hastigheter på t.ex autobahn. Tycker det är lite konstigt, när det finns andra tyska bilar i samma storlek med lika stora speglar på bägge sidorna.
När vi ändå är inne på små backspeglar på MB, många W124:or (säkert mängder fler modeller) har eljustering endast på den högra spegeln. På vänsterspegeln får man justera för hand.
- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Att det finns en annorlunda slipning på vänster spegel är ingen direkt nyhet för mig (finns dock bilar som saknar detta (men min Skoda har det iaf), nu handlade men varken du eller tidigare inlägg ger något vettigt svar på varför höger backspegel är mindre. Jag gav min teori och om man ser logiskt på det du skriver så ser man även sammanhanget, att förklaringen helt enkelt ligger i att höger backspegel anses onödig. Men ändå fyller ett behov vid backning och därmed ej helt kan lämnas bort.
F ö kan man ju även fråga sig varför man inte gjort en likvärdig slipning i höger backspegel med, svänger eller byter man aldrig fil åt det hållet? Jag gör iaf det.
Mvh
Har hört varför VAG och Mercedes bilar har mindre spegel på hägersidan. Det är för att dom inte ska bli klassade som för breda och tvingas köra i filer för bilar med lägre hastigheter på t.ex autobahn. Tycker det är lite konstigt, när det finns andra tyska bilar i samma storlek med lika stora speglar på bägge sidorna.
Hört att det ska motverka vindbrus så då minskar man ner den ena för den inte behövs lika mycket som den vänstra...för det är väl den högra som är mindre har jag för mig!
VW Golf Ecomatic har elektrisk styrservo. Inte så många som vet det, inte ens folk på VW visste det, och påstod att jag inte kunde nånting om bilar när jag ville ha en ny elmotor till servostyrningen...
VW Golf Ecomatic har elektrisk styrservo. Inte så många som vet det, inte ens folk på VW visste det, och påstod att jag inte kunde nånting om bilar när jag ville ha en ny elmotor till servostyrningen...
Hur kan inte ens VW-folk veta sånt?
Opel har det på sina nyare bilar. Kom 1998 på nya Astran. Elektrohydraulisk servo. Jag har det på min GTS t.ex.
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Va ja fått lärt mig är att om man ska skilja en äkta M3 e36 från e kopia så sitter M loggan i innerskärmarna?! Å så finns de inga svensksålda M3 36 cab..
De va rätt många år sen ja hörde detta, så rätta mig om ja har fel
Visst såldes det e36 m3 cab i Sverige, finns ju b.la en svart 99:a (sist årsmodellen) som Magnus Uggla ägde tidigare.
Angående innerskärmarna vet jag inte, men finns betydligt lättare sätt att se skillnader också för den invigde.
Ok, för när syrrans sambo fick hem sin -00 så fanns de inga svensksålda sa dom på autosalongen i Skövde... Givetvis ser man ju skillnad på en äkta å replica men de finns ju riktigt fina replicor oxå..
Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra över minor och besättningen undkomma utan skador. Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt. ...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton
Nej, besättningen undkommer inte utan skador, men dom kan eventuellt kanske överleva om dom har tur. Samma sak gäller med svenska arméns M.S scania 124 samt gallten.
Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra över minor och besättningen undkomma utan skador. Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt. ...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton
Nej, besättningen undkommer inte utan skador, men dom kan eventuellt kanske överleva om dom har tur. Samma sak gäller med svenska arméns M.S scania 124 samt gallten.
MVH.
Samma sak även med PATGB 203 som används i svenska FM. Tryckvågen kommer du aldrig undan även om du kan minimera dess effekt.
Volvos framhjulsdrivna bilars motorer egentligen har ursprung från Saab. (beroende på hur man ser det) När första modellen av 850 kom (som är framhjulsdriven), så hade chefen för just motorbyggandet från Saab slutat där och istället börjat på volvo en tid innan, och där hade han tagit fram en framhjulsdriven bil och motor åt volvo.
Därför kör jag saab och inte en mix som volvo är..
Och volvo har byggt motorn till saab 39 gripen eller om det var viggen, så saab är blandbarn det med.