3497
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

1 298 Inlägg
10 november 2014
#1341
Lohi skrev:
Dr_struts skrev:
Om man håller in lås/upplås knappen på Porsche 996  nyckeln så kan du öppna/stänga fönsterna!
Detta kan man göra på så gått som alla bilar, iaf Audi, BMW samt VW.
Även de flesta nyare Volvo. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 497 Inlägg
10 november 2014
#1342
I Saab 9-3 >2003 behöver man inte sätta i nyckeln i tändningslåset, bara hålla den i handen och köra ner tummen och vrida om.

Dr_struts skrev:
Ferrari ville tidigare köpa in sig i Saab trionic motorstyrsystemet men nekades av GM!
Om jag inte minns fel var dem även köpsugna på Cadillacs MagneRide smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

1 861 Inlägg
10 november 2014
#1343
trubbelturbo skrev:
I Saab 9-3 >2003 behöver man inte sätta i nyckeln i tändningslåset, bara hålla den i handen och köra ner tummen och vrida om.

Dr_struts skrev:
Ferrari ville tidigare köpa in sig i Saab trionic motorstyrsystemet men nekades av GM!
Om jag inte minns fel var dem även köpsugna på Cadillacs MagneRide smile
Tänk så GM har förstört för bil industrin ;P


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 november 2014
#1344
Om/när du ser en Fiat Croma så känns den bekant även om du aldrig sett någon tidigare. Samma dörrar som Saab 9000

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

46 Inlägg
10 november 2014
#1345
Många importerade japanska bilar är endast reggade med 3st passagerare. Saxat från min gamla: (Även sätt detta på många andra, inte enbart Evo)

Fabrikat: MITSUBISHI LANCER EVO IV
Antal passagerare, max: 3

Varför det är så vet jag inte, då de är femsitsiga med bälten på alla platser.

Om någon vet så får dem gärna förklara.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 november 2014
#1346
Lohi skrev:
Många importerade japanska bilar är endast reggade med 3st passagerare. Saxat från min gamla: (Även sätt detta på många andra, inte enbart Evo)

Fabrikat: MITSUBISHI LANCER EVO IV
Antal passagerare, max: 3

Varför det är så vet jag inte, då de är femsitsiga med bälten på alla platser.

Om någon vet så får dem gärna förklara.
Så var även fallet på min Volvo 850 Turbo -94 Fd civilpolis. 5 bälten men endast godkänd för 4 inkl förare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

383 Inlägg
10 november 2014
#1347
Nurminen_ skrev:
The Volvo 243 was a limited run of 30 cars in 1982 due to a malfunction of machinery in the Belgium Volvo factory, causing car bodies to be made incorrectly. The cars had one left hand door, as per the Volvo 242, and two right hand doors, as per the Volvo 244. All 30 cars were completed, and were exported to Estonia for sale. All cars came with warranty and are highly sought after today. So far, this is the only car known in the whole world that has four door car right side and coupe left side.

http://forums.swedespeed.com/showthread … e-1982-243

Ingen skröna tongue

en till volvo 243 smile

https://www.google.se/search?q=volvo+24 … B720%3B540
Finns bara EN bil som är byggd å här och det är den blåa bilen, byggd och såld ny i Sverige 1987 INTE 82 som wikifelia säger, Inte fel/ombyggd i någon fabrik utan vänstersidan är "hand" svetsad tydligen dåligt gjort med. Motorn är en B19k. Växellådan m47. Bilen exporterades 1996 till Estland. Alltså har den rullat 10 år i sverige.

INGEN har bilder eller info om fler bilar än denna i estland.

6 620 Inlägg
11 november 2014
#1348
DiwraZ skrev:
Om/när du ser en Fiat Croma så känns den bekant även om du aldrig sett någon tidigare. Samma dörrar som Saab 9000
Fiat Croma, Lancia Thema, Alfa Romeo 164 och Saab 9000 delar på Fiats Type-Four plattform.

Croma och 9000 har likadan framruta samt dörrar, dock har Fiaten mindre krockskydd i dörren.

Dock har Alfan en annan hjulupphängning fram
Senast redigerat av Malheus (11 november 2014)

De/Dem

5 664 Inlägg
11 november 2014
#1349
Dr_struts skrev:
...

Volvo's B230K och B200K har helt plana toppar och förbränningsrummet sitter istället i kolvarna!

...
Måste bara påpeka att det endast är B230K som har helt plan topp och förbränningsrum i kolvarna (som på en diesel).Toppen har slutsiffrorna 631 och sägs flöda riktigt bra.

B200K har helt vanlig 530-topp, dock en liten upphöjning på kolvarna istället för en grop som på resterande B200.


1 861 Inlägg
11 november 2014
#1350
Oh fan i stand corrected! Jo 631 ska visst va en riktigt potent topp men ja svårt med förbränningsrummet, lär ju ha typ turbo botten med svarvade kolvar för att kunna åka med den ^^


792 Inlägg
11 november 2014
#1351
Bmw e36 323 170hk och bmw e36 325 191hk har samma motorvolym. 323 är bara strypt i insuget. (328an är också strypt på samma sätt)
Senast redigerat av J3n5 (11 november 2014)


46 Inlägg
11 november 2014
#1352
BMW E28, E32 och E34 7/535 har endast en (avrundat) 3.4L motor, och inte en 3.5L (3.430L för att vara exakt) motor som namnet antyder på.
E12, E23 och E24 hade dock en (avrundat) 3.5L motor (3.453L för att vara exakt)

E12 518 och 520 finns båda två med en 1.8L samt 2.0L 4cylindrig motor.
Senast redigerat av Lohi (11 november 2014)

Med.lem
3 759 Inlägg
11 november 2014
#1353
Lohi skrev:
BMW E28, E32 och E34 7/535 har endast en (avrundat) 3.4L motor, och inte en 3.5L (3.430L för att vara exakt) motor som namnet antyder på.
E12, E23 och E24 hade dock en (avrundat) 3.5L motor (3.453L för att vara exakt)

E12 518 och 520 finns båda två med en 1.8L samt 2.0L 4cylindrig motor.
Och svensksålda e24 635csi mellan 82-83 hade m30b33, dvs 3.3 liter, och inte 3.5 som namnet antyder.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 861 Inlägg
11 november 2014
#1354
Mr_EmCom skrev:
Lohi skrev:
BMW E28, E32 och E34 7/535 har endast en (avrundat) 3.4L motor, och inte en 3.5L (3.430L för att vara exakt) motor som namnet antyder på.
E12, E23 och E24 hade dock en (avrundat) 3.5L motor (3.453L för att vara exakt)

E12 518 och 520 finns båda två med en 1.8L samt 2.0L 4cylindrig motor.
Och svensksålda e24 635csi mellan 82-83 hade m30b33, dvs 3.3 liter, och inte 3.5 som namnet antyder.
Norska BMW 316 (tror det är e30) är bara en 1.8 liter fast med förgasare! ^^

BMW e91 318d går att få med 2 liters motor! ^^


383 Inlägg
11 november 2014
#1355
I norge är 316 en 1.8 m10 motor med förgasare och i 318 satt samma motor men med insprutning.

Bmw e21 318 och 320 81-83 har samma 4 cylindriga motor på 1.8l.

46 Inlägg
11 november 2014
#1356
Maffia skrev:
Bmw e21 318 och 320 81-83 har samma 4 cylindriga motor på 1.8l.
Någon som då vet vad skillnaden på dessa modeller är?
som sagt även E12 518 och 520 kunde man få med samma 4cylindriga 1.8 eller 2.0 motor. Ända jag kan tänka mig är ju isåfall standardutrustning? Men samtidigt så kan du ju få en 520 med mer utrustning en en 535 (som ett exempel)

1 861 Inlägg
11 november 2014
#1357
Maffia skrev:
I norge är 316 en 1.8 m10 motor med förgasare och i 318 satt samma motor men med insprutning.

Bmw e21 318 och 320 81-83 har samma 4 cylindriga motor på 1.8l.
Första va ju exakt kopia av det jag skrev över big_smile


383 Inlägg
11 november 2014
#1358
Tycker du? Läs nu vad du skrivit och inte vad du tänkte skriva.

1 861 Inlägg
11 november 2014
#1359
Norska BMW 316 (tror det är e30) är bara en 1.8 liter fast med förgasare! ^^ -jag

I norge är 316 en 1.8 m10 motor med förgasare och i 318 satt samma motor men med insprutning. -du

1.8 liter med förgasare vs insprut vart är skillnaden?


736 Inlägg
11 november 2014
#1360
Lite på samma tema då; 3 liters raka sexan i Volvo 960 är på 2,9 liter (2922 cc) och togs fram tillsammans med Porsche



Sök