Tänkte lägga upp en liten tråd om detta. Dels för att jag är nöjd med vad jag åstakommit, och dels för att visa vad lite (mycket) bilvård kan göra med en bil!
Allt började i februari -07 då jag köpte en saab 900 -97 som var ganska sliten. Har tyvärr inte kvar så bra bilder på den, men hittade en, ursäkta för kvaliteten!
Som ni ser så ser den väldigt tråkig ut och tro det eller ej, men det är en metalliclack!
Efter ett par tvättar i lite bättre väder och lite sommarfälgar på så tog den denna skepnaden:
Förra ägaren jobbade vid någon fabrik som släppte ut vita prickar som satt sig på lacken och på alla plastdetaljer som jag inte fick bort med något medel! Därför så kände man ingen större energi att putsa, och Mr. Cap ville ha cirka 5000 för att putsa upp den. Pengar jag inte ville lägga ut på lacken.
Igår(26/4) så var det planerat att jag skulle äntligen ta itu med lacken och inget skulle förstöra våra planer! För er skåningar som minns så regnade det en hel del! Men inget skulle hindra oss!
Ute i regnet stod jag å min pålitliga hjälp, farsan och avfettade hela bilen för att få lacken helt ren. Måste varit en rolig syn att se två galningar tvätta en bil i spöregn i 4timmar!
Passade även på att plocka av emblemen där bak (Saab 900 SE 2.0 Turbo), det var lättare sagt än gjort! Tejpen som håller emblemen hade verkligen satt sig under 11års tid, och efter cirka 1.5h hade vi pillat av allting!
Bilen var inte så skitig när vi började så någon riktig biltvätt behöves ej utan jag använde diskmedel och varmt vatten och avfettning för att få helt ren lack.
Efter 4 långa timmar blev vi äntligen klara och kunde köra in den i garaget och torka av den och så fick den vila under natten.
Passade på att ta en liten bild på bilen utan emblemen när vi fått in den i garaget
27/4Solen väntade tidigt på oss! Och lacken var ren och fin och det var dags att köra på med maskeringen på alla lister! Tråkigt jobb men det är allt sånt jobb som lönar sig till slut!
Jag använde mig av Turtle vax's lackrengöring och sen använde jag Turtle extreme nano-tech vax! Lättarbetade produkter som gav ett bra resultat enligt mig. När jag lagt på lackrengöringen spruta jag även på lite vatten på det innan jag polerade för att minska risken för att bränna lacken, om det var nödvändigt? Kanske inte, men det kunde inte bli sämre tyckte jag.
Fick med en liten bild när jag maskerat lite där fram
Efter mycket slit så börjar man se resultat!
Sen blev jag fast med maskinen och ville inte lägga ifrån mig den för att hålla i kameran.
Efter många timmar med sin bästa vän så var man äntligen klar!
Var ju tvungen att leta upp lite fin natur och fota.
Taket blev blankt och fint
Blev mycket finare utan emblemen
Detta var allt för mig!
"Naturbilderna" är tagna i Alnarp mellan Malmö och Lomma
Kom gärna med synpunkter och åsikter om vad ni tycker, eller om ni tycker tråden var helt värdelös
MVH Nipfel