3663
Sök

Skillnad mellan Volvo B23 och B230.

8 156 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#1
Jag har spanat in en trevlig Amazon konverterad och reggad med B23 motor och låda från Volvo 240.
Har inte kollat upp vad det är för motormodell, men jag misstänker att man inte nöjer sig med en B23A om man lägger ner tid på att bygga om bilen? I vilket fall. Fick totalt hjärnsläpp nyss. Hur stora är skillnaderna mellan B23 och B230 rent utseendemässigt?

Går det att hinka i en B230fk utan att behöva tänka på att fixa nya motorfästen och låda?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

184 Inlägg
28 maj 2008
#2
Andra förbränningsrum i 230 motorerna o sen sitter fördelarlocket i bakkant på dom, även brytarlöst system smile så utseende mässigt e det nästan ingen skillnad alls big_smile samma motorfästen o allt.


551 Inlägg
28 maj 2008
#3
Donken86 skrev:
Andra förbränningsrum i 230 motorerna o sen sitter fördelarlocket i bakkant på dom, även brytarlöst system smile så utseende mässigt e det nästan ingen skillnad alls big_smile samma motorfästen o allt.

Det med fördelarlocket stämmer inte, det e bara på 740, och inte på alla 740 heller, b230a t.ex.. inte på 240 heller

You can't B serious, oh K

2 266 Inlägg
28 maj 2008
#4
de är inuti skillnad den ligger. 230 blocket har smalare lager och stakar volvo kallade den för lågfriktionsmotorn när den skulle dra mindre bränsle. Om du ska i med en 230fk så är de bara ta 240 lösa kabel härva från den med elektronisk insprutning. Och 940s styrboxar. Sen beror de på hur mycke plats turbo och insug och intercooler tar men allt går så.

svetsdiff !!!

8 156 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#5
Jag kan få tag i motor inkl. turbo och kabelhärva för en rimlig summa pengar. Det är väl egentligen bara turbon som kan ställa till trubbel. Motorutrymmet i en Amazon är ju ganska så ok. Sen så kan man ju flytta batteriet till bagageutrymmet.

När jag skrev inlägget ovan så hade jag inte ätit på ett tag, så mitt blodsocker var lite för lågt för att jag skulle kunna tänka klart.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

10 287 Inlägg
29 maj 2008
#6
Som kabelhärva skall man utgå från en kabelhärva från en 240. Jag håller just på att - via pm - hjälpa en annan kille på garaget med precis en sådan konvertering.

/Göran


Phaetoon skrev:
Jag kan få tag i motor inkl. turbo och kabelhärva för en rimlig summa pengar. Det är väl egentligen bara turbon som kan ställa till trubbel. Motorutrymmet i en Amazon är ju ganska så ok. Sen så kan man ju flytta batteriet till bagageutrymmet.

När jag skrev inlägget ovan så hade jag inte ätit på ett tag, så mitt blodsocker var lite för lågt för att jag skulle kunna tänka klart.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#7
Är det någon större skillnad på kabelhärvan mellan en 240 och en 740/940?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

19 Inlägg
28 december 2009
#8
skillnaden är att 7/940 ins motor härva är inbyggd i bilens övriga härva, (den sitter ihop me lysen relä centralen tändlåset osv osv) ganska bökigt att klippa ut om man inte vet vad man gör, så plocka en LH 2.4 härva från en 240 mellan års 88b -93 (B230f /fd) då behöver du bara koppla in batteri + och tändning en blå kabel tror jag, sen ta boxar från en ft/fk, sen förlänga luftmasse mätar kablarna, och vips du har en härva som funkar för turbo motor wink

-Mycke varv
-Många möjligheter

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
28 december 2009
#9
blir VÄLDIGT trångt på avgassidan i en Amazon om man ska ha turbo! går inte att få plats utan att skära sönder innerskärmen! Men det går ju att rakställa motorn, å alltså svetsa om låda å sånt!



Sök