2263
Sök

Är rök olagligt?

Avstängd
185 Inlägg
13 februari 2006
#41
Saabnorden skrev:
fire_wizard skrev:
JapMax skrev:
Det är lustgas han sprutar ut på sidorna i 2F2F, så kallade purge ventiler.

det är kväve.. inte lustgas som många tror, jag såg bakom kulliserna på filmen, o det är till för kylningen skull..

vad kyler man i så fall?!? kväve (N) är ju visserligen rätt kallt i flytande form (typ -190grader) men är det inte rätt dumt att rikta det ut i tomma intet?!?  i så fall hade det väl varit bättre att spruta ut de på intercoolern eller nåt wink och btw lustgas eller nos (NO2 på kemispråk;)) är väl ändå smartare att spruta ut..... gas form..... och är det inte på grund av för stort övertryck eller nåt?!?! jag är ingen expert direkt men varför spraya ut kväve för att kyla luften utanför bilen????

det är till för att kyla IC, men än dock så sitter det övertrycksventiler o regulatorer som känner hur kallt det är, som sen skickar ut det när det är för kallt..

Colaberoende
1 219 Inlägg
13 februari 2006
#42
Har också funderat på det men det kostar en del om man ska köra seriöst med rökmaskin och konverterare och få ett snyggt pys. Är det bara röken man e ute efter och ha som dn simridå så kan man köpa svagare maskiner eller en "Haze-maskin som bara gör svaga dimmor".. Vill man istället röka ner hur mycket som helst så borde väl en spolarmotor som pumpar diesel på grenröret vara en illaluktande idé.

Tror dock att röken åker iväg ganska fort om inte bilen står avstångd i en lokal pg.a fläkten till kylet och vinden utanför bilen.


8 156 Inlägg
13 februari 2006
#43
fire_wizard skrev:
JapMax skrev:
Det är lustgas han sprutar ut på sidorna i 2F2F, så kallade purge ventiler.

det är kväve.. inte lustgas som många tror, jag såg bakom kulliserna på filmen, o det är till för kylningen skull..

Lustgas är väl kväveoxid?  Dvs en blandning av syre och kväve, där andelen syre är högre än i vanlig luft.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Avstängd
185 Inlägg
13 februari 2006
#44
nja... inte rikigt... på god väg, men det är inte lika kallt som ren kväve, då det håller en grad som frysande kall *LER*

115 Inlägg
13 februari 2006
#45
börja rök..

1 327 Inlägg
13 februari 2006
#46
Lägg pengarna på nått mer givande! Ingen lär ju se den dära röken ens..


1 741 Inlägg
14 februari 2006
#47
lite off topic.. helt säker att han har flytande kväve som han blåser ut?
vet några bilar som gör sådär med sin lustgas för att det ska vara kall och fräch gas som kommer då dom ska gasa..

men aldrig hört med bara kvävgas...

och om den ska kyla varför kylde han inte bara intercoolenr med det som kom ut och inte publiken runt bilen? för den gasen ska ju ändå bara sprutas på intercoolern då den behöver kylas. så då är det ju som ganska dumt att slösa gas på att spruta ut det på nåt annat ställe..

för kolsyre/lustgas system som är till för att kyla behöver inga sånna ventiler för det behövs ju inte totalt fräch och kall gas i början.. för det är ju i slutet av repan den ska kyla som mest...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 432 Inlägg
14 februari 2006
#48
calibra_nox skrev:
Xoff skrev:
är det inte nos han dumpar i filmen?

är det så? tongue jag trodde att han hade dump-ventilerna på sidorna tongue

Nej det är Purgeventiler han har ut på sidorna. (n20 är lustgas, NOS är ett företag som säljer lustgassystem..smile)
Senast redigerat av SpeedOfLight (14 februari 2006)

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Avstängd
185 Inlägg
14 februari 2006
#49
tecman skrev:
lite off topic.. helt säker att han har flytande kväve som han blåser ut?
vet några bilar som gör sådär med sin lustgas för att det ska vara kall och fräch gas som kommer då dom ska gasa..

men aldrig hört med bara kvävgas...

och om den ska kyla varför kylde han inte bara intercoolenr med det som kom ut och inte publiken runt bilen? för den gasen ska ju ändå bara sprutas på intercoolern då den behöver kylas. så då är det ju som ganska dumt att slösa gas på att spruta ut det på nåt annat ställe..

för kolsyre/lustgas system som är till för att kyla behöver inga sånna ventiler för det behövs ju inte totalt fräch och kall gas i början.. för det är ju i slutet av repan den ska kyla som mest...

för att han skickar på även i början, ju kallare luft du har till ett agg desto fortare går bilen..

1 741 Inlägg
14 februari 2006
#50
först bara lite info om kvävgas.

(Kvävgas i flytande form har en temperatur på minus 196 grader! stackars publiken som är i närheten... lär ju få köldskador! snacka om värmeväxling för dom som stog nära.. ca 30 grader varmt sen till -196.)

men om den bara ska köra så behöver han ju inte spruta ut det på bilen utan blås det på intercoolern direkt.. eller menar du att han blåser in kvävgas innan turbon och i själva systemet?

om det bara ska kyla så tycker jag att det verkar onödigt att blåsa ut det runt bilen och inte på delarna som ska kylas... för om gasen inte sa sprutas in i motorn och göra någon efektökning på det sättet så är det ju smartare att bara blåsa på intercoolern eller nåt annat som ska kylas direkt för det som kommer ut kyler ju.. även vanligt vatten kyler ju en intercooler...

endera
-har dom funderat lite konstigt på den bilen,
-jag som inte riktigt fattar varför dom gör så.
-eller dom som gjorde bakom kulisserna sagt fel på den filmen.

tror inte något som är minus 196 grader är så nyttigt att spruta in innan turbon som bör vara varm för att fungera som den ska.. den skulle nog spricka ganska fort.  och tror inte han behöver spruta mycket för att kyla intercoolern tillräckligt för hela racet.. kyler han för mycket kanske den åxå spricker..

lustgasen är ju inte där för att bara kyla och man kan inte blåsa på den då man står på tomgången direkt därför har man purgeventilerna, så att man verkligen har kall gas då man behöver den. för lustgasen kan han ju använda även i början för att få upp varven på motorn/turbon.

har du varit på streetrace eller blackrace eller nåt liknande där dom kör stripp? då kanske du får se någon bil som gör likadant som honom i den där filmen.. och det är inget annat än lustgas som kommer ut då.

och bilen går ju inte fortare bara för att luften är kall uten att den får in mer luft på kortare tid och den kan varva upp snabbare och varva mer tackvare kyleffekten.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

30 Inlägg
14 februari 2006
#51
shit alltså.
Här e ju inte många som har för stor koll.
Och ändå måste ni argumentera??

Vet man inte relativt säkert kan man ju lika väl knipa...

1 741 Inlägg
14 februari 2006
#52
Rudan skrev:
shit alltså.
Här e ju inte många som har för stor koll.
Och ändå måste ni argumentera??

Vet man inte relativt säkert kan man ju lika väl knipa...

hur är det då? du verka ju ha koll.
Vill gärna veta om det verkligen finns bilar som använder flytade kväve för att kyla med och om de verkligen blåser ut det runt bilen bara för att rensa systemet.(få kall gas ända fram)

och i sånna fall visa en RIKTIG bil / bil-film där det används.
Senast redigerat av tecman (14 februari 2006)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Avstängd
185 Inlägg
14 februari 2006
#53
tecman skrev:
Rudan skrev:
shit alltså.
Här e ju inte många som har för stor koll.
Och ändå måste ni argumentera??

Vet man inte relativt säkert kan man ju lika väl knipa...

hur är det då? du verka ju ha koll.
Vill gärna veta om det verkligen finns bilar som använder flytade kväve för att kyla med och om de verkligen blåser ut det runt bilen bara för att rensa systemet.(få kall gas ända fram)

och i sånna fall visa en RIKTIG bil / bil-film där det används.

men har du inte läst nåt alls eller??
när man skickar det ut på sidanorna är det för att ventilerna slår ifrån för att det är för högt tryck, o det backas ut ur systemet, det är därför man ser det..
o när det kommer ut i fria luften så tar det inte många nano sekunder innan det är lika varmt som vanlig lufts nivå.

många anävnder det, speciellt inom drag racingen.
titta på dalhems, dom har såna paket.

69 Inlägg
14 februari 2006
#54
Köp en rök maskin på totalljud sen förlänger du pipan på rök maskins röret, så pipan kommer te de där hålen.

272 Inlägg
14 februari 2006
#55
http://www.murphy.se/page5.htm#movies

kolla NOS? filmen.
Där har ni rök!

Rörpulare
1 453 Inlägg
14 februari 2006
#56
Nee men ja har nog de billigaste alternativet om man vill ha en lite purgeventil effekt. Man tar och köper en kolsyre brandsläckare som man fäster på nått fint räckbrat håll och tar och dra lite slangar ut mot hjulhusen "sj tycker ja de finare när de går upp vid framarutan!!!! P.S tänk bara på även där ligger de på minus sidan -76 om man ska vara percis och trycket håller ju inte heller för alltid Men hoppas du hittar på nått:) lycka till

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

1 741 Inlägg
15 februari 2006
#57
fire_wizard skrev:
men har du inte läst nåt alls eller??
när man skickar det ut på sidanorna är det för att ventilerna slår ifrån för att det är för högt tryck, o det backas ut ur systemet, det är därför man ser det..
o när det kommer ut i fria luften så tar det inte många nano sekunder innan det är lika varmt som vanlig lufts nivå.

många anävnder det, speciellt inom drag racingen.
titta på dalhems, dom har såna paket.

då tycker jag att det är verkligen dumt gjort.. om det blir övertryck i systemet bör den väl blåsa det på delarna som ska bli varma åxå.. behöver ju inte direkt en egen ventil för att släppa ut övertrycket i ett kyslystem.

vad heter det kylsystemet på dalhems? för jag hittar bara kolsyra eller lustgas.
Senast redigerat av tecman (15 februari 2006)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Avstängd
185 Inlägg
15 februari 2006
#58
tecman skrev:
fire_wizard skrev:
men har du inte läst nåt alls eller??
när man skickar det ut på sidanorna är det för att ventilerna slår ifrån för att det är för högt tryck, o det backas ut ur systemet, det är därför man ser det..
o när det kommer ut i fria luften så tar det inte många nano sekunder innan det är lika varmt som vanlig lufts nivå.

många anävnder det, speciellt inom drag racingen.
titta på dalhems, dom har såna paket.

då tycker jag att det är verkligen dumt gjort.. om det blir övertryck i systemet bör den väl blåsa det på delarna som ska bli varma åxå.. behöver ju inte direkt en egen ventil för att släppa ut övertrycket i ett kyslystem.

vad heter det kylsystemet på dalhems? för jag hittar bara kolsyra eller lustgas.

kolla på kolsyra systemet.. det är samma, då flaksan bara är en annan..

1 741 Inlägg
15 februari 2006
#59
men det är ju kolsyra.. helt annan gas och stor skilnad i temp. jag skrev till dalhems och frågade om dom vet av några flytande kväve system hoppas jag får svar.
för jag tycker det låter intressant.

hoppas du inte tar illa upp jag är bara intresserad.

har bara aldrig hört nån som använt flytandekväve ett kyla med. och att man behöver tryckavlasta kylsystemet nån annan stans än munstycket mot den del där den ska kyla.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 161 Inlägg
15 februari 2006
#60
de ä ju när dom blåser rent lustgas systemet som de ryker


Sök