2777
Sök

Polyuretanbussningar slits fort!, lösning?

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#1
Har sökt men inte hittat något svar.

Det gäller polyuretanbussningar i allmänhet, jag upplever det som om materialet komprimeras ganska så fort och detaljerna börjar glappa. (samma bekymmer på både motorfästen och länkarmar.)

Är det något ni känner igen?  Är polybussningar slitdelar som byts förhållandevis ofta?

Hoppas någon har lite info eller kan länka mig till redan befintlig tråd i ämnet smile

tackar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 maj 2008
#2
Har ingen erfarenhet av sådana men dom ska väl vara mycket hårdare än originalbussningarna och då blir dom ju även mindre medgörliga och eftersom dom inte expanderar och komprimeras som gummi kan dom ju inte heller återhämta sig när dom väl tryckts ihop/slitits ner lite.

Tror nog att det är en slitdel som behöver bytas oftare om man nu kör hårt med dom.

Sen kanske det även kan bero på bussningarnas kvalité ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#3
det handlar om att materialet komprimeras, inget slitage.

tänk dig att du trycker på en brödlimpa, tryck lite hårdare och det blir märke kvar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

160 Inlägg
30 maj 2008
#4
exakt,kvaliteten skiftar,en del svarvar egna bussningar i nylon som håller hyfsat,andra köper färdiga uretane bussningar! eller använder självsmörjande uniballs..!  gummibussningar är trevligare att åka med men flexar ju en hel del ! Men till vissa bilar finns det bussningar med hårdare gummiblandningar att köpa/eller låta någon svarva nya i ett bättre matrial ! ... Lycka till...!
Senast redigerat av insanebrains (30 maj 2008)


Forummoderator
10 576 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#5
Tackar för svar.  Jag är inne på linjen att själv bearbeta nya bussningar i ett materiel av högre kvalitet(till mitt ändamål)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2008
#6
går de inte å lösa med gummbibussningar eller något ? Orginal bussningarna te motorfästena är ju "ihåliga" å e saknas mycke material ...går de inte å använda en bussning som är gjord nästan helt i massivt gummi ? de borde ju bli nästan helt stumt som plast  men hålla längre å inte börja låta jävel när de blir glapp...


12 086 Inlägg
30 maj 2008
#8
Polyurethan slits inte, det är i princip omöjliga att slita ut. Dock det du pratar om med att de sätter sig lite är ju möjligt, har jag aldrig tänk på fkt. Se till att göra bussningen större från början då och pressa i hylsor och bussningen, då har den ju lite o ta på.

12 086 Inlägg
30 maj 2008
#9
camaro67 skrev:
Motorn kan du ju stummontera tongue

Har du åkt stummonterad motor nångång? smile
Det är outhärdligt, givetsvis beroende på motorns inre balans men ingen stummonterad motor går skönt!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 maj 2008
#10
JapMax skrev:
camaro67 skrev:
Motorn kan du ju stummontera tongue

Har du åkt stummonterad motor nångång? smile
Det är outhärdligt, givetsvis beroende på motorns inre balans men ingen stummonterad motor går skönt!

Jag som trodde att alla riktiga biltokar satte prestanda först och komfort sist wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

22 Inlägg
30 maj 2008
#11
JapMax skrev:
camaro67 skrev:
Motorn kan du ju stummontera tongue

Har du åkt stummonterad motor nångång? smile
Det är outhärdligt, givetsvis beroende på motorns inre balans men ingen stummonterad motor går skönt!

Där har du fel tongue Som exempel så sitter motor och låda stumonterat på min 325 e30, org motor dvs en rak sexa på 2,5liter, och det vibrerar bara mer under tomgångsvarv så att säga. Om man kör iväg genom att släppa kopplingen försiktigt utan att gasa märker man det, men absolut inte när man kör sen. Förutom att motorn känns en aning rappare när den inte vrider sig något.

En rak sexa eller en v12a går nog bra att stummontera, dom har väldigt fin inre balans. En fyra däremot kan jag tänka mig att det blir outhärdligt.

Men on topic så tror ja att en stålhylsa i mitten kan råda bot på det här problemet, som någon påpekat innan mig.

160 Inlägg
30 maj 2008
#12
Jag kör stumt monterad motor&växellåda i min 16v bubbla...& det märks på den bilen..!
Senast redigerat av insanebrains (30 maj 2008)



Sök