3627
Sök

Kolfiberinsug bmw m3,, bra eller anus?

199 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#1
tänkte kanske skaffa mig ett kolfiberinsug till min m3 e36.. 3,0.a.
skulle vilja få reda på fördelar och kanske nackdelar med det..?
värt pengarna?
så ni som har kan väl svara och säga vad ni tycker om det?..
tacksam för svar.. mvh
Senast redigerat av Saabdajw (30 maj 2008)


199 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#2
ingen som har det ??hmm


4 001 Inlägg
30 maj 2008
#3
jag funderade på att göra plenumkammare till min bil i kolfiber men blev avråd p.g.a att fiberpartiklar kan tydligen lossna och ställa till med en del trubbel i motorn, ifall det stämmer vet jag inte...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

CalibraDanne
1 juni 2008
#4
Verkar ju helt meningslöst. Vad hade du tänkt uppnå med det? Viktbesparingen kommer du inte märka ett dugg av iaf. Och det syns ju inte heller, om du nu inte tänkt köra utan motorhuv med en liten lampa monterad som lyser upp insuget smile
Lägg pengarna på nåt roligare istället

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
1 juni 2008
#5
CalibraDanne skrev:
Verkar ju helt meningslöst. Vad hade du tänkt uppnå med det? Viktbesparingen kommer du inte märka ett dugg av iaf. Och det syns ju inte heller, om du nu inte tänkt köra utan motorhuv med en liten lampa monterad som lyser upp insuget smile
Lägg pengarna på nåt roligare istället

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 juni 2008
#6
Aningen lägre temp på insugsluften och kanske lite förbättrat luftflöde beroende på konstruktionen. Dvs du kommer kunna pressa in mer luft i cylindrarna, men det fattade du väll redan smile Gör/köper man rätt så slipper du fiberpartiklarna, men varför? På rätt plats med rätt dåre bakom ratten gör det nytta, är du ute efter att plocka kusar så visst är ett kolfiberinsug befogat men annars skulle jag helt klart skippat det.
Senast redigerat av TenZer (1 juni 2008)

Rock'n Roll

219 Inlägg
1 juni 2008
#7
CalibraDanne skrev:
Verkar ju helt meningslöst. Vad hade du tänkt uppnå med det? Viktbesparingen kommer du inte märka ett dugg av iaf. Och det syns ju inte heller, om du nu inte tänkt köra utan motorhuv med en liten lampa monterad som lyser upp insuget smile
Lägg pengarna på nåt roligare istället

Du har inte funderat på att det ger mer effekt och att det är det han är ute efter?


Turbo lover
555 Inlägg
1 juni 2008
#8
Men hallå, LJUDET! Det låter så förbannat gött med kolfiberinsug på en M-motor. Det räcker inte med ett öppet filter för att få samma vassa ljud. Sen ger det ju lite effekt också, speciellt med mappning.


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 juni 2008
#9
Turbovin skrev:
Men hallå, LJUDET! Det låter så förbannat gött med kolfiberinsug på en M-motor. Det räcker inte med ett öppet filter för att få samma vassa ljud. Sen ger det ju lite effekt också, speciellt med mappning.

Ljudet? Fram med kapklingan och riv allt vad ljuddämpare, kat och underdimensionerade rör heter wink

Rock'n Roll

501 Inlägg
1 juni 2008
#10
TenZer skrev:
Turbovin skrev:
Men hallå, LJUDET! Det låter så förbannat gött med kolfiberinsug på en M-motor. Det räcker inte med ett öppet filter för att få samma vassa ljud. Sen ger det ju lite effekt också, speciellt med mappning.

Ljudet? Fram med kapklingan och riv allt vad ljuddämpare, kat och underdimensionerade rör heter wink

Men det är insugs ljudet man vill ha smile

OBS: Ironi

CalibraDanne
1 juni 2008
#11
Kim2000 skrev:
CalibraDanne skrev:
Verkar ju helt meningslöst. Vad hade du tänkt uppnå med det? Viktbesparingen kommer du inte märka ett dugg av iaf. Och det syns ju inte heller, om du nu inte tänkt köra utan motorhuv med en liten lampa monterad som lyser upp insuget smile
Lägg pengarna på nåt roligare istället

Du har inte funderat på att det ger mer effekt och att det är det han är ute efter?

Det beror väl på då om han har trimmat bilen i övrigt. Man får ju inte mer effekt enbart med ett nytt insug. Då måste han ju förstora det andra också. Måste liksom gå hela vägen. Tänk dig att trimma ett "sugrör" genom att förstora bara den ena änden :0)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
1 juni 2008
#12
CalibraDanne skrev:
Kim2000 skrev:
CalibraDanne skrev:
Verkar ju helt meningslöst. Vad hade du tänkt uppnå med det? Viktbesparingen kommer du inte märka ett dugg av iaf. Och det syns ju inte heller, om du nu inte tänkt köra utan motorhuv med en liten lampa monterad som lyser upp insuget smile
Lägg pengarna på nåt roligare istället

Du har inte funderat på att det ger mer effekt och att det är det han är ute efter?

Det beror väl på då om han har trimmat bilen i övrigt. Man får ju inte mer effekt enbart med ett nytt insug. Då måste han ju förstora det andra också. Måste liksom gå hela vägen. Tänk dig att trimma ett "sugrör" genom att förstora bara den ena änden :0)

Iom lägre temp kommer han även få en bättre fyllnadsgrad vilket ressulterar i fler kusar om han samtidigt skickar på mer soppa, men det finns bättre sätt att vinna effekt om maskinen är stock...

Rock'n Roll

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
1 juni 2008
#13
en kille här på skolan håller på att göra eget insug i kolfber och aluminium till sin supra mkIII
ska bli jäkla roligt å se när han får ihop motorn!!!

Team Insane Racing

Avstängd
298 Inlägg
20 juli 2008
#14
Saabdajw skrev:
ingen som har det ??hmm

jupp
har även hunnit testat lite.

självklart är det värt pengarna! men inte nypriset smile

klart bättre flöde och vassare insugsljud med dom än med org.
Men
du för att få samma råa insugsljud som CSLen har här
http://www.garaget.org/video/mffest4scwj2
så måste du köra UTAN LMM boxen!
den dämpar så jäkla mycket så det låter som original med den monterad på ett kolfiberinsug.
man tappar alltså allt insugsljud med LMM huset monterat och då är ju ena vittsen borta redan,det var ju insugsljud man ville ha + lite mer effekt.

LMM åker bort igen alltså efter provmontering
då har man ett inlopp på 127mm som ger all luft motorn behöver och med ett sanslöst insugsljud.
innefrån bilen så överröstar insugsljudet avgasljudet(SS kattersättare/SS Cat-back system)då får du en uppfattning om hur mycket det låter.

ska du ha CSLen insugsljud så måste du alltså köpa ett kolfiberinsug med större diameter än vad LMMen har och då måste det vara gjort för att köras utan LMM.
du måste även ha chip till det för att få ut max.
RNBs insug utesluts direkt eftersom dom har mindre inlopp och är gjorda för LMM.
kvar blir Köhlers eller MH-GTRs insug och dom kostar skojrtan nya.
så försök att få tag på begangade.

jag har inte bänkat än men ska göra det i höst.
men jag tippar på att jag har 30hp mer med insuget.

en vanlig M3a tappar effekt efter 7000rpm
Med kolfiberinsug så tappar den strax efter 8000rpm.
effektkurvan fortsätter uppåt där en original M3a sackar där har man effektvinsten.
det brukar skilja 20-30hp mellan 7000 och 8000rpm.

bild på RNBs insug med mindre inlopp och LMM monterad
http://i8.tinypic.com/25zh4e8.jpg
http://i4.tinypic.com/25zh15k.jpg

bild på Köhlers insug utan LMM
fullt flås utan shit ivägen med andra ord
https://www1.garaget.org/archive/24/23972/56382/large_56382-912197.jpg
Senast redigerat av PG (20 juli 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juli 2008
#15
Är det vedertaget vad ett kolfiberinsug är?   Kolfiber är ju bara materialvalet, kan ju se ut hur som helst.
Senast redigerat av torpis (20 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

87 Inlägg
20 juli 2008
#16
Precis...
Det lär ju inte generera kallare luft än original plast/bakelit heller...

Vänliga Hälsningar Klas Östling

Avstängd
298 Inlägg
20 juli 2008
#17
torpis skrev:
Är det vedertaget vad ett kolfiberinsug är?   Kolfiber är ju bara materialvalet, kan ju se ut hur som helst.

det är ju uppenbart trixar lasse att det inte fixar kallare luft,hur skulle det kunna göra det?
inbygd AC?

däremot så har jag hört att materialet kolfiber isolerar värmen från motorn bättre så att insuget inte hettas upp lika mycket som med andra material
det borde ju ge kallare insugsluft.

Saxat från Autopower
"Det är mer en plenumkammare som helt enkelt låter motorn suga mer luft. Om den förbättrar genom att stämma av pulserna bättre,men grundgrejen är att motorn andas bättre..."
Senast redigerat av PG (20 juli 2008)

Labborant
307 Inlägg
20 juli 2008
#18
PG skrev:
torpis skrev:
Är det vedertaget vad ett kolfiberinsug är?   Kolfiber är ju bara materialvalet, kan ju se ut hur som helst.

det är ju uppenbart trixar lasse att det inte fixar kallare luft,hur skulle det kunna göra det?
inbygd AC?

däremot så har jag hört att materialet kolfiber isolerar värmen från motorn bättre så att insuget inte hettas upp lika mycket som med andra material
det borde ju ge kallare insugsluft.

Saxat från Autopower
"Det är mer en plenumkammare som helt enkelt låter motorn suga mer luft. Om den förbättrar genom att stämma av pulserna bättre,men grundgrejen är att motorn andas bättre..."

Tycker det låter vättigt, kolfiber blir ju inte lika varmt som vanlig metall, när metallen är varm blir ju luften varmare, kolfibret blir inte lika varmt och luften förblir kall, och det för plats mer syremolekyler i kall luft...

956 Inlägg
20 juli 2008
#19
Och om det vore aluminium skulle hela insuget vara lika vart, då aluminium alltid är lika vart överallt.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Avstängd
298 Inlägg
20 juli 2008
#20
luunggan skrev:
Och om det vore aluminium skulle hela insuget vara lika vart, då aluminium alltid är lika vart överallt.

sant
aluminium är ju totalt värdelöst
finns det nåt material som leder värme bättre.

sen är det viktigt att insuget har fullradie trattar med rätt längd.
det är längden på trattarna som bestämmer effekten på låg och toppvarv.
eftersom kolfiberinsugen ger bättre flöde på maxvarv så optimeras även trattlängden för toppvarv.

insidan av Köhlers insug
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23972/large/406539_2lkzy2.jpg

Helgjutna trattar på Köhlers insug
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23972/large/406223_cbmh0f.jpg

insidan RNBs Insug  (glasfiber instället för kolfiber på insidan?)
http://i17.tinypic.com/25zh6cj.jpg
Senast redigerat av PG (20 juli 2008)


Sök