5171
Sök

940T: Oljekyld turbo utan oljekylare

23 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Undrar om det är bra att köra en oljekyld turbo utan oljekyl.

Har nämligen fått tag i en turbo som inte är vatten kyld.

Vad händer om man inte har oljekylare?

MVH

-utan 940
1 728 Inlägg
30 maj 2008
#2
Alla 940 LTT/Turbo har oljekylare, har du plockat bort din?

23 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
#3
Andreas 940 skrev:
Alla 940 LTT/Turbo har oljekylare, har du plockat bort din?

I så fall måste den vara inbyggd nånstans. för jag har då inte sett nån.
Var ska den sitta i så fall.?

948 Inlägg
1 juni 2008
#4
den är vattenkyld dvs det går två slangar in bakom oljefiltershållaren alltså den är inte luftkyld som på äldre 740 TIC
Och om jag har fattat dig rätt så har du alltså fått tag i en turbo med bara olja in och ut inget för vatten in och ut?
när jag besikta min 940 så plugga jag bara slang/rörena för vattnet till turbon (blev för bökigt om jag skulle koppla in det)
Senast redigerat av TobbeTT (1 juni 2008)

23 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#5
TobbeTT skrev:
den är vattenkyld dvs det går två slangar in bakom oljefiltershållaren alltså den är inte luftkyld som på äldre 740 TIC
Och om jag har fattat dig rätt så har du alltså fått tag i en turbo med bara olja in och ut inget för vatten in och ut?
när jag besikta min 940 så plugga jag bara slang/rörena för vattnet till turbon (blev för bökigt om jag skulle koppla in det)

okej så det ska bara vara att sätta på denna turbo jag har fått tag i då.?

//Niclas

-utan 940
1 728 Inlägg
2 juni 2008
#6
Tawoz skrev:
okej så det ska bara vara att sätta på denna turbo jag har fått tag i då.?

//Niclas

Ja, men du måste låta den gå en stund på tomgång innan du stänger av motorn. I en vattenkyld turbo fortsätter vattnet att självcirkulera av värmen när man stänger av så de är inte lika känsliga.

23 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#7
Andreas 940 skrev:
Tawoz skrev:
okej så det ska bara vara att sätta på denna turbo jag har fått tag i då.?

//Niclas

Ja, men du måste låta den gå en stund på tomgång innan du stänger av motorn. I en vattenkyld turbo fortsätter vattnet att självcirkulera av värmen när man stänger av så de är inte lika känsliga.

Gäller det även vid normal körning? eller är det när man har kört hårt med den?

118 Inlägg
2 juni 2008
#8
främst vid hård körning, aldrig fel att kalköra, för att kyla turbinhus och oljan i turbon så det inte bildas massa koks, hur de nu stavas.. (=

23 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#9
LeNNy_ skrev:
främst vid hård körning, aldrig fel att kalköra, för att kyla turbinhus och oljan i turbon så det inte bildas massa koks, hur de nu stavas.. (=

finns det några exempel tider man ska stå på tomgång.. 1,2,3 minuter eller mer?

vill ju inte förstöra min nya turbo...


Sök