Din laddare är ganska avancerad och sköter om att gå över till underhållsladdning automatiskt när batteriet har blivit fulladdat, du behöver inte bekymra dig om att den bara måste vara inkopplad en viss tid
.
Normalläget är bäst att använda, då laddar den upp batteriet helt normalt och går sedan över till en typ av underhållsladdning och kan vara inkopplad i flera veckor utan problem. Det står ju annars i manualen hur laddaren beter sig i de olika laddlägena, jag har två olika C-TEK själv och tycker att manualen beskriver ganska bra hur man ska hantera den.
För att se ungefär när du behöver göra en underhållsladdning så kan du plocka fram multimetern och mäta spänningen på batteripolerna, MEN då ska bilen ha stått okörd helst över natten för att polspänningen ska stabiliseras till sitt viloläge.
Har man nyss kört bilen så kommer nämligen polspänningen att ligga högre än den egentligen är och då tror man att batteriet är fulladdat fastän det inte är det.
Är vilospänningen lägre än tex 12,4V så bör man koppla in laddaren tex över natten, men man ser på laddaren när den går över till underhållsladdning och då vet man att batteriet är fulladdat (enligt laddaren).
Fast om du vill så kan du iof göra som en "rutin" att koppla in laddaren exempelvis en gång i veckan/varannan vecka eller så, batteriet ska inte ta skada av det
.