3183
Sök

Färgskillnad i ny lack.

Konstruktör
1 053 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Jag tänkte jag skulle lacka mina kjolar och slipa bort lite rost på lite småställen på dörrarna på bilen.
Nu blev jag äntligen klar med spacklandet och har blåst på lack, och även klarlack (självklart med ngn dag imellan)

Men nu till min stora förvåning.
Den nya färgen som är original-lack är inte alls lik den färg som är på resten av bilen.
Detta gjorde mig lite smått förbannad.
För den nya lacken är väldigt, VÄLDIGT mörk.

Men är det så att min färg på bilen är så pass solblekt så att den har ljusnat jättemycket?
Eller blir det bättre av att polera hela bilen?


Eller tycker ni jag borde lägga ner ännu mer tid och lacka om hela bilen?

Tack på förhand!


5 089 Inlägg
2 juni 2008
#2
ja bilen är ju några år gammal med orginallacken så den har ju slitits en hel del;) så det blir alltid nyansskillnad när man lackar enskillda delar.

en riktig polering med våtslip kanske gör susen bara:)
Senast redigerat av FLindgren (2 juni 2008)

\Lindgren

1 174 Inlägg
2 juni 2008
#3
har ingen koll alls.. men skulle nog testa polera å vaxa bilen? å om inte det hjälper så får du ju ta å lacka om kjolarna igen..

Konstruktör
1 053 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#4
Jo, det får nog bli en ordentlig våtslipning.
Men hjälper inte det så får det nog bli till att lacka om hela.

Det var ju inte bara kjolarna jag lackade, utan även hörnen på en del dörrar.
Och det ser verkligen inte vackert ut.

Den nya färgen är nästan svart jämnfört med den gamla som är mer blå-lila.


Bilvårdsexpert
663 Inlägg
2 juni 2008
#5
Lite "overkill" att våtslipa för att få upp rätt nyans på bilen. Räcker gott och väl med en riktig polering på bilen.
Kollade du om det fanns olika brytningar på din färgkod?

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Konstruktör
1 053 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#6
I motorrummet så stod det 287/5.
och på meca så gav de mig en burk som det står 287på.
Så jag antog ju att det var rätt.

Men det där "/5" kanske har ganska stor betydelse?


Bilvårdsexpert
663 Inlägg
2 juni 2008
#7
NdL skrev:
I motorrummet så stod det 287/5.
och på meca så gav de mig en burk som det står 287på.
Så jag antog ju att det var rätt.

Men det där "/5" kanske har ganska stor betydelse?

5:an har troligen ingen betydelse. Men däremot kan det finnas några olika brytningar på 287.
Sen om en kulör inte stämmer ial kan det bero på spruttryck också.
Och med en sprayburk får man aldrig rätt tryck för att komma riktigt nära en rätt nyans. Men man kan ha tur och få det bra ändå.

Hör med Meca om det finns olika brytningar och isåfall i vilka brytningar. Kan finnas ljusare, mörkare, blåare nyans m.m.
Räcker med att ringa till dom för att kolla detta.

Skulle det finnas så kan du plocka bort en detalj på bilen, tanklocket t.ex. Och polera upp det riktigt ordentligt, så ytan blir som en nylack. Sen åka till Meca och jämföra med deras färgkartor i solljus/ute dagsljus och se vilken som stämmer bäst.

Lycka till!

Mvh Tobbe
Senast redigerat av Speedman (2 juni 2008)

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Konstruktör
1 053 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#8
Tack för svaret. Ska pröva detta.


64 Inlägg
3 juni 2008
#9
Man kan även råka ut för metameri som det heter på lack språk om man blandar färgtillverkare .Tex dörrar i färg från sikkens  kjolar i färg från ppg och resten ifärg från glasurit . har ett sådant ex på jobbet just nu .det är ändå så en ny gul bil så det händer.

14 Inlägg
3 juni 2008
#10
så hände det för mig med. (bmw dunkel blau) Min bil är blå svart , men när jag sprutade på ny dunkelblau, blev det svart sad . därför är jag rädd för att laga rost.


Konstruktör
1 053 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#11
mm, det är jobbigt detta med lacker.
Men det skiljde verkligen en hel del, så jag blev lite sur.
Min heter Mauritsblau, men denna var som "fot" sa, nästan svart.

Men ska in till MECA imorn och kolla vad de har för grejer.
Måste ju finnas ngn lack som är närmare den jag har.


DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
4 juni 2008
#12
Har samma problem till min golf cab, den är alpinvit. Har inte hittat nån sprayburk hitills som matchar orginalfärgen tyvär hmm

Konstruktör
1 053 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#13
Jag åkte iaf ner med bilen nu precis till meca så han fick se nyansskillnaden.
Han trodde att de hade blandat fel, så han skulle blanda en ny åt mig.

Hoppas det bli bra smile


Team Carkings
2 300 Inlägg
4 juni 2008
#14
Råkade också ut för detta=( Jag gnuggar satan på den gamla färgen & bara lite lätt på de nylackade delarna av bilen. Börjar se hyfsat ut nu efter ett par månader=)....pust....


Konstruktör
1 053 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#15
Var nere nu för tredje gången idag och kollade med honom, och han hade blandat en ny färg.
Och den han hade blandat, och den jag hade fått såg EXAKT likadana ut.
Men man ser att båda är fel.

Däremot så hade de också ett annat färgnummer på färgen, och jag tog med mig en färgkarta hem för att kolla ifall numret stämde. Och ja. Den färgen är EXAKT den jag ska ha, men endå blir det fel.
Lite roligt.


Jag skulle iaf dit imorn och prata med en som kunde det där lite bättre med färger.
Nu vet jag iaf exakt vilket nummer jag SKA ha på färgen.


lackerare
8 Inlägg
4 juni 2008
#16
som aztek nu skrev, man kan inte bara måla om bilen du måste åka förbi en lackerins firma och be dom ta fram en färgkarta där du kan kolla ut vilken blekning på färgen du har fått under dessa år.


vodgen
7 Inlägg
4 juni 2008
#17
Någon som vet något om en s60 som det står RS 600 på bakluckan

Konstruktör
1 053 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#18
Senaste gången jag var inne på MECA idag så fick jag med mig en färgkarta hem.

Men det är otroligt svårt att hitta den färg som stämmer.
På bagageluckan där jag polerade lite så hittade jag en som stämde perfekt.
Under baklyserna på bilen så var det en annan färg som stämde bättre än den förra.
Och på sidorna så var det en helt annan färg.

Hur ska jag göra för att få rätt färg? big_smile

Och nej! Jag har inte råd att lämna in den.


Konstruktör
1 053 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
#19
Bestämde mig för att använda riktig färg, och inte så skit på sprayburk.

Så nu har jag iaf gjort såhär;


Jag har våtslipat ner hela sidorna på bilen från listen och nedåt.
Sedan spacklat igen alla ojämnheter m.m
Och våtslipat lite till.  Blev kanon tycker jag.

Sen har jag maskerat "allt" ovanför listen, och nu är det bara köra igång med bas-lacken.

Förhoppningsvis så kommer man inte se så väl att den är lackad nertill.


2 Inlägg
29 juli 2008
#20
För alla er som får färgskillnader när ni lagar/ adderar något på bilen.

Åk till Färgtemas/Coloramas butiker så tar de ett foto på en närliggande del av det ni har lagat och kan sen via dator ta ut den exakta färgkoden som bilen är just nu och sedan blanda till den. Finns även som metallic tydligen.

Fixade det till min calibra när jag svetsade dit nya skärmkanter och resultatet blev kanon!



Sök