3647
Sök

Darkie's ; BMW 328 E36 "SÅLD"

dARKiE
5 031 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#661
Godspeaker skrev:
Gott att det löser sig smile

säg mig, hade du inte samma problem med ditt luder? Att det första som hände, du fick byta kolen i generatorn?

Jo, det var generatorn och startmotorn i Preluden.
Har även hänt i min första bil (Mazda 626 2.2L)
Hm, min vinterbil Bmw 520 också..

Typ alla bilar jag har haft förutom den vita Bmwn.. big_smile


Nu är ialf den svarta faran igång igen..
Byte kolen och nu laddar den fint igen, reperationen kostade mig 20kr och gick på 35minuter.

Dock har min handbroms fastnat sen den stått still så ska smörja upp den och fixa sen....

Så ska jag ut och glida i vårsolen!
/mvh skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

dARKiE
5 031 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#663
Tuggummimannen skrev:
Grattis till att du löst problemet! Snabbt jobbat! smile

Mvh
/T

Tack så mycket.

Är glad att det var det som var felet.
Dock borde jag vila då jag har feber och grejor men kan inte låta blir när allt krånglar hela tiden och vårsolen skiner.. wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

dARKiE
5 031 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#664
Hmm, nu laddar generator för mycket..

För eller hur ska inte generatorn ladda ÖVER 15 volt på tomgång med halljuset igång. Med friskt batteri ?
Gissar på laddningsregulatorn inte stänger av sig när batteriet är full laddat..

För igår när jag körde såg jag halljuvset flimra lite, precis som det höll på att dö igen. Men mätte upp det idag och det verkar som lampan får för mycket ström i sig.. Så dem håller på att gå hela tiden..

Tänker ialf inte köra med bilen mer innan det är fixat, då detta problem kan förstöra dyrbar elektronik i bilen..

aja, bara på det igen...


Förövrigt, så bytte jag bromsbelägg runt om bilen idag. Så lite vård har den fått (som alla andra dagar).

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

3 714 Inlägg
20 mars 2009
#665
en generator ska väl inte ladda mer än 14,4 volt så kan nog vara laddningsregulatorn som e lite mupp

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2009
#666
Darkie skrev:
Hmm, nu laddar generator för mycket..

För eller hur ska inte generatorn ladda ÖVER 15 volt på tomgång med halljuset igång. Med friskt batteri ?
Gissar på laddningsregulatorn inte stänger av sig när batteriet är full laddat..

För igår när jag körde såg jag halljuvset flimra lite, precis som det höll på att dö igen. Men mätte upp det idag och det verkar som lampan får för mycket ström i sig.. Så dem håller på att gå hela tiden..

Tänker ialf inte köra med bilen mer innan det är fixat, då detta problem kan förstöra dyrbar elektronik i bilen..

aja, bara på det igen...


Förövrigt, så bytte jag bromsbelägg runt om bilen idag. Så lite vård har den fått (som alla andra dagar).

Risken att du smäller något, då går väl säkringarna först? Men 15v låter lite mycket big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

dARKiE
5 031 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#667
Ingen aning om säkringarna går först, vet inte. Har ialf läst att man helst inte ska köra med bilen om den laddar för mycket. Då elektroniken kan ta stryk.

Ska dock kolla det igen imorgon..
Senast redigerat av Darkie (20 mars 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

dARKiE
5 031 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#668
Ringde igår angående mina Kolfiber ögonlock jag beställde i realcars nya affär i helsingborg. För 12 veckor sedan. Skulle vara en leveranstid på 10 veckor. Tänkte att det var lugnt då bilen ändå var avställd just då.

Fick svaret att dem inte visste när dem kommer och jag skulle ringa huvudkontoret i sthlm och fråga..

Inget fel med det, men personligen tycker jag ialf att affären man beställer grejorna av ska kolla upp sådant och höra av sig till mig. Annars kunde jag ju lika gärna beställa det själv via realcars hemsida ialf och fått det hemskickat till dörren istället för att åka till Hbg och hämta.

Men men, jag skiter i vilket nu ialf. Bryr mig inte om dem förbannade ögonlocken väntat tillräckligt nu.


Nu ska jag ialf ut och mäta upp laddningen på generatorn..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

dARKiE
5 031 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#669
Är det någon som vet vart man kan få tag i en laddningsregulator? Säljer bmw sådana reservdelar någon som vet? Ska ändå ringa dem på måndag men om någon vet så hade det ju varit bra.. Tror nämligen dem kommer säga att jag ska köpa en ny generator för 3000kr eller nåt..      .OBS, (ej skroten)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 585 Inlägg
21 mars 2009
#670
Kolla med www.startmotor.se de borde ha laddningsregulator till din generator. Tror det är Bosch som sitter i på Bmw. Dock ej helt säker, Men har du det gamla löst så borde det inte vara så svårt att hitta det på den sidan:) Eller dra iväg ett mail till dem så kanske du kan få svar.

Jag hittade till min 325:a på mekonomen också iallafall:) Testa sök på ditt regnummer och se om de har till din också:)
Senast redigerat av Jolle87 (21 mars 2009)

dARKiE
5 031 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#671
Jolle87 skrev:
Kolla med www.startmotor.se de borde ha laddningsregulator till din generator. Tror det är Bosch som sitter i på Bmw. Dock ej helt säker, Men har du det gamla löst så borde det inte vara så svårt att hitta det på den sidan:) Eller dra iväg ett mail till dem så kanske du kan få svar.

Jag hittade till min 325:a på mekonomen också iallafall:) Testa sök på ditt regnummer och se om de har till din också:)

Tack.

Beställde på mekonomen idag.. : )

Får det på tisdag..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

dARKiE
5 031 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#672
Darkie skrev:
Jolle87 skrev:
Kolla med www.startmotor.se de borde ha laddningsregulator till din generator. Tror det är Bosch som sitter i på Bmw. Dock ej helt säker, Men har du det gamla löst så borde det inte vara så svårt att hitta det på den sidan:) Eller dra iväg ett mail till dem så kanske du kan få svar.

Jag hittade till min 325:a på mekonomen också iallafall:) Testa sök på ditt regnummer och se om de har till din också:)

Tack.

Beställde på mekonomen idag.. : )

Får det på tisdag..

Såklart får man fel delar som vanligt när man beställer från mekonomen roll
Dem har inte min sort av regulator i deras sortiment, Jag verkar tydligen har någon sorts speciallé.


Valeo 80A har jag ialf..
Hört med håkanssons och dem ska kolla upp det åt mig.

Annars blir det att åka till BMW i kristianstad..
Eller så beställer jag på startmotor sidan du gav mig, då jag tror jag hittade rätt där när jag sökte på valeo..
Senast redigerat av Darkie (24 mars 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 585 Inlägg
24 mars 2009
#673
ajdå tråkigt att du fick fel delar:/

80A låter väldigt lite:P jag har en 120A i min. Men dem har kanske bytat ut din någon gång, och valt en lite mindre generator.

Bmw borde ju annars ha rätt regulator, men kostar ju säkert lite mer eftersom det är original delar. Men om det skulle visa sig att det bara är dem som säljer till din generator är det ju inte så mycket att disskutera;)

dARKiE
5 031 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#674
Jolle87 skrev:
ajdå tråkigt att du fick fel delar:/

80A låter väldigt lite:P jag har en 120A i min. Men dem har kanske bytat ut din någon gång, och valt en lite mindre generator.

Bmw borde ju annars ha rätt regulator, men kostar ju säkert lite mer eftersom det är original delar. Men om det skulle visa sig att det bara är dem som säljer till din generator är det ju inte så mycket att disskutera;)

Nej, har beställt hos bmw idag faktiskt.
Kanske beror på att min är importerad dem kanske körde med mindre Ampere där..? beror ju lite på klimat dem dära..

Fanns dock på den sidan du sa mycket billigare men orkar inte väntar 1 dag extra haha ;]

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 585 Inlägg
24 mars 2009
#675
Okey det gjorde du nog rätt ismile

Ja det kan ju göra det, dock är min också importerad;) fast kan ju vara så att någon bytat till större generator i min under årens lopp det vet man ju aldrig:P

Okey ja fast kan ju vara bra att få original delar:) Samt att om det skulle vara något fel eller så då är det ju enklare att bara åka tillbaka till bmw och byta. Sen vill man ju ha igång bilen så fort som möjligt:P

dARKiE
5 031 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#676
Jo, dem kanske har bytat då..

Men jag undrar, om man nu har en generator med större Ampere som du 120? Vad är meningen med det? Om man kan ha 80A som fungerar på samma sätt? haha..

Kan man lira musik med större anläggning utan att påfresta generatorns laddning lika mycket som med en 80A eller? haha..

Hm, kanske noob fråga men elektronik i bilar är inte min starka sida..

en fråga till, kan jag byta till en starkare generator utan att förstöra något i bilen ..?

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 585 Inlägg
24 mars 2009
#677
anledningen till att man byter till större generator mer A är oftast för att man ska kunna installera massa ljudprylar lampor osv. Har du många slusteg osv klarar inte en vanlig generator av att ladda så mycket därför uppgraderar man. Så ju högre desstu bättre, fast har man ingen värsting anläggning osv så spelar det inte så stor roll. Är iheller ingen höjdare på elektronik men man lär sig mer och mer:D

Sen för att svara på din fråga om man kan byta till starkare generator utan att förstöra bilen är svaret JA. Det påverkar inte bilen på ett negativt sätt. Utan den är ju bara till för att ge alla komponenter ström samt ladda upp batteriet.
Senast redigerat av Jolle87 (24 mars 2009)

dARKiE
5 031 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
#678
Jolle87 skrev:
anledningen till att man byter till större generator mer A är oftast för att man ska kunna installera massa ljudprylar lampor osv. Har du många slusteg osv klarar inte en vanlig generator av att ladda så mycket därför uppgraderar man. Så ju högre desstu bättre, fast har man ingen värsting anläggning osv så spelar det inte så stor roll. Är iheller ingen höjdare på elektronik men man lär sig mer och mer:D

Sen för att svara på din fråga om man kan byta till starkare generator utan att förstöra bilen är svaret JA. Det påverkar inte bilen på ett negativt sätt. Utan den är ju bara till för att ge alla komponenter ström samt ladda upp batteriet.

Okey då vet man lite mer då! smile


Nu rullar ialf bilen igen. Vågar dock inte säga att den går som den vore ny, för då rasar väl något annat. haha skämt å sido. Nu har jag bytat allt som går förutom växellåda typ, så nu borde det vara FAN om den inte håller ett par år utan större problem..  smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

dARKiE
5 031 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
#679
Nu fattas det bara en "vår/sommar" polering på bilen inför bilträffar.

Men brist på dem rätta verktygen så väntar jag nog någon vecka ialf.
Orkar inte köra med "skruvdragaren" som poleringmaskin även om det funkar alldeles utmärkt..

Dock får man seriösa skakningar i händerna ;]

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 mars 2009
#680
Ingen som svarar på dina inlägg wink

Borrmaskinen vågar jag inte ta som polermaskin, även om jag har en sån polertrissa. Har testat men det blev fan helt vågigt, omöjligt att hålla fanskapet still ju tongue (inte på Bmwn)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök